PKN Orlen, adidas oraz Nike najmocniej kojarzone ze wspieraniem sportu
Ze sponsoringiem sportu Polacy najczęściej kojarzą marki PKN Orlen, adidas oraz Nike - wynika z raportu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia.
Niemal dwie Polaków uważa, że sponsorzy pozytywnie wpływają na rozwój polskiego sportu - pokazują dane ARC Rynek i Opinia. Zaś 48 proc. badanych twierdzi, że korzystniej ocenia firmy zaangażowane w sponsoring.
Co trzeci badany kojarzy ze sponsorowaniem sportu PKN Orlen, a co piąty markę adidas. 16 proc. wskazało na Nike, a niewiele mniej (1 punkt procentowy) Coca-Colę. W zestawieniu znalazły się jeszcze takie marki jak Lotos, Plus, Pepsi czy Red Bull.
Sponsor jednej dyscypliny
Przyglądając się najpopularniejszym dyscyplinom sportowym, wyraźnie widać marki, które są bardziej kojarzone z poszczególnymi konkurencjami ze względu na wieloletnie zaangażowanie. Takim przykładem jest np. Plus, który na poziomie ogólnym jako sponsor sportu kojarzony jest spontanicznie przez 9 proc. osób, a już jako sponsor siatkówki przez 37 proc. badanych (znacznie wyprzedza pozostałe marki).
W piłce nożnej czy skokach narciarskich poziom znajomości poszczególnych sponsorów jest bardziej wyrównany. W lekkoatletyce badani kojarzą ze sponsoringu PKN Orlen.
- W przypadku sportu publiczność przywykła już do sponsorów, jest większa akceptacja na pojawiające się choćby na ubraniach czy sprzęcie sportowców logotypy. Kultura i działalność społeczna jest w mniejszym stopniu kojarzona z dużymi nakładami finansowymi, a więc ekspozycja sponsorów też jest subtelniejsza - komentuje dr Adam Czarnecki, Wiceprezes ARC Rynek i Opinia.
- Warto podkreślić, że sponsoring coraz częściej traktowany jest przez firmy jako część należąca do szeregu działań związanych z odpowiedzialnym biznesem. Rola sponsoringu przez ostatnie kilkanaście lat się zmieniła. Wcześniej zwracano uwagę w dużej mierze na wartość sprzedażową i marketingową sponsoringu, teraz znacznie częściej na wymiar społeczny. Cieszy fakt, że sponsoring bezsprzecznie jest oceniany pozytywnie przez odbiorców, którzy zdają sobie sprawę z tego, że bez sponsorów i sport i kultura i wiele innych obszarów nie mogłoby się rozwijać - dodaje ekspert.
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2019 roku zastosowano mix metod ilościowych – wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia – epanel.pl. Zrealizowanych zostało N=1507 wywiadów CATI oraz N=3671 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.
Dołącz do dyskusji: PKN Orlen, adidas oraz Nike najmocniej kojarzone ze wspieraniem sportu