Wydawca „Men's Health Polska” w upadłości. Syndyk wzywa wierzycieli
We wtorek sąd ogłosił upadłość Motor-Press Polska, wydawcy m.in. polskich edycji „Men’s Health”, „Women’s Health”, „Runner’s World” i „Auto Motor i Sport”. Wcześniej firma bezskutecznie próbowała porozumieć się z wierzycielami.
Zgodnie z orzeczeniem Sądu Rejonowego dla Wrocławia - Fabrycznej syndykiem postępowania upadłościowego Motor-Press Polska, prowadzonego pod sygnaturą WR1F/GUp-ZW/65/2022, został Łukasz Welcer, licencjonowany doradca restrukturyzacyjny.
W komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej Motor-Press Polska syndyk wezwał zainteresowane osoby i podmioty, żeby w ciągu 30 dni od decyzji sądu o upadłości zgłosili swoje wierzytelności wobec firmy.
- Wierzyciel, który zgłosił wierzytelność po upływie terminu wyznaczonego do zgłaszania wierzytelności, ponosi zryczałtowane koszty postępowania upadłościowego wynikłe z tego zgłoszenia, nawet jeżeli opóźnienie powstało bez jego winy, w wysokości stanowiącej równowartość 15 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w trzecim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, tj. w kwocie 882,45 zł - zaznaczono w komunikacie.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Według naszych nieoficjalnych ustaleń pracownicy Motor-Press Polska przygotowują jeszcze najbliższe wydania czasopism.
O złożeniu przez wydawnictwo wniosku o upadłość informowaliśmy pod koniec listopada. Wcześniej firma próbowała uzgodnić spłatę należności w ramach postępowania restrukturyzacyjnego, ale nie udało jej się osiągnąć porozumienia z wierzycielami.
W elektronicznym KRS nie ma jeszcze sprawozdania finansowego Motor-Presse Polska za ub.r. W 2020 roku firma zanotowała spadek przychodów o 33,2 proc. do 11,33 mln zł, a przy ograniczeniu kosztów operacyjnych o 25,5 proc. jej wynik netto pogorszył się z 242,2 tys. zł zysku do 993,2 tys. zł straty.
Od pięciu lat jedynym właścicielem Motor-Presse Polska jest prezes firmy Maciej Mizuro, 100 proc. jej udziałów przejął od niemieckiego holdingu Motor Presse Stuttgart. Mizuro zarządza polskim wydawnictwem od końcówki 2016 roku (zastąpił na tym stanowisku Krzysztofa Komara), wcześniej pracował w niej przez kilka lat jako szef działu finansowego i prawnego.
Motor-Presse Polska zostało założone w 1994 roku.
Naczelny „Motocykla” pisał o „czarnych chmurach nad redakcją”
O trudnej sytuacji w Motor-Presse Polska otwarcie napisał niedawno Jacek Ociepko, redaktor naczelny „Motocykla”. Magazyn w listopadzie pierwszy raz od wielu lat ukazał się w wersji na dwa miesiące, tak samo planowano kolejny numer pisma.
- Nie ma co ukrywać, że w ostatnich miesiącach nad naszą redakcją zawisły czarne chmury. Wzrost cen druku o 100% w ciągu roku, szalejące ceny benzyny, bez której przecież nie da się testować motocykli, ciągle rosnące koszty wynajmu biura, komputerów oraz życia wymusiły radykalne kroki - wyliczył Jacek Ociepko, redaktor naczelny „Motocykla”.
- Teraz musimy zacisnąć pasa i walczyć o przetrwanie. Dziś mogę wam obiecać, że łatwo się nie poddamy. Mam nadzieję, że tak jak przed laty numer łączony pozwolił nam odnieść sukces, tak będzie i tym razem - dodał Ociepko.
Wycofano ofertę prenumeraty, magazyn w ciągu roku podrożały dwa razy
Z serwisów internetowych czasopism Motor-Press Polska usunięto w ostatnich miesiącach sekcje z ofertą prenumeraty wydań drukowanych. W witrynie „Men’s Health” można jeszcze kupić bieżący numer magazynu, natomiast nie można wykupić prenumeraty.
W witrynach „Men’s Health” i „Runner’s World” była dostępna jeszcze w maju br. W przypadku większości magazynów publikowanych przez firmę prenumeratę można było wykupić na 12 lub 24 miesiące.
Magazyn „Ciężarówki i Autobusy” z początkiem br. został przekształcony z dwumiesięcznika w kwartalnik. Jego ostatni jak na razie numer był w sprzedaży od lipca do września.
Większość magazynów wydawanych przez Motor-Presse Polska zdrożała dwukrotnie w ciągu minionego roku. Grudniowy numer „Men’s Health” kosztuje 14,99 zł, a za listopadowy trzeba było zapłacić 15,99 zł. Poprzednio, od lutego br., cena miesięcznika wynosiła 12,99 zł, a wcześniej - 11,99 zł. „Women’s Health” kosztuje obecnie 11,99 zł. Od marca za magazyn trzeba było płacić 9,99 zł, a wcześniej 8,99 zł.
Cena listopadowo-grudniowego wydania „Runner’s World” wynosi 14,99 zł. Od numeru marcowo-kwietniowego było to 13,99 zł, a wcześniej 12,99 zł.
„Auto Motor i Sport” kosztuje obecnie 13,99 zł. Od marca do października br. cena wynosiła 11,99 zł, a wcześniej 10,99 zł. Miesięcznik „Motocykl” w ub.r. kosztował 9,99 zł, a od początku br. - 10,99 zł. W listopadzie ukazał się numer na dwa miesiące w cenie 12,99 zł, kolejne takie wydanie będzie w sprzedaży w styczniu i lutym.
Cięcia u dużych wydawców
W drugiej połowie listopada Ringier Axel Springer Polska w ramach zwolnień grupowych pożegnał się z ok. 100 pracownikami. Ponadto zdecydował o zamknięciu od stycznia papierowego wydania tygodnika „Auto Świat”, serwisów Vod.pl i Literia.pl oraz zmniejszeniu cyklu wydawniczego „Przeglądu Sportowego” do dwóch wydań tygodniowo.
Burda Media Polska pod koniec października zapowiedziała rezygnację z ok. 20 magazynów drukowanych. Do końca roku pożegna się z 71 pracownikami i kilkunastoma współpracownikami.
Wydawnictwo Bauer postanowiło zamknąć pięć tytułów prasowych: „Naj”, „Przepis na zdrowie”, „Bliżej Ciebie”, "Takie jest życie” i "Cuda i objawienia” oraz szereg wydań specjalnych, w konsekwencji zwolniło dziewięciu pracowników.
Spółka Agora, wydająca m.in. „Gazetę Wyborczą”, kilka czasopism i serwisy internetowe, przeprowadziła zwolnienia grupowe, zapowiadała, że obejmą maksymalnie 84 osoby.
Z kolei wydająca „Super Expressu” spółka Time pożegnała się z kilkudziesięcioma pracownikami, głównie z sekcji lokalnych portalu dziennika, m.in. ich szefową Sylwią Adamczyk.
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Men's Health Polska” w upadłości. Syndyk wzywa wierzycieli