Play z UPC Polska wydał 224 mln zł na reklamy. Mocniej wzrosły koszty IT i sieci, 25 mln zł dla władz telekomu
W ub.r. grupa Play, do której od roku należy UPC Polska, zwiększyła wydatki marketingowe o 24 proc. do 224,4 mln zł. Dużo mocniej wzrosły koszty energii, sieci i usług IT. Na pracowników przeznaczono 481 mln zł, a członkowie komitetu wykonawczego i zarządu telekomu zarobili 25,4 mln zł.
Dużo wyższe wydatki marketingowe grupy Play były związane przede wszystkim ze sfinalizowanym wiosną ub.r. przejęciem UPC Polska za 7 mld zł. Wspólną ofertę wprowadzono pod koniec maja, towarzyszyła temu akcja reklamowa, którą menedżerowie telekomu określili jako jego największą 10 lat.
W reklamach oprócz celebrytów znanych z poprzednich kampanii do salonu Play przeszedł też sprzedawca w koszulce UPC Polska i animowany stworek promujący wcześniej UPC. Równocześnie - jak analizowaliśmy na Wirtualnemedia.pl miesiąc temu - nowy właściciel mocno ograniczył osobną komunikację marketingową przejętej sieci: zamilkły jej profile społecznościowe, a cennikowe koszty reklam w mediach pozainternetowych skurczyły się 45,35 do 11,83 mln zł (dane Kantar Media).
W pierwszym półroczu nakłady marketingowe grupy Play wyniosły 110 mln zł, a w drugim - 114,3 mln.
Marketing to mniej więcej jedna piąta kosztów usług obcych operatora, które w ub.r. poszły w górę aż o 61 proc. do 1,27 mld zł. Kwotowo najmocniej - z 390,96 do 655,11 mln zł - wzrosły wydatki na utrzymanie sieci, dzierżawę łącz i energii.
Grupa Play oprócz marketingowców dała zarobić innym grupom zawodowym. Nakłady na usługi informatyczne skoczyły czterokrotnie - z 42,45 do 130 mln zł, a podwoiły się koszty usług finansowych i prawnych (z 20,74 do 43,4 mln zł) i wydatki okołoosobowe (z 14,23 do 30,96 mln zł).
25,4 mln zł dla zarządzających
Budżet płacowy w firmie zwiększył się natomiast o 39,5 proc. do 481,21 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia wzrosły z 293,25 do 404,89 mln zł, na ubezpieczenia społeczne - z 45,25 do 69,24 mln zł, a na programy motywacyjne rozliczane w instrumentach kapitałowych - z 6,52 do 7,08 mln zł.
Z tego programu korzystają m.in. osoby ze ścisłego kierownictwa operatora. W ub.r. członkowie komitetu wykonawczego spółki P4 i zarządów wszystkich spółek z grupy Play zarobili (licząc z rezerwą na przyznane im premie, które zostaną wypłacone później) 20,05 mln zł. Rok wcześniej ich wynagrodzenia wyniosły 20,42 mln zł. Natomiast łączna wycena instrumentów kapitałowych, które przyznano członkom komitetu wykonawczego P4, zmalała rok do roku z 6,21 do 1,43 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Zaraz po przejęciu UPC Polska do zarządu spółki w miejsce dotychczasowych członków weszły cztery osoby z zarządu P4: prezes Jean Marc Harion, Michał Ziółkowski (obaj są w zarządzie od 2018 roku), Mikkel Noesgaard (od jesieni 2019 roku) oraz Beata Zborowska (od 2021 roku). Natomiast w połowie ub.r. z telekomem po 16 latach pracy pożegnał się członek zarządu Piotr Kuriata. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/play-operator-p4-zarzad-piotr-kuriata-odchodzi
Członkowie rad nadzorczych spółek z grupy Play zarobili w ub.r. 200 tys. zł, o 29 tys. zł więcej niż przed rokiem.
Największą pozycją kosztową operatora są rozliczenia połączeń międzysieciowych, które wzrosły w ub.r. z 1,65 do 1,73 mld zł. Wartość sprzedanych towarów (głównie urządzeń kupionych przez klientów) zwiększyła się z 1,3 do 1,45 mld zł, a koszty amortyzacji - z 998,13 mln do 1,46 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Play z UPC Polska wydał 224 mln zł na reklamy. Mocniej wzrosły koszty IT i sieci, 25 mln zł dla władz telekomu