Polski rynek telekomunikacyjny wart 39,5 mld zł, 14 mln Polaków to internauci (raport)
Polski rynek telekomunikacyjny jest nasycony, w 2015 r. wzrosła liczba użytkowników internetu, nieznacznie spadła penetracja telefonii komórkowej, a operatorzy stacjonarni zanotowali spadek przychodów - wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).
W najnowszym „Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce” UKE informuje, że w 2015 r. wartość tego rynku osiągnęła poziom 39,5 mld zł i podkreśla, że jest to pierwszy wzrost od kilku ostatnich lat.
Internet
Nasycenie usługami dostępu do internetu w przeliczeniu na gospodarstwa domowe wyniosło w ub.r. 102 proc. Wskaźnik ten wzrósł o około 11,6 pp. w porównaniu z rokiem 2014. Ub.r. był pierwszym, w którym nasycenie usługami dostępu do internetu przekroczyło próg 100 proc.
W ub.r. w Polsce było blisko 14 mln użytkowników internetu stacjonarnego i mobilnego łącznie. W porównaniu z 2014 r. nastąpił wzrost w tym zakresie o ok. 0,9 mln osób.
Rośnie liczba internautów, którzy łączą się z siecią za pośrednictwem dedykowanych urządzeń do dostępu ruchomego. W 2014 r. z internetu mobilnego korzystało ok. 5,8 mln osób. W ub.r. takich użytkowników było prawie 6,7 mln. Nie zmieniła się natomiast liczba użytkowników internetu stacjonarnego.
Pod względem liczby użytkowników internetu największe udziały w rynku (30 proc.) miał w ub.r. Orange. UKE zaznacza, że wynika to z faktu, iż Orange dostarcza swoje usługi zarówno w sieci stacjonarnej, jak i mobilnej. Na drugim miejscu uplasował się Polkomtel z wynikiem 9,2 proc., zaś trzecie miejsce zajął P4, operator sieci Play (7,6 proc.).
W ub.r. blisko 61 proc. użytkowników korzystało z internetu o prędkości większej niż 10 Mb/s. Około 24 proc. internautów łączyło się z siecią za pomocą łączy o szybkości od 10 Mb/s do 30 Mb/s. 26 proc. korzystało z łączy od 30 Mb/s do 100 Mb/s.
UKE podkreśla, że z roku na rok dynamicznie rośnie liczba użytkowników, którzy mają superszybkie łącza (ponad 100 Mb/s). W ub.r. były one wykorzystywane przez 11 proc. internautów w Polsce. Oznacza to, że liczba takich łączy wzrosła w porównaniu z 2014 r. o 109 proc.
W Polsce ceny internetu były w każdym przedziale prędkości niższe niż średnia europejska. Największa różnica w cenie widoczna była w przypadku ofert z przepływnością łączy ponad 100 Mb/s. W ub.r. polscy użytkownicy za taką szybkość musieli zapłacić 32,27 euro. W Europie średnia wyniosła 38,71 euro.
Na drugiej podstronie statystyki dotyczące telefonii komórkowej i stacjonarnej
Dołącz do dyskusji: Polski rynek telekomunikacyjny wart 39,5 mld zł, 14 mln Polaków to internauci (raport)