Premier udzielił wywiadu youtuberowi Blowkowi. "Świetny ruch"
W niedzielę na kanale najpopularniejszego polskiego youtubera Blowka ukazał się wywiad z premierem Mateuszem Morawieckim. Wideo szybko stało się popularne w sieci i zdobyło ponad milion wyświetleń. Zdaniem ekspertów to znakomity ruch nie tylko pod kątem marketingu politycznego, ale i (może przede wszystkim) wyboru kanału i sposobu komunikacji z młodymi ludźmi w trudnym dla kraju czasie rozprzestrzeniania się koronawirusa.
W opublikowanym w niedzielę wywiadzie Mateusz Morawiecki odpowiadał na pytania, które Karolowi Gązwie "Blowkowi" przesłali internauci. Dotyczyły one różnych działań władz związanych z epidemią koronawirusa. Youtuber na początku zaznaczył, że pozostaje apolityczny, natomiast w obecnej sytuacji zdecydował się przyjąć zaproszenie premiera, żeby włączyć się w walkę z fake newsami o koronawirusie.
Premier Morawiecki rozmawiał z Blowkiem
- Wszystko zaczęło się od wiadomości prywatnej na Instagramie - opowiada portalowi Wirtualnemedia.pl Karol Gązwa "Blowek". - Byłem w szoku, że Pan Premier napisał, więc szybko sprawdziłem czy to konto jest zweryfikowane. Okazało się, że tak. Zadzwoniłem z newsem do mojego agenta Patryka Wolskiego i on również nie uwierzył. Ustaliliśmy, że decyzję podejmą widzowie, bo to dla nich tworzę filmiki na YT. To widzowie piszą co chcą oglądać na kanale, a ja im ufam i razem działamy. 90% osób na Instagramie zadecydowała na tak, więc zdecydowaliśmy, że ponad podziałami trzeba to zrobić - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Karol Gązwa.
Youtuber dodaje, że już wcześniej zaangażował się w akcję #KoronaCizGłowyNieSpadnie grupy LTTM (sieć reprezentuje interesy twórcy - przyp. red.) i na swoich kanałach social media namawiał swoich widzów, by zostali w domu. - Młodzi ludzi nie oglądają konferencji prasowych, a internet w telefonie to ich główne źródło informacji - twierdzo youtuber.
Blowek w rozmowie z naszym portalem mówi, że odbiór przez widzów rozmowy przerósł jego oczekiwania. - Nie mogłem zasnąć wczoraj. Czytałem komentarze. Moje obawy i wątpliwości zostały rozwiane. To była dobra decyzja. Zawsze byłem i będą apolityczny i ponad podziałami. Obecnie tylko pod filmikiem na YT jest ponad 4,5 tysiące komentarzy [stan na poniedziałkowe popołudnie, kiedy youtuber udzielał nam odpowiedzi - przyp. red.]. Większość bardzo pozytywnych. Dostaje setki wiadomości i gratulacji również od innych youtuberów - cieszy się youtuber.
Kulisy wywiadu premiera z Blowkiem
Jeszcze więcej o kulisach rozmowy premiera z młodym youtuberem zdradza portalowi Wirtualnemedia.pl Krystian Botko, CEO grupy LTTM, która reprezentuje Karola Gązwę.
- Cała produkcja została zrealizowana bardzo sprawnie i szybko, jako że sprawa jest najwyższej wagi. Nagranie, postprodukcja i publikacja odbyły się tego samego dnia - mówi nam Botko. - Współpraca odbyła się absolutnie pro bono, nie otrzymaliśmy (Blowek oraz grupa LTTM) żadnego wynagrodzenia za realizację wywiadu z Premierem - dodaje szef grupy LTTM.
Krystian Botko jest zadowolony z wyników wideo w sieci. - Uważam, że dzięki współpracy z Premierem Morawieckim powstał bardzo istotny materiał, który ma szansę wpłynąć na postawę wielu młodych ludzi. Wideo od wczoraj znajduje się na pierwszym miejscu youtube'owej karty na czasie, co również pokazuje, że wielu z nas potrzebowało odpowiedzi na pytania, które zadał Karol, dementując wiele fake newsów - mówi nam CEO grupy LTTM.
Świetny ruch, bardzo potrzebny młodym
Eksperci zajmujący się wizerunkiem jednoznacznie pozytywnie oceniają wywiad Morawieckiego z Blowkiem. - Absolutnie świetny ruch. Premier, który ma opinie raczej bardzo "usztywnionego" pokazał przy okazji, że potrafi wyjść ze swojej "gęby" i to w idealnym kontekście. Uważam, że to bardzo dobry ruch. Empatyczny, ale i bardzo w tym momencie potrzebny - uważa Szymon Sikorski, prezes agencji Publicon.
- W obecnej sytuacji kluczową rzeczą jest otwartość i walka z fake newsami. Aby zapobiec chaosowi, panice, zagrażającym nam niekontrolowanym reakcjom społecznym, konieczne jest podejmowanie możliwych, optymalnych i częstych działań informacyjnych. Dlatego inicjatywę wywiadu z youtuberem uważam za bardzo ważną i potrzebną - komentuje dla Wirtualnemedia.pl prof. Dariusz Tworzydło z Uniwersytetu Warszawskiego.
Zdaniem eksperta, w obecnie trudnej sytuacji związanej z rozprzestrzenianiem się koronawirusa "konieczne jest aktywizowanie wszystkich grup docelowych, a młodzież jest szczególnie ważną grupą, do której docierają influencerzy, youtuberzy i inne osoby pozostające w zasięgu ich obserwacji".
- Takie działanie, to także forma budowy kapitału zaufania w tej grupie docelowej. To jaki będzie rezultat wizerunkowy, uzależnione przede wszystkim od szybkości działania, konsekwencji, efektów działania rządu w kontekście radzenia sobie z wirusem, ale także otwartości w komunikowaniu - podsumowuje Dariusz Tworzydło.
Jeden z lepszych pomysłów otoczenia premiera
Pochwał inicjatywie ekipy Mateusza Morawieckiego nie szczędzi także Marek Gieorgica, partner zarządzający Clear Communication Group. - Moim zdaniem rozmowa Premiera Morawieckiego z Blowkiem to jeden z najlepszych pomysłów PRowych otoczenia Premiera jaki widziałem. Sytuacja jest nadzwyczajna i dotarcie z przekazem do jak najszerszego grona odbiorców - szczególnie do młodzieży, która na co dzień może nie śledzić serwisów informacyjnych - jest kluczowe - uważa ekspert.
Gieorgica dodaje, że w tym wyjątkowym przypadku nie rozpatruje sprawy pod kątem zysków politycznych ani wizerunkowych dla rządzącej ekipy.
- Dla mnie to wyłącznie sposób na prowadzenie polityki informacyjnej w sytuacji, w której ma to naprawdę duże znaczenie. Wszystkimi możliwymi kanałami warto przekazywać rzetelną i sprawdzoną wiedzę o tym, co dzieje się w kraju oraz dementować plotki i fałszywe informacje, których ogromna ilość pojawia się każdego dnia w przestrzeni publicznej, szczególnie w mediach społecznościowych. Dobrze, że Premier znalazł czas w tak trudnym momencie na nagranie tego typu rozmowy i mówił językiem prostym, zrozumiałym dla przeciętnego odbiorcy oraz dla młodzieży - uważa Marek Gieorgica.
- To bardzo dobry zabieg PR-owy ze strony Karola (Blowka) dla polskiej sceny YouTube - ocenia z kolei Edwin Zasada, strategy director social media communication w agencji Tailor Made PR. - Patrząc na to, jak szerokim echem w mediach online odbił się ten materiał, zapewne jest jakieś grono ludzi, którzy zmienią sposób patrzenia na tę platformę oraz jej twórców - dodaje specjalista.
Karol Gązwa "Blowek" jest autorem największego w Polsce kanału na YouTube - ponad 4,35 mln subskrypcji. Jest twórcą 1272 filmów na YouTube, które łącznie wygenerowały ponad 800 milionów wyświetleń. Na Instagramie obserwowany jest przez 1,5 miliona osób.
Dołącz do dyskusji: Premier udzielił wywiadu youtuberowi Blowkowi. "Świetny ruch"