Lidl wyprzedza Auchan w rankingu najtańszych sieci supermarketów
Najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12 proc. droższe niż przed rokiem – wynika z badania i raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Nowym liderem na liście najtańszych sklepów został Lidl, który wyprzedził Auchan i Biedronkę. Największy wzrost cen w skali roku zanotowały dodatki spożywcze (29 proc.), natomiast produkty tłuszczowe jako jedyne potaniały (10 proc.).
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 15,56 zł, czyli 5,18 proc. i wyniosła 285,02 zł.
Biedronka najmocniej ścina ceny
Wzrosty cen odnotowano jedynie w dwóch sieciach, a w pozostałych jedenastu ceny badanych produktów były niższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (9,66 proc.) a największy wzrost w sklepach E.Leclerc (6,74 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 10 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w którym średnia cena koszyka w sierpniu 2023 r. była wyższa aż o 62,30 zł niż przed rokiem, tj. o 24,83 proc.
Spadek cen zaobserwowano w sklepach Biedronka (5,94 proc.) i Lidl (3,17 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 12 proc. z 254,44 zł w sierpniu 2022 r. do 285,02 zł w sierpniu 2023 r.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 212,01 zł (mniej o 13,60 zł niż w lipcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 349,86 zł (mniej o 17,52 zł niż w lipcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2023 r. wyniosła 137,85 zł i jest ona o 3,92 zł niższa niż w lipcu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2023 r. była wyższa o 6,73 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2023 r. droższy o 17,33 proc. niż w 2022 r.
- Choć oficjalny wskaźnik inflacji zbliżył się do poziomu 10 procent, a ekonomiści prognozują, że w kolejnym miesiącu będzie to już wynik jednocyfrowy, to średnie ceny w sklepach nadal są na wysokim poziomie. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będziemy obserwować jeszcze większą aktywność sieci handlowych, jeśli chodzi o prowadzenie polityki cenowej. Dla klientów oznacza to wiele jesiennych akcji specjalnych i promocji produktów. Wpływ na poziom cen może mieć także fakt, że w ostatnim czasie doszło do dużej przeceny paliw na stacjach benzynowych – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Zobacz: Lidl Polska odpowiada na paragonową kampanię Biedronki
Lidl najtańszą siecią handlową
Z sierpniowego badania wynika, że Auchan po wielu miesiącach liderowania został zdetronizowany. Tym razem najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Lidl, choć różnica w średniej cenie koszyka między nowym liderem a drugim Auchan wyniosła zaledwie 22 grosze.
Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w sklepach Lidl wyniósł 228,43 zł. To spadek o 19,83 zł, czyli o 7,99 proc. mniej niż najtańszy koszyk w lipcu br., należący przed miesiącem do Auchan. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2023 r. odnotowało w sieci E.Leclerc, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,82 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 267,44 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery - 355,91 zł. W sierpniu 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 8,17 zł więcej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (282,09 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Zobacz: Bloger punktuje reklamę Biedronki z najtańszym koszykiem. “Niektóre z cen są sporo wyższe”
Drożeje niemal wszystko
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w sierpniu 2023 r. względem 2022 r. podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii badanych produktów: używki i piwo, nabiał, dodatki, produkty sypkie, mrożonki, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, napoje oraz słodycze.
Jako jedyne w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (10,02 proc.). Natomiast w największym stopniu zdrożały dodatki. W sierpniu br. wzrost ten wyniósł 28,97 proc. wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 18,57 proc., chemia domowa i kosmetyki o 17,30 proc., a słodycze o 13,57 proc.. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2023 r. drożej o 1,68 proc.).
Dołącz do dyskusji: Lidl wyprzedza Auchan w rankingu najtańszych sieci supermarketów