SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

KRRiT buduje nową telemetrię mediów, WP wiąże z tym duże nadzieje

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podała, że ma już dostęp do danych z dekoderów z miliona gospodarstw domowych, co pozwoli lepiej badać oglądalność telewizyjną i słuchalność radia oraz uwzględnić w analizach sposób korzystania z internetu. Zadowolenia z zapowiedzi nowego badana telemetrycznego mediów nie kryje Wirtualna Polska.

Od kwietnia br. KRRiT pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. Najpierw ogłosiła w tej sprawie dialog techniczny, dotyczący technologii pomiarowej, a następnie drugi dialog techniczny - dotyczący założeń dla badania założycielskiego oraz jego kontroli. Oba dialogi już się zakończyły, a nad koncepcją pomiaru we współpracy z rynkiem pracuje Telemetria Polska - grupa robocza, która w niedługim czasie ma przerodzić się w spółkę i we współpracy z JIC (Joint Industry Comittee) czuwać nad przeprowadzaniem docelowego badania rynku mediów.

O szczegółach projektu poinformowano podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Ekspert KRRiT Andrzej Olszewski wyjaśnia, że nowy model telemetrii, nad którym pracuje Krajowa Rada, przede wszystkim będzie miał ogromny zasięg - ma objąć milion gospodarstw domowych. Jak zapowiada Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, nowy system telemetrii ma skrupulatnie badać wszystkie, nawet jednoczesne formy odbioru różnych mediów, na różnych platformach, nawet jeśli jedna osoba używa kilku na raz - np. ogląda wyciszoną telewizję, przegląda zarazem portale na laptopie, śledzi też swój profil w medium społecznościowym (na smartfonie) i co jakiś czas odtwarza np. telewizję internetową na komputerze bądź na tablecie.

Obecnie Nielsen, który odpowiada za badania rynku telewizyjnego ma panel telemetryczny w oparciu o 2 tys. gospodarstw.

Badanie ma uwzględniać coraz większą rolę mediów internetowych i to, że „konsumpcja” treści z różnych, klasycznych i nowoczesnych platform, często wzajemnie się nakłada. Obecny w Krynicy prezes zarządu WP Holding Jacek Świderski pozytywnie wypowiadał się o się o tym projekcie.

- Oczywiście Wirtualna Polska jako mały gracz telewizyjny, a duży internetowy, wspiera wszystkie inicjatywy związane z tym, żeby reklamodawcy otrzymali po prostu lepszy produkt (telemetryczny - red.), lepszy zwrot z inwestycji, lepiej dopasowany do potrzeb, które chcą w sposób mediowy zaspokajać - wyjaśniał Jacek Świderski.

- Takim „świętym Graalem” byłoby połączenie i zrobienie badania crossmediowego. To jest duże wyzwanie, ale wydaje się, że firmy badawcze spokojnie są w stanie sobie z tym poradzić. Problemu metodologicznego nie ma. Potrzeba po prostu decyzji - mówił Jacek Świderski. Podziękował Krajowej Radzie za podniesienie tego tematu i ocenił, że grono osób zaproszonych do debaty może być właśnie „gronem decyzyjnym”. - Mamy nadzieję, że to nowe badanie powstanie i przyczyni się do tego, żeby w Polsce udział wydatków na reklamę w PKB odpowiadał chociaż w przybliżeniu temu, co jest na Zachodzie - dodał.

Prezes WP zaznaczył, że są silne sygnały, które przemawiają za tym, aby wprowadzić zmiany w pomiarze. Na przykład połowa internautów korzystając z internetu, jednocześnie ogląda telewizję.

- Łączenie danych z internetu, z oglądalności treści wideo, z tymi telewizyjnymi, to jest - rzecz jasna - duże wyzwanie, ale wydaje się, że firmy badawcze wszystkie - i ta, która obecnie bada telewizję, i ta, która obecnie bada internet, one spokojnie są w stanie z tym sobie poradzić. To znaczy - problemu metodologicznego nie ma, to nie jest tak, że Polska musi teraz wymyśleć, jako pierwszy kraj na świecie, jak mierzyć internet i telewizję - zaznaczył Świderski.

Monitoring mediów będzie prowadzić Telemetria Polska. W przyszłości pomiar ma przeprowadzać specjalna organizacja, w której znaleźć się mają m.in. przedstawiciele mediów, agencji badawczych, domów mediowych. Nad szczegółami zmian pracuje już KRRiT.

Jak wynika z przedstawionych w Krynicy zapowiedzi, nowe pomiary mają ruszyć testowo już wkrótce, a pierwsze wyniki unowocześnionych badań powinny być znane w połowie przyszłego roku.

Pierwsze umowy KRRiT z operatorami kablowymi

Jak podaje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, podpisano już pierwsze umowy z operatorami kablowymi. Dzięki temu regulator ma dostęp do danych z blisko miliona gospodarstw domowych pochodzących ze ścieżki zwrotnej RPD (return path data - dane pochodzące z dekoderów telewizji kablowej i przesyłane ścieżką zwrotną od dekodera do operatora). Operatorzy dostaną zwrotnie dostęp do danych wynikowych. Jest to kolejny etap realizowanego przez KRRiT projektu Telemetria Polska. Baza pomiarowa oparta na RPD ma być rozszerzana.

- To pierwsze tego typu badania na tak szeroką skalę w Polsce oraz jeden z pierwszych tego typu projektów na świecie - podkreśla Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT. - Naszym celem są jednoźródłowe badania tv, radia i internetu. To niezwykle rozbudowany i skomplikowany projekt. Optymistyczny scenariusz zakłada, że pierwsze, wstępne wyniki pojawią się w pierwszym kwartale 2019 r. - zaznacza.

KRRiT szacuje, że potencjał badawczy RPD to blisko 11 mln gospodarstw domowych. Jeśli doliczyć do tego rozwijający się rynek tzw. inteligentnych telewizorów, to zasięg może być jeszcze większy i obejmie również naziemną telewizję cyfrową.

Jednoźródłowe badania zbierające dane z tv, radia i internetu realizowane będą wspólnie z rynkiem, w planowanej przez KRRiT formule Joint Industry Comittee (JIC), czyli typ jednostki zajmującej się organizacją i nadzorem badań mediów w danym kraju: tworzą ją media, reklamodawcy, domy mediowe i agencje badawcze.

- Prowadzimy intensywne prace nad powołaniem JIC, współpracujemy przy tym projekcie z organizacjami branżowymi. Chcemy do końca roku wypracować porozumienie, które będzie gwarantowało, że nowe badania staną się wiarygodną walutą, którą będą się rozliczały media w Polsce. Projekt Telemetria Polska jest organizowany wspólnie z rynkiem - zapewnia Michał Wigurski, szef projektu Telemetria Polska.

Dołącz do dyskusji: KRRiT buduje nową telemetrię mediów, WP wiąże z tym duże nadzieje

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
srt
Tak sie zastanawiam, badanie telewizji bedą mieć z dekoferów, telewizorów podłaćzonych do neta, portale wiadomo, a jak zwiększą liczbę badanych dla radia? w jaki sposób będzie badane?
0 0
odpowiedź
User
Arms
Nie na naszej zgody na brak zgody...
0 0
odpowiedź
User
Sandzi
Początek końca Nielsen A 👍😁
0 0
odpowiedź