Polski e-commerce: jaki był w 2014 roku, co wydarzy się w 2015?
Polski rynek handlu internetowego w mijającym roku podsumowują i prognozy na nadchodzących 12 miesięcy formułują menedżerowie z czołowych podmiotów tej branży, m.in. Grupy Allegro, Grupy Wirtualna Polska, Groupon Polska i Media Saturn Holding Polska.
W ramach serii podsumowań 2014 roku w polskich mediach, reklamie, badaniach, internecie, PR i telekomunikacji zajmujemy się segmentem handlu internetowego. Poniżej wypowiadają się o nim przedstawiciele najważniejszych firm z tej branży.
Tomasz Nowak, marketplaces commercial director w Grupie Allegro
Wydarzenie roku
Jest ich kilka oczywiście.
Z perspektywy Allegro, ale też całego rynku mobile w Polsce, bardzo ważne był zdecydowany zwrot w kierunku strategii mobilnej i jej bezkompromisowa realizacja. Transakcje mobilne stały się dla Allegro absolutnym priorytetem. Widać to w naszych działaniach usprawniających wygodę realizacji transakcji mobilnych. Wdrożenie formuły „one click payment”, kompleksowe RWD (responsive web design) czy ostateczne rozstanie się ze stroną lekką Allegro to tylko kilka z działań, które wdrożyliśmy. Nasza strategia komunikacji jest niewątpliwie pełna akcentów mobilnych. Wartość edukacyjną mają też kupony rabatowe, dzięki którym transakcje mobilne stają się bardzo atrakcyjne cenowo. Działania, które podejmujemy mają z pewnością znaczenie nie tylko dla Allegro ale również wpływają na edukację i rozwój rynku mobilnego w Polsce.
Zwracam też uwagę na nowelizację przepisów konsumenckich, która wejdzie w życie tuż po tegorocznych świętach. Z jednej strony nakłada ona na sprzedających nowe obowiązki, ale jednocześnie wpłynie pozytywnie na wzrost zaufania kupujących do zakupów w internecie niezależnie od urządzenia na których są realizowane.
Sukces roku
Nasze strategiczne porozumienie z InPost, które znacząco obniża ceny dostaw i gwarantuje darmowe zwroty jest przez komentatorów oceniane jako silny impuls, który zdynamizuje cały rynek.
Sukcesem Allegro było zdynamizowanie rynku dostaw. Warto też zauważyć, że w tym duchu następuje tez mobilizacja Poczty Polskiej, która zapowiedziała już bardzo odważne działania na rzecz usprawnienia dystrybucji w e-commerce. Cieszymy się, że przyczyniliśmy się do tego przyspieszenia.
Porażka roku
Dynamika zmian na rynku jest duża i nieporównywalna z jakimkolwiek innym okresem. To co wydaje się dzisiaj sukcesem, może za kilka miesięcy okazać się całkiem spektakularną klapą i odwrotnie. Dzisiejsza porażka za chwilę może stać się niespodziewanym sukcesem.
Człowiek roku
Zwracam uwagę na jednego z liderów z innej części świata, czyli Jacka Ma, kiedyś nauczyciela angielskiego, a potem założyciela i prezesa platform Alibaba, chińskiego giganta e-commerce, którego giełdowy debiut wart był 25 mld dolarów. Chciałbym, abyśmy takie sukcesy odnosili także w Europie.
Trend roku
W coraz większym stopniu obserwujemy zainteresowanie tradycyjnych graczy retailowych (brick and mortar) kanałami cyfrowymi. Każdy z liczących się światowych graczy na czele z Walmartem wzmacnia swoje inwestycje w alternatywne kanały sprzedaży. Omnichannel staje się niemal obowiązkowym elementem strategii. Rozważania dotyczące istotności kanałów offline i online przestały być aktualne. Niezależnie od kanału obowiązkiem i warunkiem przetrwania jest dostarczenie równie wygodnego sposobu realizowania zakupów niezależnie od miejsca, czasu i preferencji realizowania zakupu.
Z perspektywy konkretnych kategorii dość zauważalny jest dynamiczny rozwój mody. Jeszcze kilka lat temu trudno było znaleźć tych, którzy zakładali tak dynamiczny rozwój tej kategorii. Dzisiaj dynamika tej branży jest naprawdę imponująca.
Prognoza na 2015
W 2015 roku w Allegro będziemy podnosić jakość naszych usług wobec kupujących. Oczekiwania naszych klientów są coraz bardziej wymagające, a naszym zadaniem jest je spełniać. Poprawi się zatem szerokość i jakość oferty, którą zaoferujemy kupującym. W znaczącym stopniu wzrośnie też poziom usług związanych z jakością i szybkością dystrybucji produktów zamówionych przez kupujących. Niezmiennie atrybutem Allegro będzie też konkurencyjność cenowa. Dzięki temu dynamika naszego wzrostu będzie nadal dwucyfrowa.
Bardzo liczymy też na pozytywny wpływ Amazona na rozwój całego rynku. Niewątpliwie Amazon oznacza nowe wyzwania dla Allegro ale też znacząco przyczyni się do wzrostu e-commerce w Polsce.
Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca Groupon Polska
Wydarzenie roku
Wejście na giełdę chińskiego Alibaba Group Holding, właściciela największego serwisu e-commerce w Chinach z najwyższą łączną wartością akcji w historii amerykańskiej giełdy.
Sukces roku
Firma Zortax z Olsztyna, która dostała największe do tej pory zlecenie na nieprzemysłowe drukarki 3D dla firmy Dell.
Porażka roku
Rozdział najważniejszych funkcji Foursquare na dwie aplikacje: Foursquare i Swarm, między którymi przełączanie jest kłopotliwe, a każda z nich jest mniej użyteczna, niż tradycyjny Foursquare. To niewykorzystanie, a nawet zaprzepaszczenie, potencjału biznesowego.
Człowiek roku
Katarzyna Szymielewicz i fundacja Panoptykon - za prowadzenie mądrego i „słyszalnego" dialogu na temat ochrony danych osobowych w internecie.
Trend roku
Clicks into bricks zamiast bricks into clicks - czyli skuteczne kampanie online niezależnych miejsc, tj. kawiarni czy małych sklepów z odzieżą, które organiczną popularność online przekształcają się w popularność offline. Taki sukces osiągnęła np. restauracja L’enfant terrible w Warszawie oraz drukowany magazyn „Monocle”, których rosnącą popularność zaobserwowałam najpierw w social mediach.
Prognoza na 2015
Transakcyjność w sektorze mobile dla e-commerce sięgnęła w tym roku 15 proc. Przewidujemy jeszcze większy wzrost tego typu transakcji przez smartfony w Polsce.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm Grupa Wirtualna Polska, Tradedoubler, Gemius, Media Saturn Holding Polska, Shoper.pl, Ceneo.pl, Arena.pl, PayU Polska, Semahead i Cube Group.
Dołącz do dyskusji: Polski e-commerce: jaki był w 2014 roku, co wydarzy się w 2015?