Po fazie testów Lotos wprowadza opłaty za ładowanie pojazdów elektrycznych
Od 27 stycznia br. właściciele i użytkownicy elektrycznych pojazdów, którzy dotychczas ładowali je na stacjach Grupy Lotos bezpłatnie, będą musieli zapłacić za tę usługę. Opłata wynosi 24 zł.
Grupa Lotos zakończyła okres testowy projektu Niebieski Szlak, który ruszył w 2018 roku. Do tej pory można było ładować pojazdy elektryczne na stacjach paliwowych Lotosu bezpłatnie. Od poniedziałku 27 stycznia to się zmieni – za usługę pobierana będzie opłata w wysokości 24 zł. W ramach promocji do końca lutego br. ładując auto elektryczne będzie można napić się kawy w promocyjnej cenie.
Lotos podkreśla, że stawka jest stała – kierowca zapłaci 24 zł bez względu na długość ładowania oraz ilość pobranej energii. Pojemność akumulatorów w większości dostępnych na rynku aut elektrycznych to średnio 35 kWh (rekordzistą jest Audi e-tron z baterią o pojemności 95 kWh). Jeśli przyjmiemy, że na cykl ładowania przypada średnio 20 kWh energii, to u wiodącego operatora ładowarek w Polsce kierowca, zgodnie z cennikiem, zapłaci 44 zł. To prawie dwa razy więcej niż na stacjach Lotosu.
Wprowadzeniu opłat towarzyszy kampania informacyjna pod hasłem „U nas się opłaca”. Do końca lutego, osoby korzystające z usługi ładowania pojazdu na stacjach Lotosu, będą mogły napić się kawy w promocyjnej cenie. Do każdego ładowania auta za dużą kawę (440 ml) zapłacą tylko 2 zł, a za małą (220 ml) symboliczną złotówkę.
Rośnie popyt na auta elektryczne
Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, pod koniec grudnia 2019 r. po polskich drogach jeździło 8 637 elektrycznych samochodów osobowych. Równolegle, w Polsce rośnie liczba ogólnodostępnych stacji ładowania, która przekroczyła granicę 1000 sztuk - tylko 28 proc. z nich (288) stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), czyli takie, z jakich można skorzystać na Niebieskim Szlaku.
W ciągu pierwszego roku funkcjonowania Niebieskiego Szlaku zarządzająca stacjami spółka Lotos Paliwa odnotowała około 9,5 tys. ładowań. Rekordowe były miesiące wakacyjne: lipiec (1199 transakcji) oraz sierpień (1115 transakcji). Przeprowadzone badania pokazały systematyczny wzrost zainteresowania tą usługą. Kierowcy pozytywnie ocenili przede wszystkim przyjazność obsługi urządzenia do ładowania (jako bardzo łatwe w obsłudze ocenia je 48 proc. użytkowników).
Lotos rozbuduje sieć stacji ładowania
Lotos, zgodnie z realizowaną strategią rozwoju, zamierza rozwijać projekt budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Kolejne punkty pojawią się jeszcze w tym roku. Wiele z nich zlokalizowanych będzie nie tylko na północy czy w centrum kraju, ale również przy trasach zachodniej i południowej Polski, w tym przy drogach ekspresowych i autostradach. Docelowo koncern zakłada budowę 130 stacji ładowania pojazdów elektrycznych do 2022 roku.
Lotos Niebieski Szlak
Niebieski Szlak to inwestycja mająca zmieniać myślenie o podróżowaniu samochodem elektrycznym oraz umożliwiająca swobodne podróżowanie nim między miastami. W pierwszej odsłonie tego projektu koncern umożliwił kierowcom samochodów elektrycznych i hybrydowych swobodny przejazd autostradami A1 i A2 pomiędzy Warszawą a Trójmiastem.
Od października 2018 roku na tej trasie działa 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Każda stacja na Niebieskim Szlaku posiada 2 stanowiska ładowania i została wyposażona w ładowarkę o łącznej mocy 150 kW obsługującą 3 międzynarodowe standardy, co umożliwia pełne pokrycie rynku e-mobility.
Projekt jest współfinasowany z środków unijnych programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).
Dołącz do dyskusji: Po fazie testów Lotos wprowadza opłaty za ładowanie pojazdów elektrycznych