Autonomiczny statek z technologią IBM powstaje w Gdańsku
W zakładach Aluship Technology w Gdańsku budowany jest kadłub bezzałogowego i w pełni autonomicznego statku Mayflower Autonomous Ship (MAS). Do globalnego konsorcjum budującego MAS, na którego czele stoi organizacja ProMare, dołączyła właśnie firma IBM.
Pierwszy bezzałogowy rejs przez Atlantyk autonomicznego statku MAS ma odbyć się we wrześniu 2020 r., w 400. rocznicę rejsu statku Mayflower, którym pierwsi koloniści angielscy dopłynęli do Ameryki Północnej. Statek wykorzysta sztuczną inteligencję, serwery, chmurę i technologie edge computing IBM do samodzielnej nawigacji i unikania zagrożeń oceanicznych na trasie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts.
Statek MAS będzie posiadał trzy kapsuły badawcze zawierające szereg czujników i instrumentów naukowych. Wszystkie te narzędzia będą wykorzystywane do prowadzenia badań naukowych w różnych obszarach, takich jak bezpieczeństwo cybernetyczne na morzu, monitorowanie ssaków morskich, czy sporządzanie map poziomu morza i plastiku zalegającego w oceanach. Prace przy wsparciu IBM i organizacji ProMare będą koordynowane przez Uniwersytet w Plymouth w Wielkiej Brytanii.
- Mikroplastik stanowi istotne zagrożenie dla oceanów. Ponad 700 gatunków zwierząt wchodzi w kontakt ze śmieciami morskimi, rozsianymi od równika po bieguny. Szacuje się, że ilość tworzyw sztucznych w oceanach w latach 2015-2025 potroi się. Projekt budowy autonomicznego statku MAS daje nam możliwość przemyślenia, w jaki sposób zbierać dane, aby lepiej zrozumieć ten globalny problem - stwierdził prof. Richard Thompson, dyrektor Instytutu Morskiego na Uniwersytecie w Plymouth.
Z wirtualnym pokładem statku MAS będą łączyć się również badacze Uniwersytetu w Birmingham, odpowiedzialni za wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality i Mixed Reality). Zespół Human Interface Technologies (HIT) z Birmingham kieruje rozwojem Mixed Reality Telepresence Science Station, która ma pozwolić ludziom z każdego zakątka świata wirtualnie zaokrętować się na pokładzie bezzałogowego statku MAS podczas jego transatlantyckiej misji.
Dzięki połączeniu technologii IBM PowerAI Vision wykorzystującej akcelerowane serwery IBM Power Systems (technologia wykorzystywana przez superkomputery Summit), IBM pomaga organizacji ProMare budować rozwiązania sztucznej inteligencji wykorzystujące tzw. głębokie uczenia się (ang. deep learning). Będą one rozpoznawać zagrożenia nawigacyjne pojawiające się w pokładowych kamerach wideo MAS, takie jak boje, pływające przeszkody i inne statki. Dodatkowo statek będzie miał stałą świadomość sytuacyjną dzięki RADAR, AIS (Automated Identification Systems) i LIDAR - technologii stosowanej w samochodach autonomicznych.
W przypadku wykrycia zagrożenia, statek MAS wykorzysta oprogramowanie IBM Operational Decision Manager, aby samodzielnie decydować, czy zmienić kurs pobierając dodatkową moc z pokładowego generatora rezerwowego. Łącząc dane z map morskich, czujników i prognoz pogody, MAS będzie w stanie określić optymalną trasę i prędkość z jaką powinien pokonywać Atlantyk.
Podczas rejsu urządzenia końcowe znajdujące się na pokładzie będą zbierać i analizować dane statku oraz przechowywać je lokalnie. Gdy łączność satelitarna będzie dostępna, dane te będą przesyłane na ląd. Dzięki nim ProMare będzie mogło aktualizować modele głębokiego uczenia się i w razie potrzeby wysyłać je na statek. Wszystko będzie połączone z chmurą IBM Cloud, gdzie dane będą przechowywane w IBM Cloud Object Storage.
ProMare jest założoną w 2001 r. pozarządową organizacją non-profit, która promuje badania i eksplorację mórz na całym świecie. Niezależny zespół naukowców i inżynierów realizuje projekty badawcze w porozumieniu z organizacjami i agencjami akademickimi, rządowymi oraz z korporacjami. Celem wspólnych projektów jest poszerzanie wiedzy człowieka na temat historii i nauki oraz świata przyrody.
Dołącz do dyskusji: Autonomiczny statek z technologią IBM powstaje w Gdańsku