Rośnie udział reklam z osobami w wieku 50+. Już nie tylko jako babcia i dziadek
Udział reklam z osobami w wieku 50+ systematycznie rośnie, jednocześnie spada liczba reklam pokazujących osoby dojrzałe w sposób stereotypowy - wynika z badania przeprowadzonego przez Biuro Reklamy TVP.
Już w co 5. spocie pojawia się osoba dojrzała
Liczba reklam z osobami w wieku 50+ w pierwszym kwartale 2018 roku wyniosła 18 proc. Dla porównania w pierwszym kwartale 2017 roku było to 9 proc., co oznacza dwukrotny wzrost. - Mimo widocznego wzrostu, reklamodawcy nadal znacznie rzadziej korzystają z potencjału osób 50+, niż z pozostałych dorosłych, czy dzieci - wynika z badania przeprowadzonego przez biuro reklamy TVP.
Zmianie ulega również kontekst w jakim w reklamie pojawiają się osoby dojrzałe. W pierwszym kwartale 2017 roku, co czwarta reklama w której występowały, pokazywała je jako babcię lub dziadka. Po roku odsetek takich spotów spadł do 13 proc. Zmniejsza się też liczba reklam, w których osoby w wieku 50+ są przedstawiane w kontekście choroby, niesprawności i dolegliwości. W pierwszym kwartale ub.r. było ich 15 proc., a w pierwszym kwartale br. - 5 proc.
Najczęściej po ludzi 50+ sięga branża finansowa
Osoby dojrzałe najczęściej można zobaczyć w reklamach z branży finansów. W 31 proc. z nich występuje przynajmniej jedna osoba w wieku 50+.
Autorzy badania informują, że największy wzrost udziału przedstawicieli pokolenia silver nastąpił w kategoriach rozrywka - w której zawierają się reklamy mediów m.in. prasy - oraz telekomunikacja i sprzedaż.
- Mimo zauważalnego pozytywnego trendu, ciągle jesteśmy na początku zmiany. Niewątpliwie wzrost liczby osób dojrzałych w spotach jest pozytywną informacją. Jednak ciągle jest duża rozbieżność pomiędzy siłą zakupową osób 50+, a ich obecnością w reklamie. Wyraźnie widać to po spotach wizerunkowych. Tam, gdzie reklamodawca chce budować swoją markę i nadawać jej pozytywne atrybuty, chętnie sięga po osoby dorosłe, szczególnie kobiety, ale przed pięćdziesiątką. Osoby z pokolenia silver, jeżeli występują w komunikacji, to zdecydowanie częściej w spotach sprzedażowych - mówi Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP.
Agencja alarmowała, że tylko w co dwudziestym spocie pojawia się osoba w wieku 50+. Najczęściej pokazywana jest jako babcia lub dziadek albo w kontekście choroby. - Postanowiliśmy sprawdzić na ile świadomość rosnącej siły zakupowej osób z pokolenia silver zmienia zachowanie reklamodawców. Impulsem do badania były dane prezentowane przez dom mediowy Wavemaker. Już rok temu zwróciły one uwagę świata na fakt, że branża reklamowa nie dostrzega rosnącej siły zakupowej osób w wieku 50+ - komentuje Kowalczyk.
Badanie zostało przeprowadzone przez Biuro Reklamy TVP w czerwcu i lipcu 2018 roku na 9700 filmach reklamowych, wyemitowanych we wszystkich stacjach telewizyjnych w Polsce, w pierwszym kwartale 2017 i 2018 roku. Dostęp do kreacji reklamowych oraz kategoryzacja: Nielsen. Wiek osób oceniany subiektywnie. Badanie inspirowane badaniem domu mediowego Wavemaker (dawniej MEC), jednak z uwagi na różne metodologie dane z dwóch źródeł są nieporównywalne.
Dołącz do dyskusji: Rośnie udział reklam z osobami w wieku 50+. Już nie tylko jako babcia i dziadek