Konsument LGBT+ jest zamożny i oszczędny. Ile jest warta tęczowa złotówka?
Osoby LGBTQIA+ zarabiają nawet 1100 złotych więcej niż osoby heteroseksualne - pokazują pierwsze, częściowe wyniki badania „Ile warta jest tęczowa złotówka”. - Badanie jest arcyciekawe, bo nie dotyczy tylko kwestii stricte tęczowych pieniędzy, pytamy również szerzej o sytuację materialną - mówi Monika Czaplicka, szefowa agencji Wobuzz i współautorka badania.
Badanie „Ile warta jest tęczowa złotówka” to pierwsze po 2006 roku ogólnopolskie badanie siły zakupowej osób LGBTQIA+. Raport w pełnej wersji pokaże, m.in. w jakich branżach pracują osoby LGBTQIA+, czy rzeczywiście zarobki w tęczowej społeczności są wyższe niż średnia krajowa i gdzie najchętniej zostawiają je konsumenci LGBTQIA+. Prawie 20 lat temu osoby LGBTQIA+ zostawiały na zakupach rocznie ok. 6,6 mld złotych. Badanie ma charakter deklaratywny.
- Na co dzień pracujemy z działami marketingu w różnych firmach, prowadzimy wykłady i szkolenia dotyczące inkluzywnej komunikacji i operujemy na danych. A tych często brakuje lub są niedokładne, nieaktualne albo wzięte z raportów zagranicznych, z których wnioski, niekoniecznie można odnieść do naszego kraju i naszej sytuacji - wyjaśnia Grzegorz Miecznikowski, współautor i współpomysłodawca badania.
Pełny raport oraz wyniki badania zostaną opublikowane na przełomie września i października 2023 roku. Natomiast już pierwsze, cząstkowe wyniki pokazują, że 39 proc. badanych w społeczności nieheteronormatywnej ocenia swoją sytuację materialną jako dobrą, a tylko 2 proc. jako złą. U 29 proc. ankietowanych sytuacja materialna nie zmieniła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Konsument LGBT+ regularnie oszczędza
Co więcej, prawie 60 proc. respondentów deklaruje, że chętniej kupuje od firm, które wspierają równouprawnienie i różnorodność. Jedynie dla 15,33 proc. ankietowanych jest to bez znaczenia.
Prawie połowa (48,56 proc.) ankietowanych osób regularnie oszczędza pieniądze. Od czasu do czasu pewną kwotę pieniędzy odkłada - 28,52 proc., rzadko - 14,09 proc., a w ogóle jedynie 8,83 proc.
- Badanie jest arcyciekawe, bo nie dotyczy tylko kwestii stricte tęczowych pieniędzy, pytamy również szerzej o sytuację materialną. To wyśmienite dane, które już pokazują, że nie tylko warto inwestować w marketing skierowany do osób nieheteronormatywnych, ale pomagają też zobaczyć tę społeczność. Kim są, co jest dla nich ważne, co posiadają i gdzie pracują. Każdy wyciągnie z tych danych coś dla siebie – mówi Monika Czaplicka, szefowa agencji Wobuzz i współautorka badania.
Również według odpowiedzi w ankiecie gospodarstwa domowe osób LGBTQIA+ osiągają średnie zarobki na poziomie 12782 złote (5679 zł na osobę) miesięcznie. Dla porównania w gospodarstwach heteroseksualnych jest to 11615 złotych (4868 zł na osobę) miesięcznie - wynika z pierwszych wypełnionych ankiet.
- Zdajemy sobie sprawę, że nasze dane mogą się jeszcze zmienić, ale już pokazują pewne trendy, który widoczne jest także w Europie czy Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy na półmetku naszego badania. Im więcej odpowiedzi pozyskamy, tym bardziej będzie dokładne. Pełen raport opublikujemy na jesieni tego roku - mówi Grzegorz Miecznikowski.
W ankiecie badawczej wzięło udział 650 osób zamieszkałych w Polsce (10 proc. z nich stanowią heteroseksualne osoby sojusznicze, 90 proc to osoby LGBTQIAP+).
Dołącz do dyskusji: Konsument LGBT+ jest zamożny i oszczędny. Ile jest warta tęczowa złotówka?