Polacy coraz mniej zainteresowani przecenami, wielu się na nich "sparzyło"
Dwie trzecie polskich konsumentów korzysta z promocji w formie obniżek cen. W skali roku jednak zainteresowanie przecenami spadło aż o 14 punktów procentowych - wynika z "Monitora Promocji" ARC Rynek i Opinia.
Dwóch na trzech klientów czerpie z kupowania na przecenach satysfakcję. Tyle samo osób stara się porównywać oferty sklepów i wybierać najkorzystniejsze. Połowa badanych deklaruje, że promocja to dla nich wyznacznik - kupić czy nie kupić.
Na popularności zyskały w ostatnich latach takie formy promocji jak gratisowe produkty/ usługi, degustacje, konkursy, zaproszenia na imprezy i wydarzenia specjalne oraz zwrot pieniędzy w przypadku braku efektów. Fanami konkursów są znacznie częściej panowie.
Polacy zrażają się do promocji
44 proc. ankietowanych przyznaje, że ze względu na promocje często kupuje więcej niż zakładało. Co piąty respondent jest nieufny wobec jakości produktów sprzedawanych na przecenach.
Z 12 do 24 proc. wzrósł w skali roku (2017r. vs. 2018r.) odsetek klientów z negatywnymi doświadczeniami z jakąś promocją. To, co najbardziej irytuje klientów to: niedostępność produktów objętych promocją, niejasne/nieuczciwe zasady promocji, niewywiązywanie się z umowy oraz przeterminowane produkty.
- Jest kilka przyczyn, dla których topowa dotychczas forma promocji - obniżka ceny - traci na popularności. Główną przyczyną jest rosnąca świadomość konsumentów, którzy nie podchodzą już tak bezkrytycznie do promocji cenowych. Lata doświadczeń z promocjami pokazały im, że nie zawsze cena promocyjna jest najlepszą ceną danego produktu na rynku, że czasami produkt będący w promocji, po okresie promocyjnym zachowuje swoją wyjątkową cenę, która w tej sytuacji przestaje być wyjątkowa,, że produkty sprzedawane promocyjnie mają na przykład krótki okres przydatności do spożycia lub są niepełnowartościowe - komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Kochamy akcje Biedronki
Z raportu wynika, że jedną z najbardziej udanych promocji lojalizujących ostatnich tygodni jest Gang Słodziaków Biedronki.
Zdaniem Grzegorza Bondera, general managera w agencji Unique One, wynika to z co najmniej kilku czynników, m.in. gęstej siatki sklepów w całej Polsce, informowaniu klienta o promocji przy kasie czy promowania dobrych nawyków (zdrowe odżywianie, czytanie).
- Maskotki są duże i dobrej jakości i są lubiane przez dzieci, które to mają znaczący wpływ na zachowania zakupowe swoich rodziców. Po czwarte jakość komunikacji jest bardzo dobra. Po piąte offline’owy mechanizm zbieractwa wśród dzieci jest skutecznym mechanizmem. Wklejanie naklejek do kart jest dla dzieci zabawą i jasno pokazuje, ile jeszcze brakuje dając sygnał rodzicom ile jeszcze muszą kupić. Po szóste nagrody są odbierane w miejscu sprzedaży co powoduje ich namacalność kreując wiarygodność i pewność mechanizmu - ocenia Grzegorz Bonder.
Monitor Promocji to badanie realizowane co rok przez ARC Rynek i Opinia techniką CAWI (ankiety online). Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej miejskiej próbie pełnoletnich osób (N=1006), które skorzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Termin realizacji badania: 21-23 sierpnia 2018 r.
Dołącz do dyskusji: Polacy coraz mniej zainteresowani przecenami, wielu się na nich "sparzyło"