Polskie Radio potroiło stratę, prawie 40 proc. mniej z reklam
W ub.r. przychody Polskiego Radia zmalały o 8 proc. do 315,8 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 19,9 do 55,1 mln zł, bo nadawca tylko nieznacznie ograniczył koszty. Sprzedaż reklam i sponsoringu skurczyła się o prawie 40 proc. W tym roku spółka spodziewa się minimalnego zysku, głównie dzięki wyższej rekompensacie abonamentowej.
Zdecydowaną większość środków Polskiego Radia stanowią wpływy z abonamentu rtv i rekompensaty z budżetu państwa. Według planu biznesowego przekazanego przez nadawcę organom nadzorującym spółkę w ub.r. wyniosły one z 252,87 mln zł, wobec 285,87 mln zł rok wcześniej.
Tylko 25 mln zł z reklam
Z kolei wpływy własne firmy zmalały z 62,18 do 59,12 mln zł. Najmocniej przyczyniły się do tego wyniki Agencji Reklamy Polskiego Radia: sprzedaż czasu reklamowego skurczyła się z 36,46 do 19,21 mln zł, a w przypadku oferty sponsoringowej wzrosła z 4,84 do 6,14 mln zł.
Wpływy Agencji Reklamy pierwszy raz zmalały poniżej 30 mln zł, podczas gdy do 2020 roku (gdy wybuchła epidemia, a słuchalność Trójki załamała się po odejściu większości zespołu) były ponad dwa razy wyższe.
Natomiast sprzedaż audycji (to głównie dotacja od Ministerstwa Spraw Zagranicznych na Polskie Radio dla Zagranicy) zwiększyła się z 10,75 do 15,67 mln zł, a wpływy określone jako pozostałe - z 9,9 do 17,93 mln zł.
Wpływy własne okazały się nieco niższe od planowanych - w połowie ub.r. nadawca prognozował 65,3 mln zł, z czego 31,75 mln zł ze sprzedaży czasu reklamowego.
Więcej na pensje i emisję
Polskiemu Radiu udało się ograniczyć wydatki operacyjne o 1,2 proc. do 358,17 mln zł. To i tak dużo lepiej niż plan sprzed ponad pół roku zakładający 380,36 mln zł kosztów. Wynika to głównie ze spadku kosztów określonych jako pozostałe z 43,05 do 30,69 mln zł.
Za to nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się ze 146,54 do 156,08 mln zł, a na inne świadczenia pracownicze - z 28,06 do 30 mln zł. Więcej kosztowały też emisja, częstotliwości i inne opłaty związane z nadawaniem (wzrost z 50,05 do 50,93 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (z 10,55 do 13,67 mln zł) .
Ograniczono natomiast koszty pozostałych usług obcych, amortyzacji (z 24,95 do 23,52 mln zł) oraz podatków i opłat (z 29,23 do 26,11 mln zł).
14 mln zł kosztów finansowych
Rentowność Polskiego Radia obciążył też wzrost kosztów finansowych (głównie straty ze zbycia inwestycji) z 5,58 do 14,72 mln zł. Z drugiej strony wpływy finansowe zwiększyły się z 1,08 do 2,92 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 4,27 do 2,15 mln zł.
Na poziomie operacyjnym strata nadawcy pogłębiła się z 15,25 do 41,58 mln zł, a na poziomie netto - z 19,91 do 55,1 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
I tak było trochę lepiej niż zakładała prognoza z połowy ub.r. - strata operacyjna miała sięgnąć 59,04 mln zł, a strata netto 63,6 mln zł. Natomiast kiedy do spółki nie trafiła jeszcze zeszłoroczna rekompensata abonamentowa, spodziewała się aż 186,93 mln zł straty netto.
W br. ma nie być straty, mniej dla pracowników
Na 2023 roku Polskie Radio prognozuje dużo wyższe przychody - 402 mln zł. Przede wszystkim zwiększą się przychody z abonamentu i rekompensaty - o jedną trzecią, do 337,86 mln zł, bo rekompensatę dla mediów publicznych podwyższono z 2 do 2,7 mld zł (KRRiT zdecydowała, że do centrali Polskiego Radia trafi 187 mln zł).
Wpływy własne nadawcy mają wzrosnąć do 64,14 mln zł, z czego te ze sprzedaży czasu reklamowego - z 19,21 do 25,44 mln zł.
Planowane koszty operacyjne sięgną 398,22 mln zł, do czego najmocniej przyczyni się wzrost wydatków na usługi obce do 88,62 mln zł, na podatki i opłaty do 31,53 mln zł, na zużycie materiałów i energii do 20,83 mln zł oraz pozostałych kosztów rodzajowych do 45,2 mln zł. Natomiast nakłady na wynagrodzenia mają zmaleć ze 156,08 do 153,29 mln zł, a koszty finansowe - z 14,72 do 7,18 mln zł.
Nadawca planuje 4,78 mln zł zysku operacyjnego i 23 tys. zł zysku netto.
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio potroiło stratę, prawie 40 proc. mniej z reklam