„Newsweek” i „Do Rzeczy” potroiły wyniki, w dół „Wprost” (tygodniki opinii w internecie)
W ostatnim roku liczba użytkowników i odsłon serwisu „Newsweeka Polska” potroiła się, w efekcie czego umocnił się on jako lider stron internetowych tygodników opinii. Duży wzrost zanotowała też witryna „Do Rzeczy”, natomiast spory spadek - serwis „Wprost”.
We wrześniu br. Newsweek.pl odwiedziło 1,97 mln użytkowników, którzy wykonali w serwisie 13,42 mln odsłon (w tym 1,74 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy spędził w nim średnio 9 minut i 20 sekund - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Serwis jest zdecydowanym liderem wśród stron internetowych tygodników opinii - miał we wrześniu ponad trzy razy więcej użytkowników niż witryna „Wprost” i ponad dwa razy więcej odsłon niż serwis „Polityki”. Przy czym ten ostatni, a także strony „Gościa Niedzielnego” (gosc.pl) i „Tygodnika Powszechnego” (tygodnik.onet.pl), przyciągały przeciętnego odwiedzającego na dłużej niż Newsweek.pl - odpowiednio na 9:29, 11:19 i 15:03 minuty.
Połowa witryn w zestawieniu (strony „Wprost”, „Gazety Polskiej”, „Do Rzeczy” i „Przeglądu”) nie są objęte w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w nich internauci.
Warto zaznaczyć, że wydawcy tygodników mają różne strategie prowadzenia ich witryn internetowych. Serwisy „Newsweeka” i „Wprost” mają charakter portali informacyjnych: oprócz zapowiedzi artykułów z drukowanych wydań pism jest w nich zamieszczanych dużo newsów i dłuższe teksty przygotowywane przez osobne zespoły redakcyjne. Pozostałe tytuły na swoich stronach skupiają się na promowaniu publikacji z wydań drukowanych, uzupełnianych w wielu wypadkach przez blogi czołowych dziennikarzy.
„Gazeta Polska” współpracuje w internecie z serwisem Niezalezna.pl, który miał we wrześniu 730,8 tys. użytkowników, a „W Sieci” (którego witrynę odwiedziło zbyt mało uczestników badania Megapanel, żeby mogły zostać oszacowane jej wyniki) - ze stronami Grupy wPolityce.pl mającymi we wrześniu 722,9 tys. użytkowników.
Serwisy tygodników opinii we wrześniu 2014 roku | |||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | |||||
serwis | real users | odsłony ogółem | krajowe odsłony mobilne | czas na RU [godz:min:s] | zasięg |
newsweek.pl | 1 968 512 | 13 416 243 | 1 740 898 | 00:09:20 | 9,05% |
wprost.pl | 609 853 | - | - | - | 2,80% |
tygodnik.onet.pl | 532 182 | 1 519 727 | 69 902 | 00:15:03 | 2,45% |
polityka.pl | 407 435 | 6 123 460 | 945 609 | 00:09:29 | 1,87% |
gosc.pl | 216 632 | 3 931 880 | 559 681 | 00:11:19 | 1,00% |
gazetapolska.pl | 168 828 | - | - | - | 0,78% |
dorzeczy.pl | 151 314 | - | - | - | 0,70% |
przeglad-tygodnik.pl | 72 556 | - | - | - | 0,33% |
Odwiedzalność serwisu „Newsweeka” w skali roku potroiła się: liczba użytkowników wzrosła z 720,7 tys. do 1,97 mln, a liczba odsłon - z 4,49 do 13,42 mln. Z kolei czas spędzany na stronie przez przeciętnego odwiedzającego wydłużył się o 68,7 proc. - z 5:32 do 9:20 minuty.
Wzrost podobnego rzędu osiągnęła witryna „Do Rzeczy” mająca wielokrotnie mniej użytkowników - ich liczba zwiększyła się z 58 do 151,3 tys.
Wyraźnie podskoczyły również statystyki stron „Polityki” i „Gościa Niedzielnego”. Pierwsza zyskała w skali roku 42 tys. odwiedzających i 2,21 mln odsłon (to 11,5 i 56,7 proc. w górę), a druga - 29,6 tys. odwiedzających i 788,1 tys. odsłon (15,8 i 25,1 proc. w górę), przy czym na obu nieznacznie zmalał średni czas przypadający na użytkowników. Z kolei witryna „Tygodnika Powszechnego” przy 131 tys. odwiedzających więcej niż przed rokiem (wzrost o 32,6 proc.) zanotowała 516,8 tys. odsłon mniej (spadek o 25,4 proc.), za to czas spędzany na niej przez przeciętnego użytkownika wydłużył się prawie trzykrotnie.
Serwis „Wprost” stracił w skali roku 230,8 tys. użytkowników (to 27,4 proc. w dół), a serwis „Przeglądu” - 35,7 tys. (32,8 proc. w dół). Ten pierwszy od maja br. nie jest już objęty w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nieznane są w późniejszych miesiącach statystyki odsłon i czasu spędzanego przez odwiedzających.
Serwisy tygodników opinii rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
serwis | wrzesień 2014 | wrzesień 2013 | ||||
real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | |
newsweek.pl | 1 968 512 | 13 416 243 | 00:09:20 | 720 690 | 4 495 123 | 00:05:32 |
wprost.pl | 609 853 | - | - | 840 700 | 5 554 566 | 00:06:16 |
tygodnik.onet.pl | 532 182 | 1 519 727 | 00:15:03 | 401 221 | 2 036 492 | 00:05:30 |
polityka.pl | 407 435 | 6 123 460 | 00:09:29 | 365 389 | 3 908 117 | 00:09:50 |
gosc.pl | 216 632 | 3 931 880 | 00:11:19 | 186 997 | 3 143 774 | 00:12:16 |
gazetapolska.pl | 168 828 | - | - | 131 265 | - | - |
dorzeczy.pl | 151 314 | - | - | 58 018 | - | - |
przeglad-tygodnik.pl | 72 556 | - | - | 107 973 | - | - |
Newsweek.pl skok w górę liczby odwiedzających zanotował z maja na czerwiec br. - we wcześniejszych miesiącach miał ich maksymalnie 1,1 mln, a w późniejszych - 1,9-2 mln. Liczba odsłon serwisu rosła bardziej harmonijnie: w listopadzie i grudniu ub.r. wynosiła ok. 6 mln, w lutym br. po raz pierwszy przekroczyła poziom 9 mln, w czerwcu zbliżyła się do 12 mln, a od lipca do września wynosiła po 13-14 mln.
Średni czas spędzany na stronie przez użytkownika w br. wynosił najczęściej ok. 9 minut miesięcznie.
Wzrost odwiedzalności serwisu „Newsweeka” w dużym stopniu wynika z zacieśnienia jego współpracy z Onetem. Udostępniona we wrześniu ub.r. wersja witryny działa już w infrastrukturze Onetu, a wybrane publikacje z niej są promowane na stronie głównej portalu. Podobnie dzieje się zresztą z serwisami innych czołowych tytułów prasowych Ringier Axel Springer Polska: „Faktu” i „Forbesa”.
Serwis „Wprost” zdecydowanie najwyższą odwiedzalność (916,9 tys. użytkowników) osiągnął w czerwcu, kiedy tygodnik ujawnił nagrania podsłuchanych rozmów polityków i biznesmenów, co wywołało polityczną burzę i interwencję ABW w redakcji pisma. Przypomnijmy, że w tamtym miesiącu rekordowe wyniki sprzedaży zanotowało też drukowane wydanie „Wprost” (zobacz szczegóły).
W pozostałych miesiącach br. serwis tygodnika odwiedzało zazwyczaj 600-700 tys. użytkowników. Liczba odsłon witryny od jesieni ub.r. do wiosny br. zmalała z 5,5 do 3,7 mln, a średni czas spędzany na niej przez każdego odwiedzającego wynosił 5-6 minut.
Dołącz do dyskusji: „Newsweek” i „Do Rzeczy” potroiły wyniki, w dół „Wprost” (tygodniki opinii w internecie)