Po raz pierwszy w historii spadła sprzedaż telewizorów LCD
W I kwartale bieżącego roku na całym świecie sprzedano 52,2 miliona telewizorów - o 8 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Tak wynika z danych firmy badawczej NPD DisplaySearch, która podaje, że jest to najwyższy odnotowany przez nią spadek od II kwartału 2009 roku.
W największej mierze przyczyniła się do tego sytuacja w sektorze telewizorów LCD. Po raz pierwszy w historii w ich przypadku odnotowano spadek w ujęciu rocznym - o nieco ponad 3 proc., do 43 milionów odbiorników.
Udział odbiorników LCD w ogólnej sprzedaży telewizorów sięgnął w I kwartale poziomu 84,2 proc. - to o 0,4 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast blisko 56 proc. sprzedanych w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku telewizorów LCD stanowiły odbiorniki z podświetleniem LED, wobec 51 proc. w IV kwartale. To jednocześnie wynik o 20 pkt. proc. lepszy niż przed rokiem.
Po raz kolejny spadła sprzedaż telewizorów plazmowych - o 18 proc. rok do roku i 43 proc. kwartał do kwartału, do niecałych 3 milionów sztuk. Z kolei w przypadku teewizorów kineskopowych (CRT) odnotowano spadek o 31 proc. w ujęciu rocznym i o 8 proc. w ujęciu kwartalnym - do 5,1 miliona sztuk.
Pozycję największego globalnego rynku (20 proc. udziału w I kw. - prawie tyle samo co w IV kw.) utrzymały Chiny. Jednak sprzedaż telewizorów spadła tam w ujęciu rocznym o 4 proc., po trzech wcześniejszych kwartałach z rzędu zakończonych dwucyfrowymi wzrostami. Kolejne po Państwie Środka były region Azji i Pacyfiku (obejmujący Indie, Koreę Płd. i Australie), Ameryka Północna i Europa Zachodnia.
Z danych NPD DisplaySearch wynika także, że w I kwartale 2012 roku telewizory 3D stanowiły nieco ponad 14 proc. wszystkich sprzedanych odbiorników oraz 16 proc. sprzedanych telewizorów płaskoekranowych.
Wśród producentów, liderem pod względem przychodu ze sprzedaży telewizorów z płaskimi ekranami po raz kolejny był Samsung, który w I kwartale zanotował 26 proc. udziału w rynku i jako jedyny z czołówki zanotował wzrost obrotów. Koreańska firma znalazła się także na czele rankingów telewizorów LCD, o przekątnej ekranu ponad 40 cali, LCD z podświetleniem LED oraz 3D.
W ogólnym zestawieniu Samsung wyprzedził kolejno firmy LG Electronics, Sony, Sharp i Panasonic.
Dołącz do dyskusji: Po raz pierwszy w historii spadła sprzedaż telewizorów LCD