Promocja alkoholu w teledysku zespołu Weekend. KRRiT nałożyła 30 tys. zł kary
Przewodniczący Krajowej Rada Radiofonii i Telewizji nałożył na nadawcę stacji Power TV 30 tys. zł kary za wyemitowanie w tzw. czasie chronionym teledysku zespołu Weekend, pokazującego mężczyzn pijących alkohol. Stacja od wielu miesięcy czeka też na decyzję KRRiT przedłużeniu jej koncesji.
Obecna koncesja Power TV przestanie obowiązywać 7 października 2023 roku. Grupa MWE w wymaganym terminie wystąpiła o jej przedłużenie. W trakcie takich postępowań Krajowa Rada często przeprowadza monitoring stacji. Podobnie stało się w przypadku Power TV.
W czasie monitoringu okazało się, że na antenie emitowano teledysk zespołu „Weekend” z 2015 r. „Wypijemy Popłyniemy”. Nadano go w ramach pasma "Power Mix" w porze chronionej, czyli przed 20.00, z oznaczeniem wiekowym od 12 lat. Przeprowadzający analizę programu Power TV dopatrzyli się, że promowano w nim napoje alkoholowe (bez podania konkretnej marki).
- Ponury tydzień wreszcie kończy się. Szybko go zapomnisz, zniknie jak zły sen. We are the champions, kiedy rządzi szkło. Musi być przepięknie, z nami będzie moc. Dziś każda droga ma na końcu bar. Dziś damy ognia na bank. Wypijemy popłyniemy dzisiaj aż do dna. Ta impreza nie ma końca o la la. Zakłócimy nocną ciszę niech nas kopnie prąd. W górę serca nocna zmiana daje głos - śpiewa wokalista grupy.
W teledysku widać mężczyzn jadących samochodem i oglądających zdjęcia kobiet w magazynie „Playboy”. Jeden z nich popija szampana i inny alkohol z piersiówki. Pokazywane są też „przebitki” z imprezy, której uczestnicy piją z papierowych kubków. Na trasie przyjazdu mężczyzn pojawiają się atrakcyjne i częściowo rozebrane kobiety, które ustylizowano na robotnice.
Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie można reklamować napojów alkoholowych w taki sposób, żeby kojarzyły się z atrakcyjnością seksualną, relaksem i wypoczynkiem. Dodatkowo w telewizji reklamować można tylko piwo i to tylko między 20.00 a 6.00.
Ostatecznie po przeprowadzeniu postępowania przewodniczący KRRiT nałożył na nadawcę Power TV 30 tys. zł kary. Pismo o ukaraniu, w którym na 30 stronach wytłumaczono przyczyny decyzji o karze, trafiło już do nadawcy. Napisano m.in. o tym, ze w klipie przedstawiono radość ludzi po spożyciu alkoholu.
Teledysk pokazywały też inne stacje muzyczne
Michał Winnicki nie chce dyskutować z decyzją szefa KRRiT. Informuje Wirtualnemedia.pl, że nie zdecydował jeszcze, czy stacja odwoła się od decyzji o karze. Teledysk już od dawna nie jest pokazywany na antenie Power TV. Winnicki podkreśla, że klip emitowany był też przez inne stacje muzyczne w Polsce. Nic nie wiadomo o tym, by KRRiT również je wzięła pod lupę.
Cały czas nie wiadomo też, kiedy KRRIT zajmie się przedłużeniem koncesji satelitarnej dla Power TV. Obecne pozwolenie na nadawanie wygasa już za 80 dni Niedawno KRRiT przyznała nową koncesję radiu TOK FM, którego stara koncesja wygasa później, bo w listopadzie br.
Biuro prasowe KRRiT nie odpowiedziało wczoraj na nasze pytania w tej sprawie.
To już kolejna kara nałożona przez Macieja Świrskiego w tym roku. W czerwcu br. nałożył on na TVN karą w wysokości 70 tys. zł za nadmierne lokowanie produktu wody Żywiec Zdrój Mocny Gaz w jednym z wakacyjnych wydań „Dzień dobry TVN”. TVN złożył odwołanie do sądu.
Pod koniec kwietnia szef KRRiT nałożył z kolei na nadawcę TOK FM 80 tys. zł kary za słowa Piotr Maślak o podręczniku „Historia i Teraźniejszość” autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. Dziennikarz w audycji wyemitowanej 7 czerwca ub.r. stwierdził: „Czyta się to jak podręcznik - przepraszam za to porównanie - dla Hitlerjugend. Chwilami, nie wszędzie”. Nadająca TOK FM spółka Inforadio też złożyła odwołanie do sądu.
Z danych Nielsena wynika, że udział w rynku Power TV w 2022 roku wyniósł 0,02 proc.
Dołącz do dyskusji: Promocja alkoholu w teledysku zespołu Weekend. KRRiT nałożyła 30 tys. zł kary