Netflix przestrzega Polaków przed udostępnianiem kont
Netflix pokazuje wybranym użytkownikom w Polsce ostrzeżenia o tym, że współdzielenie konta z osobami nieupoważnionymi jest złamaniem postanowień regulaminu. Jednak platforma nie podejmuje na razie żadnych działań z tym związanych. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, nowe rozwiązanie jest w naszym kraju na etapie testów.
Już w 2019 r. Netflix przyznał, że pracuje nad rozwiązaniem, które ma z jednej strony nie zaszkodzić płacącym abonentom, a z drugiej zachęcić do zakładania własnych kont osobom, które dziś użytkują je do spółki z innymi.
Z raportu Mindnet Analytic z 2020 r. wynika, że ponad połowa użytkowników platformy w Stanach Zjednoczonych udostępnia swoje hasło innym osobom.
W marcu 2021 r. Netflix rozpoczął testy nowej funkcji, dodatkowo weryfikującej użytkowników. Wybranym abonentom po wejściu na platformę wyświetlał się komunikat: „Jeśli nie mieszkasz z właścicielem tego konta, musisz założyć własne, aby kontynuować oglądanie". I wtedy, by korzystać z serwisu, musieli wpisać otrzymany mejlem lub SMS-em kod, bądź wykupić nową subskrypcję.
Testy, rozpoczęte w USA, na początku stycznia 2022 r. rozszerzyły się na rynek włoski, obecnie walka ze współdzieleniem kont objęła także Polskę.
Czytaj także: Netflix zakaże subskrybentom współdzielenia kont? "Polacy lubią kombinować"
Wbrew regulaminowi
Od niedawna wybrani użytkownicy Netfliksa w Polsce, po zalogowaniu się na koncie widzą komunikat platformy mówiący o tym, że udostępnianie profilu osobom mieszkającym poza gospodarstwem domowym właściciela konta jest niezgodne z regulaminem.
Na które postanowienia regulaminu powołuje się serwis? Chodzi konkretnie o punkt 4.2 dotyczący zasad świadczenia usługi:
„Serwis Netflix oraz wszelkie treści, do których dostęp następuje przy jego użyciu, są przeznaczone wyłącznie do niekomercyjnego użytku osobistego i nie mogą być udostępniane żadnym osobom, które nie mieszkają z użytkownikiem w gospodarstwie domowym. W okresie członkostwa firma Netflix udziela użytkownikowi ograniczonego, niewyłącznego i nieprzenoszalnego prawa dostępu do serwisu Netflix i Treści oferowanych w serwisie Netflix. Z wyjątkiem określonych powyżej praw użytkownik nie uzyskuje żadnych innych praw, tytułów własności ani udziałów. Użytkownik zobowiązuje się nie wykorzystywać serwisu w celu publicznego rozpowszechniania.”
Zawieszenie konta
W części piątej zatytułowanej Hasła i dostęp do konta pojawia się doprecyzowanie wcześniejszych zapisów. Użytkownik, który założył konto w serwisie Netflix i od którego pobiera się opłatę członkowską przy użyciu wskazanej Metody Płatności („Właściciel Konta”) jest odpowiedzialny za każdy rodzaj aktywności generowanej za pośrednictwem tego konta w serwisie Netflix. Aby zapewnić sobie kontrolę nad kontem oraz zapobiec przejęciu konta (np. historii oglądania) przez nieuprawnione osoby, Właściciel Konta powinien sprawować kontrolę nad Urządzeniami z obsługą platformy Netflix, które są używane do uzyskiwania dostępu do naszego serwisu, oraz nie ujawniać nikomu hasła ani szczegółów dotyczących wybranej Metody Płatności.
Netflix w wypadku wykrycia zaburzeń w korzystaniu z konta może zawiesić jego dalsze funkcjonowanie lub nawet je zlikwidować. Na razie jednak platforma nie stosuje w Polsce takich metod. Nie wiadomo w jaki sposób są przez Netfliksa selekcjonowani użytkownicy napotykający wspomniane ostrzeżenie.
Jak dowiedziały się Wirtualnemedia.pl nowy sposób walki ze współdzieleniem kont ma w naszym kraju charakter testowy, podobnie jak inne rozwiązania dotyczące usługi. Na razie nie wiadomo czy i kiedy ostrzeżenia oraz związane z nimi konsekwencje mogą stać się stałym elementem korzystania z Netfliksa w naszym kraju.
Czytaj także: Subskrybenci sfrustrowani interfejsami platform streamingowych. „Brakuje agregatorów”
Ponad 213 mln subskrybentów
Netflix to największa platforma streamingowa na świecie, która ma 213,6 mln subskrybentów. W listopadzie br. serwis w Polsce osiągnął rekordowe wyniki. Odwiedziło go 13 mln internautów.
Dołącz do dyskusji: Netflix przestrzega Polaków przed udostępnianiem kont
Poza tym przy mobilności usługi nie realne jest, aby wszyscy mieszkańcy tzw. "gospodarstwa domowego" korzystali tylko z jednego adresu IP.
Na niektórych telewizorach np. Panasonic zdarza się informacja o weryfikacji konta poprzez kod wysłany na SMS lub e-mail, ale z możliwością odłożenia tego w czasie co puki co nie skutkuje niczym.