Krajowy Instytut Mediów ma nową strategię rozwoju
Krajowy Instytut Mediów, którego p.o. dyrektora jest Ewa Szejner ma nową strategię rozwoju na najbliższe lata. Odpowiada za nią zatrudniony niedawno na stanowisko dyrektora pionu badań i rozwoju Jerzy Nagórski. Niebawem KIM zaprezentuje wyniki badania dot. fake newsów, nową falę Audio Track, raport o rynku tv lokalnych. Za około rok udostępnione zostaną dane z panelu telemetrycznego.
Po tym, jak z funkcji dyrektora Krajowego Instytutu Mediów odwołano Mirosława Kalinowskiego (m.in. z powodu nieprawidłowości przy wyborze spółki Alternatywa Polska do współpracy) pracami Instytutu czasowo kierował Maciej Świrski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Obecnie pełniącą obowiązki dyrektora KIM jest Ewa Szejner, która m.in. zarządzała międzynarodowymi agencjami: Mmd Polska, Grayling Polska, Edelman Polska. Była też zaangażowana w szereg projektów w obszarze międzynarodowego public affairs. Pracowała też dla Departamentu Stanu Rządu Stanów Zjednoczonych, współpracowała z Cambridge Centre for Competitiveness and Innovation oraz z European Centre for Quality.
Niedawno do zespołu KIM dołączył Jerzy Nagórski (wiele lat związany m.in. z Telekomunikacją Polską, Orange Polska, z branżą badawczą), obejmując stanowisko dyrektora pionu badań i rozwoju.
To on pracuje nad nową strategią rozwoju dla KIM. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapowiada nowe otwarcie KIM, które będzie stopniowo wdrażane. Zdradza, że wszelkie wcześniejsze niejasności związane z działalnością KIM zostały wyjaśnione i “naprawione”, m.in. w wyniku audytów wewnętrznego i zewnętrznego.
Kontynuacja projektów badawczych, dane z Panelu Telemetrycznego za ok. rok
- KIM został powołany przez przewodniczącego KRRiT celu dostarczania obiektywnych danych na temat konsumpcji mediów elektronicznej, realizując w ten sposób ustawowe zadania regulatora. Realizacja tych celów była kontynuowana w 2023 roku – informuje Jerzy Nagórski.
W projekt jednoźródłowego badania mediów elektronicznych (cross-mediowo) wpisują się dwa prowadzone w KIM projekty deklaratywne, jako wsparcie badań pasywnych.
Jest to m.in. Badanie Założycielskie - publikacja rocznych danych za 2023 rok planowana jest – zgodnie z Umową z KRRiT – do końca marca 2024 roku. Obecnie trwa niezbędny proces obróbki i przygotowywania danych za cały rok 2023.
Dodatkowo, w ramach Badania Założycielskiego prowadzony był pomiar gotowości gospodarstw domowych na nowy standard nadawania telewizji naziemnej DVB-T2/HEVC. Ostatni raport – przed przełączeniem TVP na standard DVB-T2/HEVC – opublikowano w listopadzie 2023 roku.
Do końca lutego zostanie zaprezentowany raport roczny z badania Audio Track. Na połowę marca zaplanowano z kolei raport na temat oglądalności telewizji lokalnych, obejmujący dane z całego 2023 roku.
Obecnie w trakcie realizacji jest badanie Panel KIM, charakteryzujące konsumpcję mediów na podstawie danych pochodzących z mierników badawczych (telemetrycznych). Gromadzone informacje mają charakter pasywny i w przeciwieństwie do tradycyjnie realizowanych wywiadów kwestionariuszowych (badania deklaratywne) pokazują prawdziwe zachowania, a nie postawy czy też opinie. Obecnie Panel KIM liczy 2000 osób. - Dane z mierników są gromadzone, trwają prace kalibracyjne. Udostępnienie danych na rynek jest planowane za rok – zapowiada Jerzy Nagórski.
W trakcie realizacji jest również badanie odbioru sygnału stacji telewizyjnych w Polsce na podstawie ścieżki zwrotnej (Return Path Data) – badanie statystyczne dostarczające informacje o odbiorze programów telewizyjnych na urządzeniach odbiorczych dysponujących aktywną ścieżką zwrotną (Return Path Data).
Na koniec roku zaplanowano też fuzję danych ze wszystkich 4 badań i ich upublicznienie.
Komercjalizacja nie jest naszym priorytetem
Ponadto KIM jest aktualnie na etapie finalizowania umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą na realizację badań dotyczących fake newsów. Wygrała go firma Openfield.
- Prace badawcze rozpoczną się niezwłocznie po dopełnieniu wszystkich formalności. Wybrany w przetargu Wykonawca na realizacje badania założył nie mniej niż 60 dni roboczych, więc pierwszych wyników będzie można spodziewać się nie wcześniej niż w pierwszych tygodniach maja br. - przekazał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jerzy Nagórski.
Wyniki tego badania jakościowego, podobnie jak wszystkie inne projekty realizowane przez KIM ,będą opublikowane na jego stronie www i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Nie będą sprzedawane komercyjnie.
- Nie jest to priorytetem KIM. Nie skupiamy się na komercjalizacji, bo nie posiadamy jeszcze gotowego produktu do tego celu. Mamy oczywiście bardzo dobre dwa badania - badanie założycielskie i Audio Track, czyli słuchalności radia. Brak nam jednak narzędzia, za pomocą którego zewnętrze podmioty mogłyby dokonać własnych analiz i mieć warstwę prezentacyjną. Takie rozwiązanie zostanie przez nas przygotowane jeszcze tym roku - wyjaśnia Jerzy Nagórski.
Nasz rozmówca podkreśla, że w tym roku wszystkie dotychczasowe projekty będą kontynuowane. - Będziemy rozwijać i udoskonalać panel telemetryczny. Zastanawiamy się nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji, by wesprzeć regulatora w takich obszarach, jak identyfikacja fake news, deepfake. Jeśli uda nam się wygospodarować środki i poszukać oszczędności, nie naruszając badań, które prowadzimy, to pewnie w tym roku rozpoczęlibyśmy prace badawcze nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji do analizy fake newsów czy deep fake. Uruchomiliśmy badanie jakościowe dotyczące tego szkodliwego zjawiska w celu zdiagnozowania świadomości i postaw wobec nieprawdziwych informacji – dodaje.
Dołącz do dyskusji: Krajowy Instytut Mediów ma nową strategię rozwoju