Polski outdoor zyskał latem 15 proc. Wzrost napędzają nośniki cyfrowe
W trzecim kwartale br. wartość polskiego rynku reklamy zewnętrznej zwiększyła się o 15,5 proc. do 136,86 mln zł, zbliżając się do poziomu z 2019 roku. Inwestycje na nośnikach cyfrowych poszły w górę o 71,7 proc. Branża liczy, że w całym br. wzrost przekroczy 25 proc.
Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej w zeszłym kwartale wzrost rynku outdoorowego był niższy niż w drugim kwartale br. (wtedy rynek zwiększył się o 33,7 proc. do 151,3 mln zł) i pierwszym kwartale (o 70,1 proc. do 109,7 mln zł).
Przy czym wartość rynku w minionym kwartale była bliska tej z trzeciego kwartału 2019 roku. - Świadczy to o pełnym zaangażowaniu firm z branży OOH na rynku mediów po trudnym czasie znaczących ograniczeń. Potwierdza również efektywność działań reklamowych na nośnikach reklamy zewnętrznej - podkreślono w komunikacie IGRZ.
Z początkiem br. operatorzy outdoorowi podnieśli ceny średnio o 8-10 proc., a w zeszłym kwartale nastąpiła kolejna podwyżka, uzasadniana wzrostem kosztów prądu i transportu.
20 proc. wydatków pochodził z branży handlowej
20 proc. wydatków na reklamy zewnętrzne pochodził z branży handlowej, 17 proc. to kampanie społeczne, a 14 proc. - z branży mediów. Sektory telekomunikacji i czasu wolnego miały po 8 proc. udziału, branża turystyczna - 6 proc., a segment napojów i alkoholu - 5 proc.
Nakłady reklamowe na nośnikach klasycznych sięgnęły 102,12 mln zł, po wzroście rok do roku o 7 proc. Ponad dwie trzecie tej sumy przeznaczono na citylighty i billboardy 18-metrowe, a mniejsze budżety w okresie letnim trafiają na backlighty.
Wartość reklam na nośnikach w transporcie miejskim zwiększyła się o 13,8 proc. do 9,67 mln zł. - Sprzedaż w trzecim kwartale br. oceniamy pozytywnie biorąc pod uwagę mniejsze wykorzystanie taboru komunikacji miejskiej dla celów promocyjnych i reklamowych w miesiącach letnich. W utrzymaniu tendencji wzrostowej pomaga standaryzacja w city transporcie - skomentowała IGRZ.
Z kolei inwestycje reklamowe na nośnikach cyfrowych poszły w górę o 71,7 proc. do 25,07 mln zł, a ich udział w całym rynku outdoorowym wynosił już ponad 18 proc. Wzrost tego segmentu napędza zarówno rozwój oferty nośników indoorowych (w centrach handlowych, sklepach, klubach fitness), jak też podwyżki cen (w drugiej połowie br. wynoszące prawie 30 proc.).
Prognoza wzrostu o jedną czwartą
W trzech kwartałach br. wartość reklamy zewnętrznej zwiększyła się o 34,3 proc. do 397,8 mln zł. W przypadku nośników klasycznych dynamika wyniosła 25,5 proc., dla nośników w transporcie miejskim - 39,3 proc., a dla nośników cyfrowych - 89,5 proc.
Izbz Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej prognozuje, że całorocznie rynek urośnie o 25-30 proc. - Do końca roku oczekujemy kontynuacji kampanii największych klientów OOH oraz wzmożonych działań promocyjnych i reklamowych w związku z mistrzostwami świata w piłce nożnej (druga połowa listopada – pierwsza połowa grudnia). Tradycyjnie także kampanii świątecznych - opisuje organizacja.
Dołącz do dyskusji: Polski outdoor zyskał latem 15 proc. Wzrost napędzają nośniki cyfrowe