Koniec polskiej edycji magazynu „Top Gear”. RASP rezygnuje z licencji
Po ponad ośmiu latach ukazywania się znika polska edycja magazynu motoryzacyjnego „Top Gear”. Ringier Axel Springer Polska zdecydował się nie przedłużać licencji na wydawanie tytułu.
- Tak, to ostatni numer „TG”, który przygotowaliśmy w tym składzie, stąd pożegnalne hasło na okładce. Skończyła się nasza licencja na wydawanie miesięcznika w Polsce, kończy się też nasza z górą ośmioletnia przygoda z najlepszym magazynem motoryzacyjnym na świecie - napisali dziennikarze magazynu w zapowiedzi jego październikowego wydania. - Przez ten czas wydaliśmy 105 numerów, w których zamieściliśmy ok. 15 tys. stron materiałów, jakich nie mogliście znaleźć w żadnym innym tytule motoryzacyjnym na rynku. Przez nasze łamy przewinęło się kilkudziesięciu świetnych autorów tekstów i zdjęć, a nad jakością magazynu czuwali najlepsi graficy, tłumacze i tylko jedna korektorka, niezastąpiona pani Jola - wyliczyli.
Polska edycja miesięcznika pojawiła się na rynku na początku 2008 roku. Redaktorem naczelnym pisma był wówczas Piotr R. Frankowski. Przez pierwsze trzy lata magazyn wydawała Burda Media Polska, a w 2011 roku licencję przejął Ringier Axel Springer Polska. Nastąpiła wówczas zmiana na stanowisku redaktora naczelnego, obowiązki Frankowskiego przejął dotychczasowy zastępca - Szymon Sołtysik.
W ostatnich latach sprzedaż „Top Gear” mocno spadała. Miesięcznik ten najwyższą sprzedaż ogółem zanotował w pierwszym roku ukazywania się na rynku - 91 945 egz. Liczba sprzedawanych egzemplarzy tego tytułu w kolejnych latach systematycznie spadała - w 2013 roku wynosiła 43 678 egz., w 2014 roku - 40 702 egz., w 2015 roku - 30 771, a w pierwszym półroczu br. - 23 912 egz.
Dane sprzedaży "Top Gear" rok po roku |
|||
Rok |
Średni nakład jednorazowy |
Rozpow. płatne razem |
Sprzedaż ogółem |
2008 (od marca) |
138 350 |
91 945 |
91 945 |
2009 |
134 964 |
76 279 |
76 261 |
2010 |
119 944 |
65 249 |
65 249 |
2011 |
108 652 |
58 467 |
58 467 |
2012 |
91 312 |
47 437 |
47 374 |
2013 |
79 072 |
44 345 |
43 678 |
2014 |
73 405 |
40 796 |
40 702 |
2015 |
59 948 |
31 010 |
30 771 |
2016 (do czerwca) |
51 413 |
24 178 |
23 912 |
W ostatnim numerze miesięcznika jest sporo materiałów wspomnieniowych i pożegnalnych. Dołączono do niego kalendarz na przyszły rok.
>>> Zobacz wszystkie okładki „Top Gear”
Marka „Top Gear” pozostanie w Polsce w formie strony internetowej Topgear.com.pl. W redakcji miesięcznika pracowało siedem osób. - W większości będą tworzyli treści do innych magazynów i serwisów motoryzacyjnych Grupy Onet-RAS Polska, w tym do serwisu topgear.com.pl. Szczegółów personalnych nie komentujemy - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Kaniowski, group communications manager w firmie.
Przypomnijmy, że na początku 2012 roku Ringier Axel Springer Polska po kilkunastu latach ich obecności na rynku zrezygnował z miesięczników młodzieżowych „Popcorn” i „Dziewczyna”, uzasadniając, że nie ma wystarczających perspektyw przed tym segmentem. Wydawanie magazynów przejęła firma BPV Polska.
Z kolei wiosną ub.r. RASP zakończył wydawanie miesięcznika piłkarskiego „Mecz” (ukazywał się przez ponad rok), a tygodnik „Tempo” przekształcił w comiesięczny dodatek do „Przeglądu Sportowego”.
Dołącz do dyskusji: Koniec polskiej edycji magazynu „Top Gear”. RASP rezygnuje z licencji
Wiadomo czy chociaż w internecie pozostaną?