Powstał Media Owners Committee nadawców telewizyjnych. Przemysław Broniszewski prezesem stowarzyszenia MOC TV
Nadawcy telewizyjni utworzyli we wtorek własny MOC (Media Owners Committee, Związek Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych „MOC TV”) - porozumienie, które ma im ułatwić oficjalne przedstawianie własnego stanowiska m.in. w sprawie prac nad jednoźródłowym badaniem mediów - dowiedział się nieoficjalnie portal Wirtualnemedia.pl.
Od kilkunastu miesięcy trwały prace nad utworzeniem porozumienia nadawców, którzy pracowali nad wspólną koncepcją jednoźródłowego badania mediów. Nieformalnie przedstawiciele telewizji spotykali się i dyskutowali o najważniejszych sprawach, a ich działania koordynował Przemysław Broniszewski z Telewizji Polskiej. Natomiast przedstawiciele wszystkich mediów (radia, telewizji, internetu) rozmawiali w ramach tzw. multi-MOC-a, czyli nieoficjalnego zrzeszenia wszystkich grup nadawców.
Jak wynika jednak z naszych informacji, przedstawicielom telewizji po kilku miesiącach prac udało się stworzyć formalne porozumienie w postaci Media Owners Committe nadawców TV, czyli tzw. MOC TV - Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych "MOC TV".
Do tej pory nadawcy internetowi rozmawiali w ramach spółki Polskie Badania Internetu, radiowi - Komitetu Badań Radiowych. Z kolei marketerzy ustanowili koalicję "Marketerzy dla lepszych badań", aby zadbać o reklamodawców i ich interesy, a telewizje nie miały swojego formalnego ugrupowania.
We wtorek - jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy - utworzono oficjalną strukturę, w ramach której przedstawiono status oraz formalny sposób podejmowania decyzji. Została także wybrana rada nadzorcza w skład której weszli przedstawiciele trzech największych telewizji: Przemysław Broniszewski z TVP, Norbert Walkiewicz z Polsatu i Radosław Ziółek z TVN oraz spośród trzech mniejszych nadawców (z grona pozostałych nadawców została wybrana - na drodze głosowania - trzyosobowa reprezentacja, która w radzie nadzorczej będzie działać w imieniu mniejszych nadawców): Beata Dymacz z Telewizji Puls, Dominik Tzimas - zgłoszony przez Idea4Broadcasting oraz Paweł Kosiacki - zgłoszony przez ATM Grupa.
Do MOC TV przystąpiło w sumie 23 nadawców. Przewodniczącym rady nadzorczej został Radosław Ziółek - na co dzień dyrektor działu badań i analiz programowych TVN.
Przemysław Broniszewski prezesem stowarzyszenia MOC TV
Zarząd MOC TV nie został na razie powołany, decyzją rady nadzorczej Przemysław Broniszewski został czasowo oddelegowany do pełnienia funkcji prezesa zarządu (do czasu powołania jego docelowego składu), jest też wiceprzewodniczącym rady nadzorczej.
- Ostatnie dwanaście miesięcy to był okres bardzo intensywnej pracy. Od grudnia 2018 roku odbyliśmy z przedstawicielami nadawców telewizyjnych co najmniej kilkanaście dużych spotkań, w trakcie których jednocześnie zajmowaliśmy się sprawami formalnymi, związanymi z powołaniem organizacji, jak i kwestią współpracy nad powstaniem nowego „złotego standardu badania mediów”. To był bardzo skomplikowany operacyjnie i logistycznie proces, który zakończył się ogromnym sukcesem - komentuje Przemysław Broniszewski z Telewizji Polskiej.
Niezależnie od prac prowadzonych przez zespół Telemetrii Polskiej, przedstawiciele mediów planują wypracować standard badania mediów (tzw. Złoty Standard), który po akceptacji wszystkich stron przedstawią jako wspólną rekomendację. Jak wynika z naszych informacji, obecnie trwają końcowe prace nad standardem opracowanym przez nadawców, którzy mają przedyskutować różnice i podobieństwa w tej sprawie z marketerami, a następnie przedstawić je Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.
Organizacja będzie również zajmowała się wspieraniem, promocją oraz popularyzacją mediów telewizyjnych.
Do MOC TV przystąpili: Telewizja Polska, TVN, Telewizja Polsat, Telewizja Puls, VIMN Poland, ITI Neovision, TV Spektrum, AETN UK, BBC Studios Distribution, Viasat World, Wirtualna Polska Holding, AMC Networks International Broadcasting, TVS, Polcast Italia, Michał Winnicki Entertainment, Telewizja Republika, R.D.F. Entertainment, Fundacja Lux Veritatis, Red Carpet Media Group, ATM Grupa, Kino Polska TV, Astro, Idea4Broadcasting.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.
Wyniki mediów publicznych w 2018 roku
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.
W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.
W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.
Wyniki głównych mediów komercyjnych w 2018 roku
W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.
W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.
W ub.r. Grupa RMF zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej). Firma zatrudniała 292 pracowników.
W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet (należą do niej m.in. rozgłośnie Radio ZET, Radio ZET Chilli, Meloradio, Radio Plus i Antyradio) zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto. W przypadku samej spółki Eurozet wpływy i zysk nieco zmalały.
Spółka Radio Eska, która jest nadawcą 42 rozgłośni radiowych pod tą nazwą zamknęła 2018 rok przychodami netto w kwocie 32,33 mln zł i zyskiem netto w wysokości 8,51 mln zł. Spadły wpływy ze sprzedaży reklam, ale udało się to zrekompensować wpływami ze sprzedaży praw autorskich.
Dołącz do dyskusji: Powstał Media Owners Committee nadawców telewizyjnych. Przemysław Broniszewski prezesem stowarzyszenia MOC TV