Polak kocha YouTube, ale nie zależy mu na podcastach
Nieco ponad 30 proc. Polaków korzysta z dostępu do płatnych treści wideo na żądanie – wynika z badania Krajowego Instytutu Mediów. Z kolei, jak wynika z danych, bardzo lubimy YouTube: do korzystania z tego serwisu przyznaje się ponad 52 proc. badanych, muzyki ze streamingu słucha niemal 13 proc. zaś podcastów - niewiele ponad 10 proc. Polaków
Krajowy Instytut Mediów zbadał nasze preferencje w drodze badania założycielskiego - największego i najbardziej kompleksowego badania konsumpcji mediów w Polsce, realizowanego w sposób ciągły na próbie osób w wieku 4+.
Wynika z niego, że z płatnych serwisów VOD w okresie 30 dni poprzedzających badanie KIM korzystało 32,1 proc. Polaków. Na korzystanie z tego typu rozrywki nieco częściej wskazywali mężczyźni (33,9 proc.), niż kobiety (30,3 proc.). Najwięcej oglądających zaobserwowano w grupie wiekowej 16-24 lata (52,8 proc.), zaś najmniej - w grupie wiekowej 65+ (4,8 proc.).
Okazuje się, że VOD oglądało 27,7 proc. badanych mieszkańców wsi, 30,7 proc. z miejscowości do 20 tys. mieszkańców, 32,4 proc. z miast od 20 do 100 tys.; 36,3 proc. z miast do 500 tys. mieszkańców i 41,8% proc. z miast powyżej 500 tys.
Kochamy YouTube, w każdym wieku
Znacznie lepiej w badaniu wypadło korzystanie z serwisu YouTube, z którego korzystało 52,5 proc. Polaków. Najwięcej korzystających znalazło się w grupach wiekowych 10-15 lat i 16-24 lata (odpowiednio 76,7 proc. i 77,8 proc.). Niepokojąca może natomiast być kolejna dana: do korzystania z YT przyznało się aż 60,5 proc. proc dzieci w wieku 4-9 lat.
Wśród osób z wykształceniem wyższym YouTube oglądało 67,5 proc., 57 proc. wśród osób z wykształceniem średnim i 37,8 proc. wśród osób z zawodowym.
Z kolei muzyki w streamingu w ostatnich 30 dniach przed badaniem słuchało w Polsce 12,9 proc. rodaków. Taki sposób słuchania muzyki jest najpopularniejszy w grupie wiekowej 16-24. Streamingu słuchało 32,9 proc. osób w tym wieku. Najmniej słucha tak muzyki w grupie wiekowej 65+ (1,6 proc).
Nadspodziewanie mało osób korzysta za to z podcastów: 10,3 proc. W grupie wiekowej 10-15 lat na poziomie 12,2 proc., w grupie wiekowej 16-24 lat rośnie do 25,2 proc. W grupie wiekowej 25-34 lata wynosi 18,1%. Najmniej w grupie 65 plus – 1,9%.
VOD, podcasty i streamingi popularne wśród młodych
Zdaniem Mai Kurzelewskiej, szefowej Departamentu Badań i Analiz KIM - konsumpcja treści wideo na serwisach VOD jest „ważnym sposobem spędzania czasu już dla co drugiej osoby w szeroko zdefiniowanej grupie wiekowej 16-34 lata, konkurując z telewizją i YouTube”. - Budżet czasu wolnego zaczyna być także coraz częściej dzielony nie tylko w obrębie treści wideo, ale także audio (streaming muzyki i podcasty). Grupą o najwyższych odsetkach konsumpcji mediów takich jak VOD, podcasty, streaming muzyki są osoby w wieku 16-24 lata. Przekłada się to na pewno na konieczność zarządzania budżetem czasu i utrudnia wybory - mówi nam Maja Kurzelewska.
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 r. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. Ale Instytut bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.
Dołącz do dyskusji: Polak kocha YouTube, ale nie zależy mu na podcastach