Netflix awansował na lidera serwisów VoD w Polsce. W dół HBO GO i witryny nadawców tv
W ostatnich dwóch miesiącach Netflix był liderem zasięgowym wśród serwisów VoD w polskim internecie, wyprzedając VoD.pl, sekcje wideo na WP.pl i CDA Premium. Po zakończeniu ramówek wiosennych spore spadki zanotowały Player.pl, dział VoD na TVP.pl i Ipla.tv.
Według danych z badania Gemius/PBI opracowanych przez Wirtualnemedia.pl w lipcu br. Netflixa odwiedziło 3,48 mln realnych użytkowników, czyli 12,45 proc. wszystkich polskich internautów. Serwis, tak samo jak kilka innych witryn, nie jest w badaniu audytowany, dlatego nie ma statystyk o jego odsłonach i czasie korzystania przez odwiedzających.
Netflix miał w zeszłym miesiącu o 221 tys. użytkowników niż zajmujący drugą pozycję VoD.pl (należący do Ringier Axel Springer Polska), na którym 3,26 mln internautów wykonało 12,33 mln odsłon. Jest też zdecydowanie najpopularniejszym w pełni odpłatnym serwisem - kolejny z tej grupy dział Premium na CDA.pl miał 2,52 mln odwiedzających, HBOGO.pl - 1,44 mln, a NCplusgo.pl - dostępny tylko dla abonentów platformy nc+ - 296,8 tys.
Z platform subskrypcyjnych tylko CDA, notowane od niedawna na giełdzie podaje liczbę swoich płacących użytkowników - na koniec czerwca było ich 190,4 tys., o 80,7 tys. więcej niż rok wcześniej. Pozostali albo korzystali z 15-dniowego okresu darmowego, albo trafili do CDA Premium na krótko, klikając w reklamy lub przechodząc z otwartej części CDA.pl.
Natomiast firma Amper Analysis szacuje, że Netflix może mieć w Polsce ok. 800 tys. subskrybentów.
W okresie wakacyjnym, kiedy trwa przerwa między ramówką wiosenną a jesienną, serwisy czołowych nadawców telewizyjnych notują znacznie niższą odwiedzalność. W czerwcu Player.pl (Grupa TVN Discovery) miał 2,71 mln użytkowników i 22,15 mln odsłon, sekcja VoD na TVP.pl - 1,92 mln użytkowników i 24,91 mln odsłon, a Ipla.tv (Cyfrowy Polsat) - 1,02 mln użytkowników i 10,9 mln odsłon.
Wywodząca się z Włoch platforma Chili.com miała 383,9 tys. odwiedzających, a sekcja wideo na WP.pl - 2,62 mln użytkowników i 10,95 mln odsłon. Do Wirtualnej Polski należy też serwis WP Pilot streamujący kilkadziesiąt stacji telewizyjnych (głównie w pakietach odpłatnych), który w badaniu Gemius/PBI jest klasyfikowany w innej kategorii. W czerwcu zanotował 1,38 mln użytkowników i 5,55 mln odsłon.
Netflixowi pomogły hitowe seriale i obecność w ofertach telekomów
Z czerwca na lipiec Netflix zyskał 2 pkt proc. zasięgu (to 19,1 proc. w górę). Już w czerwcu był liderem zasięgowym, wyprzedzając VoD.pl i CDA Premium o ok. 100 tys. użytkowników. Natomiast jeszcze w maju z 2,88 mln odwiedzających był za VoD.pl (3,36 mln) i Player.pl (3,23 mln).
Netflix jako jedyny z czołowych serwisów od maja osiągnął duży wzrost odwiedzalności. Platformie na pewno pomogły w tym niedawne premiery kolejnych sezonów jej hitowych seriali: „Stranger Things”, „Domu z papieru” i „Orange is the New Black”. Serwis promuje je coraz szerszymi działaniami marketingowymi w Polsce”: niedawno „Dom z papieru” promowali piłkarz Krzysztof Piątek i gigantyczna maska na rynku w Krakowie, w spotach „Stranger Things” wystąpili Monika Brodka i Maciej Trojanowicz znany z programu sprzed lat „Nie do wiary”, a w reklamie „Orange is the New Black” pojawiła się Beata Kozidrak.
Netflix jest też dostępny wraz z usługami niektórych operatorów telekomunikacyjnych. Pod koniec czerwca pojawiła się ofercie Magenta 1 wprowadzonej przez T-Mobile Polska.
Wzrosty zanotowały też dwie kolejne platformy z rankingu. VoD.pl zyskał 1,61 pkt proc. zasięgu i 2,35 mln odsłon (to odpowiednio 16 i 23,6 proc. w górę), a sekcja wideo WP.pl - 1,35 pkt proc. zasięgu i 2,27 mln odsłon (16,8 i 26,1 proc.).
Procentowo jeszcze większy wzrost zasięgu zanotowało NCplusgo.pl - o 0,42 pkt proc., czyli 65,6 proc.
Spadki platform telewizyjnych
Sporo straciły natomiast serwisy należące do czołowych nadawców telewizyjnych. VoD na TVP.pl zanotował spadek o 1,7 pkt proc. zasięgu i 3,32 mln odsłon (czyli o 19,8 i 11,8 proc.), a Ipla.tv o 0,51 pkt proc. zasięgu (12,2 proc.), zyskując 934,1 tys. odsłon (9,4 proc.).
Natomiast Player.pl z miesiąca na miesiąc przy minimalnym wzroście zasięgu (o 0,22 pkt proc., a więc 2,9 proc.) stracił 2,47 mln odsłon (10 proc.). Dużo większy spadek nastąpił w porównaniu z majem, kiedy serwis miał 2,88 mln odwiedzających i 42,08 mln odsłon.
Z kolei zasięg CDA Premium zmalał o 1,04 pkt proc. (10,3 proc.), a HBOGO.pl - o 0,85 pkt proc. (14,2 proc.).
Netflix ma 151 mln użytkowników
W drugim kwartale br. Netflix zanotował wzrost wpływów o 26 proc. do 4,9 mld dolarów oraz 271 mln dolarów zysku netto. W ciągu trzech miesięcy platforma pozyskała 2,7 mln nowych subskrybentów, a globalnie ma obecnie ponad 151 mln użytkowników. W II kwartale br. Netflix po raz pierwszy w swojej historii zanotował stratę użytkowników w USA - z usług serwisu zrezygnowało tam 126 tys. subskrybentów netto, podczas gdy wcześniej przewidywano ich wzrost na poziomie 352 tys.
Platforma nie ujawnia, ilu płacących użytkowników ma w Polsce. Z szacunków Amper Analysis wynika, że może ich być 800 tys.
Dołącz do dyskusji: Netflix awansował na lidera serwisów VoD w Polsce. W dół HBO GO i witryny nadawców tv
Chcialem dokladnie to napisac - odtwarzanie HBO GO na PS4 w porównaniu do Netflixa to niestety niebo a ziemia. HBO sie tnie, wywala bledy, trzeba restartowac aplikacje a na netflixie wszystko bez problemu. Szkoda bo lubie tez content HBO