Polskie nastolatki szturmują Ask.fm, serwis ma już u nas 2,5 mln użytkowników
Ask.fm jesienią ub.r. odwiedzało ok. 2,5 mln polskich internautów miesięcznie, aż dziesięć razy więcej niż rok wcześniej. 1,6 mln użytkowników portalu ma od 7 do 24 lat i bardziej traktują go jako komunikator i mikroblog niż stronę typu Q&A.
Ask.fm został uruchomiony w połowie 2010 roku przez łotewską firmę RIGA. Z założenia jest serwisem typu Q&A (Questions and Answers), w którym można zadawać pytania i udzielać na nie odpowiedzi.
Przy czym na Ask.fm pytania zadaje się konkretnym użytkownikom, których profile wcześniej zaczęło się obserwować (pytany i obserwowany internauta nie musi na to wyrazić zgody). Z obu opcji można korzystać anonimowo. Pytania mogą zawierać maksymalnie 300 znaków, a do wszystkich wpisów można dodawać zdjęcia i filmiki, a także klikać przy nich „lubię to”.
Z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że Ask.fm zanotował w ostatnim roku ogromny wzrost popularności wśród polskich internautów. Latem 2012 roku notował miesięcznie tylko 120-250 tys. użytkowników, w listopadzie i grudniu - już 560 i 690 tys., a w styczniu 2013 roku przekroczył milion real users. W 2013 roku nastąpiły dalsze dynamiczne wzrosty: już w lutym serwis miał 1,4 mln użytkowników, w maju - 1,8 mln, a sierpniu - 2,5 mln i podobną odwiedzalność utrzymał w kolejnych dwóch miesiącach. W efekcie liczba jego użytkowników w ciągu roku zwiększyła się aż dziesięciokrotnie.
Tym samym Ask.fm zanotował dużo dynamiczniejszy wzrost niż dwa inne serwisy społecznościowe, w których w ostatnich latach branża internetowa upatrywała nowych potentatów: Instagram i Pinterest. Ten pierwszy od połowy 2012 do połowy 2013 roku urósł w Polsce z ok. 300-400 tys. do 1,5 mln użytkowników, a drugi - z ok. 300 tys. do 1,2-1,3 mln (analizowaliśmy to przed dwoma miesiącami - przeczytaj ten tekst). Ask.fm osiągnął już zasięg podobny do Twittera, który w październiku ub.r. zanotował 2,4 mln polskich użytkowników, a rekordowe dla siebie 2,53 mln real users zanotował w czerwcu ub.r. (zobacz szczegóły).
Ask.fm - tak samo jak większość zagranicznych serwisów - nie jest objęty w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują w nim polscy użytkownicy ani jak dużo czasu spędzają.
Ask.fm w Polsce w 2012 i 2013 roku |
||
Megapanel PBI/Gemius - WIRTUALNEMEDIA.PL |
||
|
real users |
zasięg |
VII 2012 |
118 139 |
0,61% |
VIII 2012 |
255 779 |
1,32% |
IX 2012 |
223 525 |
1,15% |
X 2012 |
362 303 |
1,86% |
XI 2012 |
556 586 |
2,87% |
XII 2012 |
687 245 |
3,55% |
I 2013 |
1 080 163 |
5,58% |
II 2013 |
1 444 390 |
7,35% |
III 2013 |
1 409 406 |
7,03% |
IV 2013 |
1 612 973 |
7,90% |
V 2013 |
1 792 963 |
8,76% |
VI 2013 |
1 748 851 |
8,61% |
VII 2013 |
1 847 106 |
8,94% |
VIII 2013 |
2 491 482 |
11,91% |
IX 2013 |
2 528 890 |
12,03% |
X 2013 |
2 464 024 |
11,65% |
Według Megapanelu PBI/Gemius z października ub.r. nieco ponad milion polskich użytkowników Ask.fm (czyli 41,7 proc. wszystkich) ma od 15 do 24 lat, natomiast 584 tys. to osoby w wieku 4-14 lat. W obu grupach wiekowych serwis odwiedziło po ponad 20 proc. wszystkich internautów. Warto zaznaczyć, że zgodnie z regulaminem profil na Ask.fm może założyć osoba mająca minimum 13 lat.
Zdecydowanie mniej użytkowników portal ma wśród starszych internautów. Spośród osób w wieku 25-34 lat w październiku było to 266 tys. użytkowników (5 proc. wszystkich internautów z tej grupy), w wieku 35-44 lat - 379 tys. (9,8 proc. wszystkich), w wieku 45-54 lat - 151 tys. (6 proc. wszystkich), a w wieku 55 lat i więcej - zaledwie 58 tys. (2,4 proc. wszystkich).
Ask.fm w Polsce w październiku 2013 roku |
|||
Megapanel PBI/Gemius - WIRTUALNEMEDIA.PL |
|||
grupa wiekowa |
real users |
zasięg wśród internautów |
dopasowanie użytkowników |
[7-14] |
583 622 |
24,65% |
23,69% |
[15-24] |
1 026 519 |
22,23% |
41,66% |
[25-34] |
266 106 |
4,99% |
10,80% |
[35-44] |
378 927 |
9,78% |
15,38% |
[45-54] |
150 648 |
5,96% |
6,11% |
[55+] |
58 203 |
2,39% |
2,36% |
Na kolejnej stronie porównujemy Ask.fm z innymi serwisami Q&A i analizujemy przyczyny wzrostu jego odwiedzalności.
Dołącz do dyskusji: Polskie nastolatki szturmują Ask.fm, serwis ma już u nas 2,5 mln użytkowników