SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Neckermann Polska wnioskuje o upadłość, klientom mają pomóc urząd marszałkowski i ubezpieczyciel

Biuro podróży Neckermann Polska zawiesza sprzedaż oferty i złoży wniosek o upadłość. Powodem jest ogłoszona w poniedziałek upadłość jego właściciela - brytyjskiego koncernu Thomas Cook. Firma jest niewypłacalna, wnioskuje do marszałka wojewódzkiego o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowych, żeby sprowadzono do kraju jej klientów będących obecnie za granicą.

W komunikacie wydanym w środę rano prezes Neckermann Polska stwierdził, że zarząd spółki w najbliższych dniach złoży wniosek do sądu o ogłoszenie jej upadłości. - Działanie to jest podyktowane koniecznością wynikającą z przepisów art 21 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe. W związku z zaistniałą sytuacją w dniu dzisiejszym zawieszamy wszelką działalność operacyjną związaną ze sprzedażą w Polsce produktów turystycznych - wyjaśnił.

Maciej Nykiel podkreślił, że bezpośrednią przyczyną tej decyzji jest ogłoszenie w poniedziałek upadłości przez brytyjskie biuro podróży Thomas Cook oraz w środę przez jego niemiecką spółkę zależną, która jest jedynym udziałowcem Neckermann Polska.

- Chciałbym zaznaczyć, że polski oddział pomimo stabilnej kondycji finansowej nie może funkcjonować samodzielnie bez swojej spółki-matki. Problemy naszego właściciela na rynku brytyjskim oraz niemieckim są przyczyną zlikwidowania działalności operacyjnej na wielu rynkach światowych, w tym na rynku polskim - tłumaczy Nykiel.  - Przez ostatnie 23 lata Neckermann Polska realizował w Polsce misję służenia z najwyższą jakością swoim Klientom. Wraz z moimi współpracownikami i prawie 140-osobowym zespołem polskiego oddziału jesteśmy w pełnej gotowości i pomimo zaistniałej sytuacji nadal pracujemy, tak aby proces upadłości w Polsce był jak najmniej odczuwalny, mając na uwadze możliwości jakimi obecnie dysponujemy - dodał.

Neckermann uruchamia gwarancje ubezpieczeniowe

Jednocześnie prezes Neckermann Polska w związku ze swoją niewypłacalnością złożył wniosek do województwa mazowieckiego o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowych wystawionych przez firmę AWP P&C działającą pod marką Allianz Partners. Ma to zapewnić środki na sprowadzenie do kraju wszystkich klientów biura podróży pozostających obecnie za granicą oraz zaspokojenie roszczeń tych, którzy złożą reklamacje dotyczące wyjazdów.

- Ponadto potwierdzam, że wszyscy klienci Neckermann Polska są objęci ochroną, wynikającą z udzielonych gwarancji ubezpieczeniowych oraz z przepisów o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym - zapewnił Maciej Nykiel.

Firma poinformowała, że klienci będący obecnie za granicą w momencie jej niewypłacalności powinni zgłaszać się do marszałka województwa mazowieckiego. To ten organ ma, w zależności od sytuacji, pokryć koszty kontynuacji wyjazdu powrotu do kraju, a także zorganizować ten powrót.

Klienci mają zgłaszać się do urzędu marszałkowskiego i Allianz

Wraz z oświadczeniem o swojej niewypłacalności Neckermann Polska  poinformował mazowiecki urząd marszałkowski, że za granicą przebywa obecnie ok. 3,6 tys. jego klientów.

Natomiast w komunikacie firma zamieściła dane kontaktowe do Departament Kultury, Promocji i Turystki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie:
ul. Brechta 3 03-472 Warszawa, tel. +48 22 597 95 40, +48 22 597 95 43, +48 22 597 95 45, +48 22 597 95 41, adres e-mail: dkpit@mazovia.pl.

Neckermann podał też dane kontaktowe do firmy ubezpieczeniowej WP P&C. Dla klientów przebywających za granicą uruchomiono całodobową infolinię pod numerem +48 22 522 29 00. Natomiast osoby, które miały wylecieć w podróż i dokonały pełnej płatności lub przedpłaty za wyjazd, mogą zgłaszać roszczenia telefonicznie na numer +48 22 563 11 00 (w godzinach 8:00-16:00) oraz na adres mailowy: nm.odwolanie(at)allianz.com.

Allianz ma 25 mln zł z gwarancji, część przekaże urzędowi marszałkowskiemu

Allianz Partners w komunikacie poinformował, że udzielił na rzecz Neckermann Polska gwarancji ubezpieczeniowej organizatora turystyki w wysokości 25 mln zł.

Część tej kwoty zostanie teraz przekazana marszałkowi województwa mazowieckiego na pomoc klientom Neckermanna, którzy są obecnie za granicą. Natomiast reszta zostanie przeznaczona na zwroty dla osób, których wyjazdy już po opłaceniu zostały odwołane, oraz rekompensaty dla klientów, których wyjazdy przerwano.

Wszyscy poszkodowani klienci powinni przesyłać pisemne zgłoszenia do spółki AWP P&C S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B. Do zgłoszenia należy dołączyć m.in. kopie umowy dotyczącej wyjazdu, zapłaty za niego oraz poniesionych dodatkowych kosztów. Ubezpieczyciel ma 30 dni na rozpatrzenie zgłoszenia, a potem kolejne 30 dni na wypłatę roszczenia.

Thomas Cook bankrutuje po 178 latach działalności

Biuro podróży Thomas Cook ogłaszając w poniedziałek oficjalnie swoją upadłość, odwołało wszystkie zaplanowane loty. Według szacunków skutki likwidacji firmy odczuje ok. 600 tysięcy ludzi, którzy wykupili u niej wyjazdy.

W miniony piątek Thomas Cook informował, że w trybie pilnym zwraca się do kredytodawców i udziałowców o doraźną pomoc finansową w wysokości 200 milionów funtów. Natomiast należące do firmy niemieckie linie lotnicze Condor skierowała wniosek o pożyczkę pomostową do rządu federalnego.

Do grupy kapitałowej Thomas Cook należały też trzy inne linie lotnicze oraz szereg hoteli i kompleksów wypoczynkowych. Firma działała w 16 krajach, zatrudniając 21 tys. pracowników, w tym 9 tys. w Wielkiej Brytanii.

W poniedziałek Neckermann uspokajał klientów, we wtorek komplikacje i odwołane loty

Po tym jak w poniedziałek rano Thomas Cook ogłosił upadłość, Neckermann Polska w komunikacie prasowym zapewniał, że jako odrębna spółka prowadzi dalej „normalną, codzienną, operacyjną działalność”. Zaznaczono, że funkcjonują biura sprzedaży i infolinia telefoniczna firmy.

- Wszyscy polscy Klienci Neckermanna, zarówno ci którzy obecnie przebywają za granicą, jak i ci, którzy jeszcze nie wyjechali na swoje wakacje, będą realizowali swoje wyjazdy wakacyjne zgodnie z planem. Nasza polska Spółka znajduje się w stabilnej kondycji finansowej i realizuje na bieżąco wszystkie swoje zobowiązania, wszystkie bieżące rachunki i faktury są zapłacone - podkreślał touroperator.

Za to we wtorek firma poinformowała, że sytuacja w większości kurortów, w których przebywają jej klienci „nabrała nowej dynamiki”.

- Komplikacji uległa sytuacja w niektórych hotelach, na lotniskach, firmach transportowych i miejscowościach wakacyjnych, spowodowana koniecznością repatriacji przez brytyjskie władze do Wielkiej Brytanii kilkuset tysięcy turystów z powodu upadku brytyjskiej firmy Thomas Cook PLC. Ta sytuacja ma obecnie wpływ na całą branżę turystyczną na świecie, w tym także na Klientów Neckermann Polska. Ma to swój wyraz w szczególności w tych destynacjach, w których Brytyjczycy mieli największy udział, np. na greckiej wyspie Zakynthos oraz hiszpańskiej Majorce. Dochodzi tam do sytuacji, które zakłócają typowy przebieg świadczenia usługi turystycznej - opisano.

Neckermann Polska odwołał wyloty na wyspy Zakynthos i Majorka we wtorek oraz wszystkie wyloty w środę., a także wstrzymał na dwie doby możliwość dokonywania nowych rezerwacji na dowolny sezon wakacyjny.

- Jednocześnie zapewniam, że w tej skomplikowanej i trudnej sytuacji we wszystkich naszych działaniach kierujemy się w pierwszej kolejności ochroną interesów naszych Klientów. Wszyscy Pracownicy i wszystkie działy centrali oraz biur własnych Neckermann Polska pracują obecnie nad tym, aby w sposób szybki i skuteczny reagować na wszelkie zdarzenia w destynacjach wakacyjnych i w przypadku wystąpienia problemów udzielać pomocy naszym polskim Klientom - stwierdził prezes firmy.

Spadek wpływów i 12 mln zł straty Neckermann Polska

Według ostatniego dostępnego sprawozdania finansowego Neckermann Polska od października 2017 do września ub.r. zanotował 216,69 mln zł przychodów i 12,26 mln zł straty netto, wobec 258,21 mln zł przychodów i 1,07 mln zł straty netto rok wcześniej.

Na koniec września firma miała 2,67 mln zł na rachunkach bankowych (rok wcześniej było to 4,13 mln zł), natomiast jej inne aktywa pieniężne zmalały w skali roku z 93,24 do 61,7 mln zł. W sprawozdaniu zaznaczono, że aktywa te „są transferowane na rachunki cash pool prowadzone w imieniu i na rzecz spółki Thomas Cook AG”.

W minionym roku rozliczeniowym w Neckermann Polska pracowało 135 osób, w skali roku ubyły dwie. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 1,35 mln zł, wobec 637,8 tys. zł przed rokiem.

Kapitał własny firmy zmalał w ciągu roku z 35,16 do 22,9 mln zł, a kapitał zapasowy - z 31,36 do 30,29 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Neckermann Polska wnioskuje o upadłość, klientom mają pomóc urząd marszałkowski i ubezpieczyciel

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kapitalizm
Znowu ktoś skosił kasę kosztem turystów
odpowiedź
User
Gość X
I pomyśleć, że był sponsorem siatkarzy AZS-u Warszawa.
odpowiedź
User
fabrikasrulrd
Здравствуйте!
http://fabrikas.ru/ - купите скандинавскую одежду, будь готов к холодам.
odpowiedź