Orange Polska z pierwszym wzrostem wpływów od 13 lat. Milion klientów Orange TV, 520 tys. Orange Światłowodu
W ub.r. Orange Polska zanotował wzrost przychodów o 2,9 proc. do 11,41 mld zł oraz zysku netto z 10 do 91 mln zł. Na koniec roku telekom obsługiwał 15,28 mln kart SIM, 1,37 mln klientów ofert konwergentnych oraz 520 tys. użytkowników Orange Światłowodu.
Orange Polska podkreśla, że jego całoroczne przychody zwiększyły się pierwszy raz od 13 lat. Telekom tłumaczy, że przyczyniły się do tego wzrost wpływów z konwergencji o 20 proc. (dzięki rosnącej liczbie klientów i poszerzaniu pakietów o kolejne usługi), wzrost wpływów z usług IT i integratorskich o 30 proc. (z czego 16 proc. to organiczny wzrost, a pozostała część wynika z przejęcia wiosną ub.r. spółki BlueSoft), a także wzrost o 11 proc. przychodów ze sprzedaży sprzętu.
Zysk EBITDAal Orange Polska poszedł w górę o 7 proc. do 3 mld zł, a marża EBITDAal - z 25,3 do 26,4 proc. Telekom w ub.r. przeznaczył na inwestycje 2,14 mld zł, wobec 2,11 mld zł rok wcześniej. W efekcie osiągnął wzrost zysku netto z 10 do 91 mln zł.
Do poprawy zysku EBITDAal przyczyniło się 81 mln euro ze sprzedaży w sierpniu ub.r. kompleksu nieruchomości w centrum Warszawy. Orange Polska zaznacza, że nawet bez uwzględnienia tej transakcji zysk EBITDAal zwiększył się o 4,5 proc.
- Na ten wynik pozytywnie wpłynęła strategia budowania wartości w działaniach komercyjnych, coraz większe wykorzystanie sieci światłowodowej przez klientów, a także znaczące oszczędności. Koszty pośrednie działalności firmy zredukowano o 7 proc rok do roku, a w samym tylko czwartym kwartale - aż o 11 proc. Stało się to za sprawą transformacji procesów biznesowych we wszystkich dziedzinach działalności firmy - tłumaczy operator.
- Proces powrotu Orange Polska na ścieżkę wzrostów przebiega zgodnie z planem. Mam wielką przyjemność poinformować o tym, że w 2019 roku utrzymaliśmy wzrost: nasz wskaźnik rentowności operacyjnej (EBITDAaL) zwiększył się drugi rok z rzędu. Ponadto, zaraportowaliśmy wzrost przychodów – po raz pierwszy od 13 lat. Osiągamy założone cele dzięki bardzo konsekwentnej realizacji przyjętej strategii - komentuje Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.
Więcej kart SIM, klientów internetu i ofert konwergentnych
Na koniec ub.r. Orange Polska obsługiwał 15,28 mln kart SIM, co wobec 14,8 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 3,2 proc. Liczba kart w modelu abonamentowym zwiększyła się o 3,2 proc. do 10,24 mln, a w modelu prepaidowym o 3,4 proc. do 5,05 mln.
W telefonii stacjonarnej dalej utrzymuje się wieloletni trend spadkowy, w ub.r. liczba obsługiwanych łączy zmalała o 8,7 proc. do 3,11 mln.
Natomiast liczba klientów pakietów konwergentnych oferowanych pod marką Orange Love zwiększyła się o 10,8 proc. do 1,37 mln. Spośród użytkowników domowego internetu od Orange 62 proc. korzystało z całego pakietu usług operatora (rok wcześniej było to 57 proc.), natomiast z indywidualnych klientów mobilnych usług głosowych inne usługi w firmie miała wykupione połowa.
O 1,8 proc. - z 2,56 do 2,61 mln - zwiększyła się liczba indywidualnych użytkowników internetu w Orange. Z internetu szerokopasmowego korzystało 520 tys., 42,1 proc. więcej niż rok wcześniej.
Liczba klientów Orange TV wzrosła w ciągu roku o 51 tys. do 994 tys. 83 proc. z nich ma wykupiony pakiet konwergentny. Statystycznie klient Orange zużył w 2019 roku 3,6 GB danych miesięcznie, czyli niemal dwa razy więcej niż w 2017 (1,9 GB).
Orange Polska informuje, że w zasięgu jego sieci światłowodowej jest obecnie ponad 4,2 mln mieszkań, domów i małych firm, a do końca br. ma to by 5 mln gospodarstw domowych. W ub.r. firma na rozbudowę sieci światłowodowej przeznaczyła ponad 720 mln zł.
- Czwarty kwartał był rekordowy pod względem sprzedaży oferty światłowodowej: liczba przyłączeń netto sięgnęła 47 tys. Po wzroście w ubiegłym roku o ponad 40 proc., klienci usług światłowodowych stanowią już 20 proc. całkowitej bazy klientów stacjonarnego dostępu do Internetu. Te doskonałe wyniki pokazują, że istnieje duże zapotrzebowanie na tę technologię, a klienci doceniają przewagę światłowodu. Pozwala to nam odzyskać udział w rynku, zwłaszcza w dużych miastach. Budowa naszej sieci światłowodowej to inwestycja w technologię przyszłości, która będzie nam służyć przez dziesięciolecia - zapowiada Jean-François Fallacher.
Będzie nowa strategia, ma nie być dywidendy
- Rok 2019 przyniósł przełom na rynku telekomunikacyjnym w Polsce: operatorzy mobilni przyjęli podejście „więcej za więcej”. Cieszy nas, że nasza ukierunkowana na wartość strategia została dobrze przyjęta przez klientów Orange Polska. W abonamentowych usługach głosowych liczba przyłączeń netto była wyższa, a wskaźnik odejść niższy niż w 2018 roku - podkreśla prezes Orange Polska.
- Jesteśmy przekonani, że rok 2020 będzie kolejnym okresem wzrostu dla Orange Polska. Zamierzamy nadal realizować strategię budowania wartości we wszystkich obszarach działalności. Będzie to jednak również rok wyzwań, wynikających przede wszystkim z zewnętrznego otoczenia inflacyjnego - zaznacza Jean-François Fallacher. - W 2020 roku podejmiemy także intensywne prace nad nową strategią, którą w stosownym czasie przedstawimy rynkowi - zapowiada.
Opublikowaliśmy wyniki @Orange_Polska za 2019 rok. Mamy się czym pochwalić. Historyczny wzrost przychodów, coraz więcej klientów światłowodów, #OrangeLove i usług mobilnych. Szczegóły 👉👉👉 https://t.co/BZqSC27tla pic.twitter.com/8E8lYvKFdR
— Wojtek Jabczyński (@RzecznikOrange) February 12, 2020
Zarząd Orange Polska nie będzie rekomendował wypłaty dywidendy w br. - Uznając inwestycje w długoterminowe budowanie wartości za priorytet oraz biorąc pod uwagę zbliżającą się aukcję częstotliwości 5G, zarząd nie będzie rekomendował wypłacania dywidendy w 2020 roku - podano w komunikacie firmy.
Ostatni raz Orange wypłacił dywidendę w 2016 roku - 328,1 mln zł, po 25 groszy za akcję.
Dołącz do dyskusji: Orange Polska z pierwszym wzrostem wpływów od 13 lat. Milion klientów Orange TV, 520 tys. Orange Światłowodu