Omnicom Media Group: przychody wzrosły o 6,3 proc., zysk - do 15,8 mln zł
Omnicom Media Group, właściciel agencji mediowych OMG, OMD, OmniConsole i Media Data Mind (dawne PHD), zamknęła 2019 rok przychodami wyższymi niż rok wcześniej o 6,3 proc. Zysk netto wzrósł o 87 proc. do 15,8 mln zł. - Było to skutkiem poprawy marżowości działalności podstawowej w stosunku do roku poprzedniego - uzasadnia spółka w sprawozdaniu finansowym.
Grupa kapitałowa Omnicom Media Group składa się z czterech podmiotów - spółek z ograniczoną odpowiedzialnością: Omnicom Media Group, OMD (100 proc. udziałów), OmniConsole (dawniej easymedia, 100 proc. udziałów) i Media Data Mind (dawniej PHD, 100 proc. udziałów).
Przychody sprzedażowe Grupy w roku 2019 wyniosły 527,8 mln zł wobec 496,7 mln zł rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 6,3 proc. Wszystkie wpływy zostały uzyskane z planowania i zakupu mediów.
Omnicom Media Group z usług świadczonych w kraju zarobiła w 2019 roku 512,3 mln zł (wobec 466,3 mln zł rok wcześniej), a z tych poza Polską - 15,5 mln zł (wobec 30,4 mln zł rok wcześniej).
Z kolei koszty rodzajowe Omnicom Media Group poszły w górę o 4,3 proc., z 486,8 mln zł do 507,8 mln zł.
Na zużycie materiałów i energii spółka wydała 483 tys zł (wobec 489 tys zł rok wcześniej), na usługi obce – blisko 479 mln zł (wobec 459,3 mln zł rok wcześniej), a na wynagrodzenia przeznaczyła 22,5 mln zł (wobec 21,2 mln zł rok wcześniej).
Liczba pracowników etatowych wzrosła rok do roku ze 196 do 226.
Wynagrodzenie zarządu (są w nim Jakub Bierzyński jako prezes i Paweł Kastory jako członek) zwiększyło się z 752 do 757 tys zł.
Wzrost zysku dzięki poprawie marżowości
Omnicom Media Group w 2019 roku osiągnęła zysk netto w wysokości 15,8 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu do wyniku z 2018 roku o 87 proc. Spółka uzasadnia ten wzrost poprawą marżowości działalności podstawowej w stosunku do roku poprzedniego.
Omnicom Media Group zajmuje się szeroko rozumianą działalnością reklamową w zakresie zakupu i planowania mediów tzw. media buying, a także świadczeniem usług badań mediowych oraz usług w zakresie reklamy internetowej.
W sprawozdaniu finansowym zarząd zwrócił uwagę, że 33 proc. wpływów sprzedażowych spółki przychody stanowią przychody zrealizowane na sprzedaży do trzech głównych odbiorców niepowiązanych (nie podają ich nazw). Podkreślają, że strata któregokolwiek z głównych klientów lub niekorzystna zmiana ich wiarygodności kredytowej wpłynie niekorzystnie na wynik finansowy oraz sytuację majątkową i finansową Omnicom Media Group.
Pensje o 5 proc. niższe przez 3 miesiące
Jak podano "w związku z wprowadzeniem w dniu 12 marca br. przez polski rząd stanu zagrożenia epidemicznego spółka podjęła szereg działań zmierzających do zniwelowania pośrednich i bezpośrednich skutków epidemii na jej sytuację gospodarczą i finansową".
Działania te, to między innymi: możliwość pracy zdalnej dla większości pracowników administracyjnych i operacyjnych, zapewnienie wszystkim pracownikom przeszkolenia w zakresie przestrzegania rygorystycznych norm ostrożności, ograniczenie kosztów zarządu, w okresie 3 miesięcy zmniejszenie wymiaru czasu pracy i wynagrodzeń w firmie o 5 proc., skorzystanie z pomocy oferowanej przez rząd w ramach „Tarczy antykryzysowej” oraz wykorzystanie zaplanowanych nakładów inwestycyjnych na budowę narzędzi zwiększających efektywność pracy, także zdalnej. Ograniczono też koszty zarządu, w tym reklamy i reprezentacji oraz podróże służbowe, wstrzymano rekrutacje nowych pracowników.
Zarząd podkreśla, że wdrożone rozwiązania zapewniły ciągłość i płynność działania Grupy oraz ograniczyły przewidywany spadek wyników pomimo odnotowanego spadku przychodów wynikającego z przesunięć oraz cięć wydatków reklamowych niektórych klientów. „OMG nie może jednak wykluczyć, że przedłużający się okres ograniczeń w działalności gospodarczej, rozszerzanie się i przedłużanie dotkliwych dla gospodarki Polski działań ograniczających rozprzestrzenianie się koronawirusa, będą miały w średnim i długim terminie negatywny wpływ na sytuację finansową i wyniki operacyjne Grupy” - czytamy w sprawozdaniu.
Prognoza: spadek przychodów nie większy niż 10 proc.
Podkreślono też, że spółki Grupy OMG działają w sektorze reklamowym, który odczuł skutki epidemii COVID-19, szczególnie w drugim kwartale br. W przeważającej części klienci przesunęli budżety reklamowe na drugą połowę roku, niektórzy obniżyli roczne wydatki reklamowe, ale część je zwiększyła. Spółka w ujęciu rocznym przewiduje spadek obrotów wynikający z epidemii COVID-19 nie większy niż o 10 proc. w stosunku do planowanych.
W tym roku OMG planuje dalszy rozwój działalności w zakresie analizy danych, badań rynkowych, modeli ekonometrycznych, niestandardowych działań reklamowych oraz szeroko rozumianej reklamy internetowej, w tym zwłaszcza kreacji z uwzględnieniem większej specjalizacji poszczególnych Spółek Grupy. Kontynuowane będą działania zmierzające do zdobycia nowych klientów oraz podniesienia satysfakcji klientów znajdujących się w portfolio, co powinno przełożyć się na utrzymanie przychodów i zysku netto na porównywalnym do tego z 2019. Głównym jednak zadaniem będzie zniwelowanie ekonomicznych skutków pandemii poprzez ograniczenie kosztów ogólnych zarządu, zwiększenie wydajności pracy oraz wypracowanie przewagi konkurencyjnej na rynku.
Udziałowcami Omnicom Media Group są: DDB Warszawa (70 proc.) i Jakub Bierzyński (30 proc.).
Dołącz do dyskusji: Omnicom Media Group: przychody wzrosły o 6,3 proc., zysk - do 15,8 mln zł