Odbicie na rynku reklamy zewnętrznej. Po pandemii skok o ponad 143 proc.
W drugim kwartale roku rynek reklamy zewnętrznej wart był łącznie 113,1 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu z pandemicznym 2020 r. o 143,2 proc. - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) i domu mediowego Starcom (Publicis).
Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (OOH, City Transport + DOOH) zamknęła się kwotą w wysokości 113,1 mln zł i była dla tej samej bazy firm wyższa niż w drugim kwartale 2020 roku o 143,2 proc.
"Znajdujemy się nadal w stanie pandemii. Ale warunki funkcjonowania zmieniają się w każdym kolejnym miesiącu. Zmieniają się na lepsze, uczymy się sprawnie funkcjonować w reżimie sanitarnym. W pełni korzystamy z przestrzeni publicznej. Świadczą o tym także wyniki sprzedaży OOH prezentowane w niniejszym komunikacie" - komentuje te wyniki Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.
W pierwszym półroczu 2021 roku estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej zamknęła się kwotą w wysokości 177,6 mln zł i była dla tej samej bazy firm wyższa aniżeli w pierwszym półroczu 2020 roku o 21 proc.
Skokowy wzrost na rynku reklamy zewnętrznej
Sprzedaż w drugim kwartale 2021 w porównaniu do analogicznego okresu z 2020 roku, mimo dalszego obowiązywania części obostrzeń wprowadzonych w związku z pandemią, zanotowała dynamiczne wzrosty we wszystkich segmentach, przekraczające 140 proc.
"Dla reklamodawców większa potrzeba zaistnienia na nośnikach OOH jest podyktowana wynikającymi z badań informacjami o zmęczeniu konsumentów odbiorem akcji promocyjno-reklamowych za pomocą ekranów komputerów i telewizorów czy na urządzeniach mobilnych. Jeżeli ludzie zaczęli ponownie powszechnie korzystać z przestrzeni publicznych, to reklama OOH jest istotną dla promocji każdego produktu. A zmiany jakościowe i technologiczne na rynku nośników reklamy OOH podbudowują oraz wzmacniają jeszcze te trendy" - pisze w raporcie IGRZ.
Wielkość sprzedaży klasycznego OOH wyniosła ponad 93 mln zł i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 140,9 proc.. Była niższa o 29,4 proc. aniżeli w drugim kwartale 2019r.
Powierzchnie ekspozycyjne na klasycznych nośnikach typu billboard formatu 18 m² oraz citylight generują łącznie ponad 65% sprzedaży na rynku OOH. Warto też zwrócić uwagę na rosnący udział nośników typu backlight, w tym „dynamic backlight” w formacie 18 i 32 m².
W kategorii city transport suma sprzedaży w drugim kwartale 2021 roku wyniosła ponad 7,1 mln zł, co oznacza wzrost o 184 proc. Mimo blisko trzykrotnego wzrostu sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku, jej poziom jest niższy niż w Q2 2019 o 44,5 proc.
W drugim kwartale 2021r. sprzedaż DOOH wyniosła 13,0 mln zł i była wyższa aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o 140,7 proc. W porównaniu do Q2 2019 niższa o 20,7 proc.
Udział reklamy cyfrowej w rynku OOH wyniósł w drugim kwartale roku 2021 11,5 proc. (w Q1 2021 ponad 14 proc). Dane te uwidaczniają rosnącą rolę reklamy DOOH na rynku reklamy OOH. Przypomnijmy, że w całym roku 2019 udział reklamy DOOH w sprzedaży OOH wyniósł 11,3 proc., a w 2020 13 proc.
Do końca tego roku czekają rynek kolejne inwestycje w DOOH: firma AMS poszerza swoje portfolio siecią nośników indoor 65” w centrach handlowych Klépierre oraz digital citylight w warszawskich wiatach przystankowych; firma Jet Line rozbudowuje sieć MORE (nośniki 55”); nowe nośniki digital planują również firmy Clear Channel Poland i Screen Network.
Cztery razy więcej na reklamę zewnętrzną napojów i alkoholi
Wzrost wydatków reklamowych odnotowuje się także w poszczególnych sektorach. Nakłady na reklamę wzrosły w porównaniu do tego samego okresu 2020 roku: w sektorze „napoje i alkohole” prawie czterokrotnie, w sektorze „żywność” ponad dwa razy, a w sektorze „handel” o 70 proc.. Nadal ważne dla sprzedaży reklamy OOH są „akcje społeczne”.
Prognoza na 2021r. dla reklamy zewnętrznej
Jak informuje IGRZ, po pierwszym kwartale br. standardowa prognoza dla polskiego rynku OOH w roku 2021 jest właściwie niemożliwa w okresie trwającego stanu pandemii.
"Przytoczyliśmy dane i analizy ze światowych rynków, które przewidywały w 2021 roku wzrosty przychodów umożliwiające osiągniecie 80% przychodów sprzed pandemicznego roku 2019. Wyniki sprzedaży OOH w Polsce w okresie styczeń – czerwiec tego roku wydają się kierunkowo potwierdzać te analizy. Aczkolwiek osiągnięcie wyniku na poziomie minus 20% w stosunku do bardzo dobrego roku 2019 będzie trudne do osiągnięcia" - estymuje Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
"Niewiadomą pozostają warunki, w których działać będziemy jesienią. Liczymy, że nie będzie już istotnych ograniczeń polskiej gospodarki i lockkdownów. I rynek OOH jeszcze szybciej będzie odrabiać straty poniesione w wyniku pandemii" - podsumowuje w prognozie IGRZ.
Dołącz do dyskusji: Odbicie na rynku reklamy zewnętrznej. Po pandemii skok o ponad 143 proc.