Najwięcej reklam na godzinę emituje Czwórka
Najwięcej reklam w ciągu godziny pokazywała w lutym br. TV 4. Najwyższy wzrost wypełnienia bloków reklamowych odnotowały kanały tematyczne TVP, a spadek dotknął jedynie TVN 7.
- Po nerwowym 2009 roku branża reklamowa zwiększa komunikację reklamową w telewizji – tłumaczy nam wzrost wypełnienia bloków reklamowych w lutym br. w prawie wszystkich grupach kanałów Wojciech Kowalczyk, marketing manager w spółce At Media.
Z danych AGB Nielsen Media Research przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl wynika, że Czwórka emitowała w zeszłym miesiącu średnio 11,3 min. reklam w ciągu godziny i odnotowała wzrost wypełniania bloków reklamowych o 1 proc. Na drugiej pozycji znalazł się Polsat z 11,1 min. reklam na godzinę (wzrost o 3 proc.), który minimalnie wyprzedził swojego głównego konkurenta – TVN (11 min.; wzrost o 2 proc).
Czwarte miejsce zajął kanał TVN 7, który odnotował 3-proc. spadek i na reklamy przeznaczał przeciętnie 10,3 min. w ciągu godziny. Wzrost aż o 29 proc. zanotowały znajdujące się na kolejnych pozycjach TVP 1 i TVP 2, które średnio miały w lutym br. bloki wypełnione reklamami przez 8,7 min w ciągu 60 min.
- Wzrost wypełnienia TVP 1 i TVP 2 tłumaczyć można Igrzyskami Olimpijskimi w Vancouver. Ale także tym, że jako jedyne stacje ogólnopolskie mogły jeszcze zwiększyć ilość czasu przeznaczonego na reklamy. Stacje komercyjne zbliżyły się do maksimum ustawowego 12 minut na godzinę – uważa Kowalczyk. Wyniki Jedynki i Dwójki są jednak niższe od ich komercyjnej konkurencji, bo stacje te zgodnie z prawem nie mogą przerywać swoich programów reklamami.
W górę poszło wypełnienie bloków reklamowych w kanałach tematycznych. Stacje tematyczne TVP, dotychczas minimalnie wypełnione spotami reklamowymi (0,2 min) w ciągu roku zwiększyły średni czas trwania reklam do 2,8 min. na godzinę, co oznacza gigantyczny wzrost o 1348 proc!! Mniejsze wzrosty dotyczyły innych grup kanałów, które wcześniej były już w sporym stopniu zagospodarowane reklamowo. Stacje tematyczne TVN-u zwiększyły średnią długość wykupionego czasu reklamowego w ciągu godziny o 123 proc. do 8,4 min., kanały sprzedawane przez Discovery Media o 60 proc. - do 7,5 min., kanały tematyczne Polsatu - o 59 proc. do 7,7 min., a stacje z oferty At Media – o 46 proc. do 6,6 min.
Zgodnie z Ustawą o Radiofonii i Telewizji każda stacja telewizyjną z polską koncesją w ciągu godziny może nadać do 12 minut reklam. Jednak inne uwarunkowania i restrykcje dotyczyć mogą telewizji nadających na podstawie zagranicznych koncesji jak np. kanały sprzedawane przez Discovery Media (kanały Discovery Networks, Cartoon Network i Boomerang) i część stacji z portfolio At Media (m.in. kanały MTV Networks Polska czy Chello Zone). Wpływa to na niższe zapełnienie bloków reklamowych w tych telewizjach.
- Ponadto część kanałów celowo ogranicza czas przeznaczony na emisję reklam. W dużej mierze dotyczy to kanałów dziecięcych oraz kanałów z pakietów premium – tłumaczy nam Kowalczyk.
Średni czas trwania reklam w ciągu 1 godziny | |||
Luty | 2009 | 2010 | dynamika |
Kanał / grupa kanałów | |||
TV4 | 11,2 | 11,3 | 1% |
Polsat | 10,7 | 11,1 | 3% |
TVN | 10,8 | 11,0 | 2% |
TVN7 | 10,6 | 10,3 | -3% |
TVP1 + TVP2 | 6,7 | 8,7 | 29% |
TVN tematyczne | 3,6 | 8,4 | 134% |
Polsat tematyczne razem z Polsat2 | 4,9 | 7,7 | 59% |
Discovery Media | 4,7 | 7,5 | 60% |
TVP Info | 5,4 | 7,1 | 32% |
At Media | 4,5 | 6,6 | 46% |
TVP tematyczne | 0,2 | 2,8 | 1348% |
Dane AGB Nielsen Media Research przygotowane przez At Media dla Wirtualnemedia.pl, dane za okresy od 1 lutego do 28 lutego 2009 i od 1 lutego do 28 lutego 2010, z godz. 6.00 – 2.00.
Dołącz do dyskusji: Najwięcej reklam na godzinę emituje Czwórka