SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Telemetria Polska proponuje powstanie zespołów eksperckich ds. konsultacji prac nad nowym badaniem mediów

- Podtrzymujemy nasz postulat, który zgłosiliśmy już w zeszłym roku na konferencji IAA, dotyczący jak najszybszego powołania JIC-u - wydaje się jednak, że może to jeszcze potrwać. Zaproponowaliśmy więc formułę w której powstaną rady konsultacyjne – rada ekspercka, rada kliencka i rada naukowa - tłumaczy Wirtualnemedia.pl Michał Wigurski, szef projektu Telemetria Polska, pytany o stan prac nad nowym badaniem mediów.

Michał Wigurski - szef Telemetria Polska Michał Wigurski - szef Telemetria Polska

W ramach projektu Telemetria Polska w piątek, 7 czerwca br. na zaproszenie przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego odbyło się spotkanie  z przedstawicielami rynku, dotyczące tworzenia nowego jednoźródłowego badania mediów.

Jego celem miało być osiągnięcie porozumienia, po tym jak nadawcy telewizyjni, radiowi i internetowi pod koniec maja sami spotkali się z przedstawicielami IAA, SAR, domów mediowych, marketerów oraz instytutów badawczych oraz zapowiedzieli opracowanie własnej koncepcji badań. Krytycznie ocenili wtedy dotychczasową komunikację w projekcie oraz tempo prac projektowych.

W ostatni piątek omówiono słabe punkty współpracy reprezentacji rynku mediowego z KRRiT oraz sposób i jakość komunikacji projektowej z zespołem Telemetria Polska. Przedstawiciele rynku mogli otrzymać odpowiedzi na swoje pytania o stan prac, strategię realizacji projektu, plany finansowania, komunikację oraz eksperymenty badawcze.

Podczas spotkania strona rynkowa jednogłośnie podtrzymała swoją deklarację o przygotowaniu założeń oraz rekomendacji do badania. Szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski poprosił o jak najszybsze przystąpienie do prac. Podkreślił, że organizacja badań jest wpisana do ustawy jako zadanie KRRiT, a więc urząd będzie te prace kontynuować.

- Z zadowoleniem przyjęliśmy też fakt, że nadawcy deklarują przygotowanie rekomendacji i przedstawienie własnej wizji badania. Porównanie obu koncepcji – naszej i nadawców pozwoli wypracować wspólną wersję i wdrożyć założenia pod prototyp badań. Po jego powstaniu będziemy mogli sprawdzić jak ro wszystko działa w praktyce i przystąpić do wdrażania docelowego panelu - mówi nam Michał Wigurski, szef projektu Telemetria Polska.

Wigurski dodaje, że na obecnym etapie trwają eksperymenty badawcze, z których zostaną zrealizowane raporty.

- Będziemy wtedy wiedzieć, które założenia są słuszne, a które nie. Następnie przepracujemy to z rynkiem i wspólnie opracujemy założenie do budowy panelu. Najpierw wypracujemy założenia pod prototyp, na którym sprawdzimy jak to wszystko działa, a następnie przystąpimy do budowy docelowego panelu - tłumaczy w rozmowie z nami. - Pierwszym etapem była faza koncepcyjna, potem faza badawczo-rozwojowa, w ramach której mamy eksperymenty badawcze. Po ich zakończeniu będziemy chcieli wspólnie z rynkiem wypracować wnioski - dodaje.

Powstaną zespoły eksperckie

Na spotkaniu zaproponowano, że powstaną zespoły eksperckie, które będą reprezentować rynek i współpracować z zespołem Telemetrii Polskiej do czasu stworzenia JIC-u (Joint Industry Comittee). Zaproponowano powstanie rady eksperckiej, rady naukowej i rady klienckiej. Zespoły miałyby na bieżąco współpracować z Telemetrią Polska. Oprócz tego zdecydowano, ze przynajmniej raz w miesiącu będą odbywały się spotkania statutowe zespołu Telemetrii Polskiej z reprezentacją rynku dotyczące postępów w pracach nad powstaniem nowego jednoźródłowego standardu badań.

- Zaproponowaliśmy formułę zespołów eksperckich, które mają usprawnić komunikację projektową do czasu, kiedy nie powstanie JIC. Po wstępnym zainteresowaniu nadawcy mają odpowiedzieć, jaka jest ich ostateczna opinia w tej sprawie. Takie ciała miałyby powstać niezwłocznie jako platforma do bieżącej współpracy - stwierdza szef projektu Telemetria Polska.

Daleka droga do JIC-u

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła rozpoczęcie prac nad nowym pomiarem mediów, który miałby objąć telewizję, radio i internet w kwietniu 2018 roku. Do tego czasu omawiana była ich koncepcja i realizowane pilotaże, nie udało się utworzyć spółki z zespołu Telemetrii Polskiej; ani Joint Industry Comittee - porozumienia rynkowego, które ma czuwać nad prawidłowym przebiegiem prac nad nowym badaniem, a następnie kontrolować jego wyniki.

W ramach projektu podzielono zadania na instytuty: Instytut Łączności i NASK - głos decydujący należy do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na czele z jej przewodniczącym, Witoldem Kołodziejskim. Rozwiązania i sposób komunikacji nie spodobały się jednak nadawcom, którzy pod koniec maja zorganizowali własne spotkanie i stwierdzili, że zaproponują swoje rozwiązania.

- Podtrzymujemy nasz postulat, który zgłosiliśmy już w zeszłym roku na konferencji IAA, a dotyczący jak najszybszego powołania JIC-u - wydaje się jednak, że może to jeszcze potrwać. Zaproponowaliśmy więc formułę w której powstaną rady konsultacyjne – rada ekspercka, rada kliencka i rada naukowa. W radzie eksperckiej będą zasiadać przedstawiciele nadawców – trzech MOC-ów (telewizja, radio, internet). Jednocześnie powstanie drugie ciało - złożone z przedstawicieli reklamodawców i domów mediowych. Na etapie przejściowym do wypracowania przez rynek JIC’a będziemy z tymi zespołami konsultować nasze prace niezależnie i wypracowywać rekomendacje. To pozwoli na włączenie przedstawicieli zainteresowanych grup w projekt. Na bieżącą współpracę. Chcielibyśmy, żeby powstała też rada naukowa projektu złożona z osób z dorobkiem naukowym i tytułami, wybitnych specjalistów - podsumowuje Michał Wigurski.

Po blisko pół roku prac badawczo-rozwojowych, realizowanych z Instytutem Łączności oraz Instytutem Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej do tej pory wypracowano ostateczne założenia prac pilotażowych i eksperymentów badawczych. Rozstrzygnięto także przetargi w tej sprawie – partnerami do badań pilotażowych będą trzy firmy: za realizację badania założycielskiego będzie odpowiadać PBS z Sopotu, za kontrolę realizacji - Indicator. Za technologię stosowaną przy pomiarze - spółka Synerise.

W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Oprócz Gemiusa, który tworzy raporty dotyczące internetu, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

 

Dołącz do dyskusji: Telemetria Polska proponuje powstanie zespołów eksperckich ds. konsultacji prac nad nowym badaniem mediów

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Derer
Wiadomo było, ze rynek się dogada z KRRiT. Skoro urzad chce płacić i można wspólnie to czemu nie? Projekt jest mega ważny przecież.
0 0
odpowiedź
User
Nick
Wiadomo było, ze rynek się dogada z KRRiT. Skoro urzad chce płacić i można wspólnie to czemu nie? Projekt jest mega ważny przecież.


Czytasz notatkę PR-ową KRRiT i łykasz jak pelikan. Do jakiegokolwiek dogadania się mediów z KRRiT jest bardzo daleko i nie wiadomo czy w ogóle to nastąpi.
0 0
odpowiedź
User
Dron
Ten Synerise:
https://www.google.pl/amp/s/spidersweb.pl/bizblog/wyniki-synerise-krolewski/amp/

Przecież to oszuści
0 0
odpowiedź