Lawina klientów zrezygnowała z usług płatnej telewizji
Najwięksi dostawcy płatnej telewizji ze Stanów Zjednoczonych, którzy reprezentują 96 proc. rynku, stracili w 2023 roku 5,035 mln abonentów. Z danych Leichtmana wynika, że problemy sieci kablowych i platform cyfrowych pogłębiają się. W 2022 roku wypowiedzenia złożyło 4,590 mln osób.
W ciągu ostatnich pięciu lat bazy klientów tradycyjnych dostawców płatnej telewizji w USA uszczupliły się o ponad 20 mln osób. Obecnie najwięksi gracze mają blisko 71,3 mln abonentów. Dla porównania, w 2018 roku było ich 91,5 mln. Na siedem największych sieci kablowych przypada 34,1 mln osób, platformy cyfrowe to 21 mln klientów, a z usług oferujących telewizję przez internet (vMVPD) korzysta 16,2 mln abonentów.
Tylko Comcast stracił 2,036 mln abonentów i na koniec 2023 roku miał ich łącznie 14,106 mln. Podobnej wielkości operator Charter stracił 1,025 mln klientów. Ich łączna liczba w przypadku tej firmy to teraz 14,122 mln osób. Kiedy tradycyjni gracze tracą abonentów, usługi streamingowe je zyskują. YouTube TV poszerzyła bazę o 1,900 mln osób, aby zakończyć rok z blisko 7,900 mln użytkowników.
Ameryka wybiera streaming
Stany Zjednoczone to kraj, gdzie usługi płatnej telewizji należą do najdroższych na świecie. Serwisy streamingowe, takie jak Netflix, Amazon Prime Video, Max (wcześniej HBO Max), Peacock, Hulu, Disney+, Paramount+ są alternatywą dla sieci kablowych i platform cyfrowych. Nie trzeba się z nimi wiązać umowami na dwa lata. Wystarczy wykupienie subskrypcji w momencie, kiedy pojawią się pożądane treści filmowe, serialowe czy sportowe.
Z badania The Gauge Nielsena wynika, że w styczniu br. największy udział w oglądalności w Stanach Zjednoczonych miał streaming (36 proc.). Kolejne miejsca zajęły: telewizja kablowa (27,9 proc.), naziemna telewizja cyfrowa (24,2 proc.) oraz inne formy odbioru (11,8 proc.). Wielkim problemem tradycyjnych operatorów w Ameryce jest też piractwo. Z badania specjalizującej się w badaniu nielegalnych treści firmy Muso wynika, że co dziesiąty pirat mieszka w Stanach Zjednoczonych. W USA problem piractwa IPTV jest największy.
Dish Network, platforma cyfrowa działająca w Stanach Zjednoczonych straciła jedynie w IV kwartale 2023 roku 314 tys. abonentów. Analitycy MoffettNathanson stwierdzili ostatnio, że firma zmierza w kierunku bankructwa. Na koniec 2023 roku Dish Network miał 6,47 mln abonentów, a w 2009 roku ich liczba przekraczała 22 mln. Wypowiedzenia w ostatnich miesiącach zaczęli składać nawet mieszkańcy wsi. Mogą korzystać ze streamingu dzięki usługom internetu satelitarnego (jak Starlink) czy sieci 5G.
W Polsce wciąż nie mamy do czynienia z exodusem abonentów, podobnym do tego z USA. Polsat Box (wcześniej Cyfrowy Polsat) i Orange Polska informowały jednak o spadkach liczby klientów satelitarnych. Canal+ Polska od końca 2020 roku nie aktualizuje danych o liczbie klientów. Większość polskich operatorów stawia na usługi światłowodowe, natomiast Polsat Box i Canal+ na serwisy streamingowe Polsat Box Go i Canal+ online.
Dołącz do dyskusji: Lawina klientów zrezygnowała z usług płatnej telewizji