Pomiary widoczności reklam będą certyfikowane, IAB Europe wybrała audytorów
Organizacja IAB Europe wyłoniła trzech audytorów, którzy na europejskim rynku będą przyznawać certyfikaty firmom zajmującym się pomiarami widoczności reklam w internecie. - Od teraz również firmy europejskie, w tym polskie, będą mogły poddać się rzetelnej ocenie audytora według ogólnie przyjętych standardów i w rezultacie legitymizować wyniki swoich pomiarów odpowiednimi certyfikatami - zapowiada Piotr Kowalczyk, szef grupy roboczej Viewability IAB Polska.
Standard widoczności reklam w internecie został przyjęty przez IAB, w tym przez IAB Polska w październiku ub.r. Ma on na celu zwiększenie skuteczność kampanii oraz budowanie zaufania marketerów do opłacalności wydatków na reklamę online.
Regulacja uznaje wyświetlenie za widzialne (viewable), jeżeli co najmniej 50 proc. pikseli pozostaje w widocznym obszarze okna przeglądarki przez minimum 1 sekundę w przypadku reklamy graficznej lub przez minimum 2 sekundy w przypadku reklamy wideo (czas odtwarzania filmu reklamowego).
Standard wypracowała pierwotnie amerykańska organizacja MRC (Media Rating Council), a wdrożyły go m.in. takie instytucje jak IAB US, IAB Europe, American Association of Advertising Agencies i Association of National Advertisers.
Teraz IAB Europe poinformowała, że zakończyła proces wyłaniania audytorów pomiaru widoczności reklam w internecie. Jak podkreśla organizacja proces certyfikacji jest bardzo ważny dla rynku, umożliwia bowiem zapewnienie zgodności wyników różnych pomiarów, a tym samym wykorzystanie viewability jako istotnego wskaźnika skuteczności reklamy online.
Do konkursu o przyznanie uprawnień do audytu przystąpiło 7 różnych podmiotów, ostatecznie IAB Europe wybrała 3 firmy - ABC, CESP oraz GWT-TUD. Według zapowiedzi firmy zajmujące się w poszczególnych krajach europejskich pomiarami viewability mogą zgłaszać się do wybranego audytora z tej trójki w celu uzyskania odpowiedniego certyfikatu mającego gwarantować rzetelność badań.
- Proces certyfikacji jest dla pomiaru viewability absolutnie kluczowy, gdyż tylko dzięki certyfikacji możemy zapewnić zgodność wyników różnych pomiarów, a co za tym idzie, umożliwić w praktyce pełne wykorzystanie viewability jako jednego z istotnych wskaźników skuteczności reklamy online, a także jako waluty rozliczeniowej - wyjaśnia w komunikacie Piotr Kowalczyk, szef grupy roboczej Viewability IAB Polska. - Nic dziwnego więc, że na rynku amerykańskim zaangażowano do tego Media Rating Council (MRC) jako organ współtworzący standard viewability oraz audytujący i certyfikujący firmy pomiarowe. W Europie do tej pory nie mieliśmy tak naprawdę odpowiedników MRC, dlatego inicjatywa IAB Europe jest bardzo cenna i od początku była wspierana przez IAB Polska. Cieszę się, że przetarg przyniósł wreszcie rezultaty i że od teraz również firmy europejskie, w tym polskie, będą mogły poddać się rzetelnej ocenie audytora według ogólnie przyjętych standardów i w rezultacie legitymizować wyniki swoich pomiarów odpowiednimi certyfikatami - zaznacza Piotr Kowalczyk.
Dołącz do dyskusji: Pomiary widoczności reklam będą certyfikowane, IAB Europe wybrała audytorów