Nowe usługi bodźcem do rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce
Spowolnienie ekonomiczne oraz rygorystyczna polityka regulacyjna spowodowały spadek wartości rynku telekomunikacyjnego nie tylko w Polsce, ale także w krajach regionu Europy Środkowej i Wschodniej (Central Eastern Europe – CEE). Wyzwaniem dla operatorów jest ponadto zwiększająca się dojrzałość rynków i tym samym rosnące nasycenie głównych segmentów.
Według Frost & Sullivan, sposobem na rozwój rynku telekomunikacyjnego w najbliższych latach jest korekta stosowanych modeli biznesowych, rozwój usług szerokopasmowych oraz rozwój usług dodanych typu płatności mobilne czy M2M (machine to machine).
Z nowej analizy globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan pt. "Telekomunikacja w Europie Środkowo-Wschodniej: Przegląd Najważniejszych Rynków 2010" wynika, że rynek telekomunikacyjny w krajach regionu uzyskał w 2009 roku przychód w wysokości 23 miliardów euro i szacuje się, że w roku 2014 osiągnie 27 miliardów euro. Kraje, które zostały objęte analizą, to Bułgaria, Czechy, Węgry, Polska i Rumunia.
"Spowolnienie ekonomiczne, ale przede wszystkim zredukowanie stawek MTR (za zakończenie połączeń telefonicznych) oraz dalsze kurczenie się rynku telefonii stacjonarnej – to główne czynniki, które wpłynęły na wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce" – stwierdziła Edyta Kosowska, analityk z warszawskiego oddziału Frost & Sullivan.
"Obecnie największy potencjał wzrostu na rynku oferuje sektor usług szerokopasmowych. Zapotrzebowanie na szybki internet będzie rosło, szczególnie na takie technologie jak FTTH/B lub EuroDOCSIS 3.0, jak również mobilny dostęp szerokopasmowy, zwłaszcza w obszarach peryferyjnych. Konieczne są jednak inwestycje w infrastrukturę, które będzie można zrealizować m.in. dzięki wsparciu Unii Europejskiej" - dodała Kosowska.
Według firmy doradczej, ważnym czynnikiem wpływającym na wzrost przychodów na rynku telekomunikacyjnym jest również rozwój usług dodanych, takich jak mobilne płatności, m-commerce czy M2M, a operatorzy będą dodatkowo czerpać korzyści ze zwiększonego zainteresowania zaawansowanymi rozwiązaniami ICT dla sektora przedsiębiorstw, takimi jak komunikacja zunifikowana czy usługi telekonferencyjne.
Frost & Sullivan zauważa, że strategie operatorów telekomunikacyjnych w Polsce oraz krajach CEE są podobne do stosowanych w krajach Europy Zachodniej: głównym zadaniem jest skupienie się na już istniejących klientach, jako że zdobywanie nowych jest o wiele bardziej kosztowne. Kluczowym elementem tej strategii ma być poszerzenie istniejącej oferty o nowe usługi.
"Dodatkowym wyzwaniem dla operatorów w Europie Środkowo-Wschodniej będzie dalsza restrykcyjna polityka regulatorów rynku. Większość z nich, nawet tych mniej aktywnych, od tej pory będzie przestrzegać wytycznych Komisji Europejskiej i skupiać się na ułatwianiu dostępu do rynku dla innych uczestników. Skutkiem tego konkurencja znacznie się zaostrzy" – podkreśla Kosowska.
Zdaniem Frost & Sullican, konkurencja, zwłaszcza na rynku usług szerokopasmowych, zmusi operatorów do dokonania analizy obecnie stosowanych modeli biznesowych. Zwykłe dostarczanie łącz nie będzie już gwarantować zysków na odpowiednim poziomie, w związku z czym operatorzy będą musieli przesunąć się w górę łańcucha wartości i stać się dostawcami dla użytkownika końcowego.
"Operatorzy telekomunikacyjni posiadający znaczącą siłę przetargową i ustaloną bazę klientów będą w stanie dyktować warunki. Tworzenie modeli biznesowych z korzystnym podziałem dochodów lub nabywanie przedsiębiorstw będących istniejącymi uczestnikami rynku powinno pomóc operatorom w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej oraz zdobyciu dodatkowych źródeł przychodu z nowych usług" - dodała Kosowska.
Dołącz do dyskusji: Nowe usługi bodźcem do rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce