New York Times testuje wprowadzenie subskrypcji treści bez reklam. To element walki z adblockerami
Mark Thompson, CEO The New York Times Company, poinformował na konferencji IAB Ad Blocking & User Experience Summit, że jego firma testuje model subskrypcji do treści New York Timesa, w którym nie są wyświetlane reklamy. W swoim wystąpieniu mocno skrytykował również twórców adblocków.
- Widzimy, że istnieje grupa użytkowników, którzy już są albo jeszcze nie są naszymi subskrybentami, preferującą dostęp do treści pozbawionych reklam - powiedział Mark Thompson, CEO The New York Times Company. Jego firma od marca testuje różne formy walki z oprogramowaniem blokującym reklamy. Jedną z broni z arsenału przeciwko adblockerom jest właśnie model płatnej subskrybcji do treści New York Timesa wolny od reklam.
Sprawdzano różne modele. Część użytkowników, którzy trafiali na strony New York Timesa i mieli zainstalowane adblocki, a nie byli subskrybentami gazety byli proszeni o dodanie domeny nytimes.com do tzw. białej listy, czyli zbioru stron, na których nie są blokowane reklamy, lub wykupienie subskrybcji, ale nie musieli tego robić. Druga część nie miała wyboru - aby dostać się do treści musiała albo dodać nytimes.com do białej listy, albo dołączyć do grona subskrybentów New York Timesa.
Jak poinformował Thompson, 40 proc. użytkowników, którzy musieli dodać nytimes.com do białej listy, aby uzyskać dostęp do treści przystała na to dictum. Natomiast 30 proc. użytkowników, którzy mogli, ale nie musieli tego zrobić postanowili wyłączyć strony New York Times spod adblocka.
W Polsce już 36 proc. internautów blokuje reklamy. Na całym świecie z różnych form blokowania reklam na urządzeniach mobilnych (głównie ze specjalnych przeglądarek mobilnych) korzysta prawie 420 mln osób, a z adblockerów na komputerach ponad 200 mln. Mark Thompson w ostrych słowach skrytykował tych użytkowników.
- Nikt, kto nie zamierza pomagać w tworzeniu dziennikarstwa o wysokiej jakości nie ma prawa mieć do niego dostępu - powiedział szef The New York Times Company. Dodał również, że jeżeli ktoś nie będzie chciał wyłączyć adblockerów na stronach New York Timesa albo wykupić subskrypcji to dostęp do treści zostanie dla niego zablokowany.
Thompson nazwał również praktykę biznesową firmy Eyeo, właściciela oprogramowania Adblock Plus, w której wydawcy płacą twórcom adblockerów za automatyczne dodawanie ich domen do białej listy „wyraźnie niesmaczną”. Dodał, że właściciele Eyeo pozują na osoby, które chcą pomagać niezadowolonym ze swoich doświadczeń internautom, a w rzeczywistości są przedstawicielami najgorszego i najbardziej chciwego sortu weteranów digitalowego rynku reklamy.
W pierwszym kwartale 2016 roku wydawnictwo The New York Times Company zanotowało 14 mln dolarów straty netto i spadek przychodów o 1 proc. W tym samym okresie zanotowano 67 tys. nowych płacących subskrybentów New York Timesa, a łączna liczba cyfrowych subskrypcji przekracza już 1,2 mln.
Dołącz do dyskusji: New York Times testuje wprowadzenie subskrypcji treści bez reklam. To element walki z adblockerami