Prawie połowa Polaków korzysta z programów lojalnościowych, na czele Payback
47 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że korzysta z programów lojalnościowych, a 38 proc. z tej grupy uczestniczy w programie Payback. Za największe zalety programów uznawane są płacenie zgromadzonymi punktami oraz rabaty i zniżki, a główna wada to niska wartość punktów - wynika z sondażu ARC Rynek i Opinia.
Odsetek osób korzystających z programów lojalnościowych od kilku lat oscyluje wokół 50 proc. W ciągu ostatniego roku odsetek osób deklarujących korzystanie z programów lojalnościowych spadł o 4 pkt proc., ale respondenci uczestniczą teraz w większej liczbie programów. W zeszłym roku 56 proc. ich uczestników deklarowało korzystanie tylko z jednego programu, a w tym roku odsetek takich osób spadł do 42 proc. przy jednoczesnym wzroście odsetka osób uczestniczących w dwóch, trzech czy czterech programach.
51 proc. uczestników programów lojalnościowych po zapisaniu się do nich dostrzega wyraźną zmianę swojego zachowania zakupowego. Najczęściej zaczynają kupować w tej sieci sklepów, w której mogą otrzymać punkty lub benefity w programie. Stosunkowo najrzadziej uczestnicy mówią, że w zamian za punkty, kupują produkty na zapas. Jedynie wśród respondentów korzystających z programów lojalnościowych sieci kosmetycznych zaobserwowano nieco inną tendencję - są znacznie częściej skłonni kupować produkty na zapas.
Uczestnicy programów lojalnościowych deklarują też coraz większą aktywność: w zeszłym roku osób bardzo aktywnych, czyli takich, które znają swój status w programie (liczbę punktów) i starają się zawsze korzystać z tej oferty było 29 proc., a w br. odsetek ten wyniósł 38 proc.
Najczęściej wymienianymi korzyściami uczestnictwa w programach lojalnościowych są zapłacenie zgromadzonymi punktami za zakupy oraz uzyskanie rabatu lub zniżki na produkt lub usługę.
Z kolei za największą wadę uznawana jest niska wartość punktów w programie oraz powiązane z tym przeszacowanie wartości nagród. Uczestnicy zauważają również, że osiąganie korzyści w programach wymaga od nich zbyt dużej systematyczności.
Monitor Programów Lojalnościowych to badanie cyklicznie przeprowadzane przez ARC Rynek i Opinia od kilku lat, zrealizowane metodą CATI (ankiety telefoniczne, N=1000) oraz CAWI (ankiety internetowe, N=803) na własnym panelu Epanel.pl, na reprezentatywnej (wiek, płeć, wielkość miejscowości zamieszkania, województwo, wykształcenie), ogólnopolskiej próbie mieszkańców Polski. W badaniu CAWI brały udział pełnoletnie osoby korzystające z programów lojalnościowych.
Dołącz do dyskusji: Prawie połowa Polaków korzysta z programów lojalnościowych, na czele Payback
Błagam... Od lat nie widać na rynku programów lojalnościowych z prawdziwego zdarzenia...
Lojalność powstaje w wyniku budowania prawdziwej relacji, opartej na ZAUFANIU do marek, produktów, firm, które RZETELNIE i REGULARNIE zaspokajają POTRZEBY konsumenta i spełniają ich OCZEKIWANIA.
Cytowane w artykule programy to po prost handlowanie punktami, czyli inna forma rabatu, obniżki itp.
Jako taktyczne, krótkoterminowe narzędzie sprzedażowe nie mają nic wspólnego z budowaniem LOJALNOŚCI - co zresztą widać gołym okiem w ocenie konsumentów (patrz: "korzyści" jakie cytują), którzy ani słowem nie wspominają o swej lojalności.