Netflix marką pierwszego wyboru w streamingu. Polacy czekają na pakiet z reklamami
Kilkanaście milionów Polaków korzysta z subskrypcji VOD, niemal co trzecia subskrypcja kupowana jest w ramach oferty operatorów płatnej telewizji - wynika z badania VideoTrack 8, agencji Wavemaker. Niemal 60 proc. widzów internetowych, gdyby miało zostawić sobie jeden płatny serwis VoD, postawiłoby na Netfliksa. Badanie pokazuje też spore zainteresowanie badanych tańszymi pakietami z reklamami.
Blisko 70 proc. polskich widzów internetowych zdarza się płacić za streaming. Najczęściej to osoby w wieku 25-44 lata, nieco częściej klienci płatnej telewizji, choć to wśród odbiorców naziemnych - wcześniej mniej aktywnej na tym polu grupie - najmocniej wzrosła w minionym roku skłonność do płacenia - pokazują dane VideoTrack 8, cyklicznego badania streamingu agencji Wavemaker.
Wielu płacących e-widzów preferuje modele abonamentowe. Miesięczne i roczne subskrypcje (te ostatnie zyskują na popularności) deklasują inne formy płatnego dostępu, skądinąd - coraz rzadziej w Polsce proponowane przez serwisy streamingowe. Np. mało rozpowszechniony model TVOD, czyli jednorazowej płatności za odcinek serialu czy film na przestrzeni ledwie 3 proc. widzów internetowych uznaje za najlepszy sposób płatnego dostępu – to ponad 10-krotny spadek na przestrzeni ostatnich 6 lat - podaje Wavemaker.
Netflix z dużą przewagą nad konkurentami
Królem tego segmentu pozostaje Netflix, marka pierwszego wyboru i ostatnia, z jakiej by zrezygnowali. Pytani o subskrypcję, którą zostawiliby sobie gdyby musieli ograniczyć się do jednego serwisu streamingowego, 57 polskich klientów SVoD kupujących więcej niż jedną subskrypcję, wskazuje właśnie Netflix. Na drugim miejscu z wynikiem 9 proc. znalazł się Disney+, trzeci jest serwis HBO Max (7 proc.).
Na uwagę w tak ujętym rankingu zasługuje też wzrost Prime Video – w ub.r. nieobecny w top piątce najważniejszych dla klientów SVOD marek, teraz plasujący się na miejscu piątym. - Prime, który awansował także w innych badanych przez Wavemaker wymiarach, w dużej mierze zawdzięcza swoją pozycję atrakcyjnej cenie. W połączeniu z ciekawą ofertą i pierwszymi lokalnymi inwestycjami platformy Amazona, a także - podwyżkami cen abonamentów w konkurencyjnych serwisach streamingowych, cena abonamemntu w Prime Video (49 zł rocznie - przyp.) jest dziś nawet większym wabikiem dla klientów SVoD - podaje Wavemaker.
Strategia biznesowa Netfliksa, jako największego gracza w segmencie, rzutuje na obraz całego rynku streamingu. Jak wynika z badania, decyzja serwisu o ograniczeniu możliwości dzielenia się dostępem do konta wpłynęła np. na istotny wzrost odsetka samodzielnie kupowanych abonamentów (z 45 proc. do 57 proc.) i spadek popularności tzw. spółdzielni subskrypcyjnych (z 47 proc. do 36 proc.). Nadal są one powszechne wśród nastolatków i młodych dorosłych (wśród 16-24 latków ok. 60 proc. dzieli się dostępami do subskrypcji VOD), ale już nie tak jak w kilku ostatnich latach.
Polscy widzowie chcą pakietów z reklamami
Netflix w Polsce nie zaproponował dotąd modelu hybrydowego, łączącego tańszy abonament z koniecznością oglądania reklam (rozwiązanie to pojawiło się w innych krajach). Badanie Wavemaker sugeruje jednak spore zainteresowanie takim rozwiązaniem. Pytani o scenariusz zakupu o połowę tańszego abonamentu w Netfliksie z opcją oglądania czterech minut reklam na godzinę, 47 proc. klientów SVoD twierdzi, że wybrałaby opcję z reklamami. 34 proc. pytanych wybrałoby opcję bez reklam.
Coraz większy odsetek klientów segmentu SVoD kupuje lub otrzymuje dostęp do serwisu streamingowego w ramach abonamentu w kablówce, platformie satelitarnej albo w ramach pakietu telefonii. Jest tak obecnie sprzedawana co trzecia subskrypcja w Polsce, a model ten cieszy się największą popularnością wśród silverów (pokolenie 55+). To właśnie najstarszemu pokoleniu klientów SVoD najbardziej odpowiadają roczne abonamenty, typowe dla ich umów z operatorami płatnej telewizji. Wygoda tej formy zakupu i atrakcyjne warunki cenowe są głównymi motywatorami dla silverów kupujących u operatorów subskrypcje VOD . Jak pokazuje VideoTrack 8, dla części osób z tego pokolenia, atrakcyjna oferta operatora to podstawowa zachęta do zakupu, bez której nie subskrybowaliby serwisów streamingowych.
12 proc. widzów internetowych sięga po torrenty
Choć to serwisy streamingowe w ostatnich latach zdominowały krajobraz rynku wideo, rosnąc kosztem pobierania z sieci plików z filmami czy serialami, torrenty wciąż mają w Polsce swoją dość stabilną niszę. Blisko 12 proc. widzów internetowych sięga do nich w poszukiwaniu filmów i seriali, a wśród użytkowników torrentów Wavamaker identyfkuje nadreprezentację przedstawicieli średniego pokolenia. Pokolenie 30+ i 40+ latków to osoby, które swoją przygodę z oglądaniem w internecie zaczynały w czasach, gdy nie były w Polsce dostępne globalne serwisy streamingowe, a binge-watching oznaczał dla nich oglądanie ściągniętych z torrentów całych sezonów seriali.
Polscy torrentowcy sięgają po filmy i seriale z serwisów hostingowych głównie ze względów cenowych. Blisko 30 proc. z nich twierdzi, że szuka na torrentach programów niedostępnych w subskrybowanych serwisach streamingowych, za które i tak za wiele już płacą.
Badanie VideoTrack 8 agencja Wavemaker realizowała na przełomie stycznia i lutego 2024 r. na próbie 1621 widzów internetowych w wieku 16+. Widz internetowy to osoba, która przynajmniej czasem ogląda w sieci lub pobiera z internetu filmy, seriale i inne dłuższe programy.
Dołącz do dyskusji: Netflix marką pierwszego wyboru w streamingu. Polacy czekają na pakiet z reklamami