Poczta Polska stawia na e-commerce, rozwija ofertę dla sklepów internetowych
Poczta Polska rozwija ofertę dla sklepów internetowych. Nie chce koncentrować się tylko na transporcie i doręczaniu paczek, lecz także oferuje ubezpieczenia, bankowość oraz e-usługi. Klientów ma zachęcić właśnie kompleksowa oferta, dzięki której możliwe będzie obniżenie kosztów poszczególnych usług. E-commerce to jeden z sektorów, w który Poczta Polska inwestuje w ramach trwającej restrukturyzacji.
– Rynek listów tradycyjnych maleje i będzie maleć. Handel internetowy z pewnością będzie się rozwijał – ocenia Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej. – Już dzisiaj obsługujemy znaczną część małych i średnich przedsiębiorstw, teraz chcemy zaproponować im zintegrowaną ofertę. Nowa odsłona naszej strony internetowej ecommerce.poczta-polska.pl pokazuje nasze możliwości. Zamierzamy wykorzystać ten potencjał.
Usługi cyfrowe skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw to zdecydowanie przyszłość Poczty Polskiej – zapewniają przedstawiciele spółki. Poczta dzięki rozwiniętej sieci swoich placówek i listonoszy jest największym w kraju operatorem logistycznym, co powoduje, że może oferować wachlarz usług z dostawą do domu. Już w ubiegłym roku inwestycje w nowe usługi przyniosły efekty. Dzięki możliwości odprawiania paczek przez internet i śledzenia przesyłek aż o 60 proc. wzrósł wolumen przesyłek kurierskich Pocztex.
– W naszej grupie kapitałowej dysponujemy bankiem i usługami pocztowymi. Jeżeli teraz małemu i średniemu przedsiębiorcy damy możliwość obsługi poprzez platformę internetową z fizycznym dostarczaniem produktów, oferując jednocześnie możliwość rozliczenia w banku i ubezpieczenie, to sądzę, że klienci w pierwszej kolejności będą wybierać nas – ocenia Jerzy Jóźkowiak.
W ubiegłym roku przesyłki nadawane przez sklepy internetowe stanowiły ok. 25 proc. rynku paczkowo-kurierskiego. Z tego jedną trzecią obsłużyła Poczta Polska. Zarząd operatora liczy na to, że dzięki unikalnemu na rynku połączeniu w jednej ofercie wysyłki (Poczta Polska), bankowości (Bank Pocztowy), ubezpieczenia (Ubezpieczenia Pocztowe) i usług elektronicznych (Envelo) zdobędzie jeszcze silniejszą pozycję. Zakup usług w pakiecie pozwoli klientom na zmniejszenie jednostkowego kosztu usług.
Dodatkowo Poczta będzie oferować swoim klientom za pomocą specjalnej platformy możliwość łatwego zwrotu towaru zakupionego w internecie.
Inwestycje w rozwój nowych usług wpłynęły na wyniki finansowe Poczty Polskiej za ubiegły rok. Grupa Poczty Polskiej osiągnęła księgowy zysk w wysokości 94 mln zł brutto. Wynik porównywalny grupy, uwzględniający inwestycje w kapitał ludzki, wyniósł blisko 200 mln zł brutto. To o ponad 25 proc. więcej niż rok wcześniej. Jóźkowiak podkreśla, że ta zwiększona zdolność generowania zysku to bardzo dobra wiadomość.
Według prezesa Poczty dwa najważniejsze parametry w okresie restrukturyzacji to właśnie zysk porównywalny oraz przepływy pieniężne. Obydwa mają bardzo dobre wartości. W ubiegłym roku przychody Grupy Poczty Polskiej przekroczyły 6,5 mld zł i choć były o 3,4 proc. niższe niż rok wcześniej, to cięcia kosztów w dużej mierze kompensowały ten spadek. Na inwestycje w 2013 r. spółka przeznaczyła 250 mln zł.
– Z perspektywy firmy, która przechodzi głęboką restrukturyzację, nie stawiamy na maksymalizację zysku, ponieważ staramy się inwestować w firmę, w jej przyszły rozwój, w szkolenia oraz w nasze spółki, np. Pocztę Polską Usługi Cyfrowe, która rozwija platformę Envelo – podkreśla Jóźkowiak. – Zakładamy, że następne lata też będą pozytywne. Kiedy przejdziemy przez fazę głębokiej restrukturyzacji, wynik będzie wzrastał, bo taki jest cel działania każdego zarządu w spółce akcyjnej.
Dołącz do dyskusji: Poczta Polska stawia na e-commerce, rozwija ofertę dla sklepów internetowych
Może to i ma sens?