SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

PwC: wideo OTT najszybciej rozwijającym się segmentem na rynku mediów i rozrywki. Książka i prasa coraz mniej warta

Wideo OTT, reklama internetowa oraz e-sporty i gry wideo to najszybciej rosnące segmenty na rynku mediów i rozrywki, wynika z badania PwC. W tym roku polski rynek mediów i rozrywki osiągnie wartość 11,4 mld dolarów. 

Z danych zebranych w raporcie PwC wynika, że w tym roku polski rynek mediów i rozrywki osiągnie wartość 11,4 mld dol. W kolejnych latach będzie rozwijał się w średniorocznym tempie ponad 5 proc., co spowoduje, że jego wartość w 2023 r. zbliży się do 14 mld dol.

Według analizy PwC, największe wzrosty na rynku mediów i rozrywki osiągną segmenty OTT (ang. OTT - over the top), czyli serwisy streamingowe dostarczające treści wideo przez internet bez potrzeby opłacania abonamentu za telewizję kablową lub satelitarną (16,6 proc.), dostęp do internetu (11,5 proc.), gry wideo (6,2 proc.) oraz reklama internetowa (5 proc.).

- W ostatnich latach w Polsce dynamicznie rozwijał się segment internetu mobilnego. Dominująca technologia 3G  została zastąpiona nowszym rozwiązaniem - LTE. Obecnie największym wyzwaniem pozostaje wdrożenie sieci 5G - pierwsi operatorzy przeprowadzili już jej testy, ważnym aspektem jest jednak przygotowanie odpowiedniego pakietu regulacji. Zgodnie z naszymi szacunkami, wartość rynku internetu mobilnego w Polsce do 2023 r. będzie rosła w średniorocznym tempie ponad 15 proc. - mówi Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. telekomunikacji, mediów i technologii w Polsce.

Eksperci PwC podkreślają, że media przyszłości, to media skoncentrowane na odbiorcy i jego potrzebach. Dynamiczny rozwój segmentów OTT oraz widoczne spadki w tradycyjnych segmentach rynku mediów i rozrywki związane są z pojęciem personalizacji. Segmenty oparte na standaryzowanych treściach lub usługach coraz częściej przegrywają walkę o uwagę klientów z segmentami oferującymi treści dopasowane do zainteresowań i potrzeb odbiorcy.

Personalizacja świata mediów i rozrywki wymaga od branży zbierania i wykorzystywania danych osobowych, które z roku na rok odgrywają coraz większą rolę. Wykorzystywanie danych osobowych to nie tylko ogromna szansa dla dalszego rozwoju wszystkich segmentów rynkowych, ale również spore wyzwanie związane z zapewnieniem zgodności modelu biznesowego z przepisami RODO (Rozporządzenie 2016/679) oraz zagwarantowaniem odpowiedniego bezpieczeństwa ochrony danych osobowych - podkreśla Konrad Dobrowolski, adwokat w zespole TMT/IP & data protection w kancelarii PwC Legal.

Książka i prasa coraz mniej warta

Na minusie w perspektywie kolejnych pięciu lat znajdzie się segment książek, którego wartość spadnie  o 1,5 proc. To efekt spadków sprzedaży papierowych wersji książek, podczas gdy e-booki rosną we wszystkich kategoriach - wskazują eksperci Pwc.

Spadki dotkną też segmentów gazet i czasopism (-1,25 proc.) oraz tradycyjnej telewizja i wideo domowe (-0,18 proc.). Eksperci PwC zwracają uwagę, że spadek przychodów z samych gazet (bez wliczania czasopism) na poziomie -0,75 proc. jest jednym z najwolniejszych w całym regionie EMEA.

Media i rozrywka na świecie

Branża mediów i rozrywki na świecie będzie rozwijała się średnio w tempie 4,3 proc. rocznie, by w 2023 r. osiągnąć wartość 2,6 bln dol. Cyfryzacja w coraz większym stopniu będzie odpowiadać za zwiększenie przychodów na tym rynku. Do 2023 r. najszybciej będą rozwijać się segmenty: wirtualna rzeczywistość (VR), OTT i reklama internetowa.

Największym rynkiem pod względem przychodów branży mediów i rozrywki będą Chiny, za nimi uplasują się Stany Zjednoczone oraz Indie, które w analizowanej perspektywie notują największe tempo wzrostu na świecie.

- Nowe aplikacje - asystenci głosowi oraz urządzenia - inteligentne głośniki, z których w USA korzysta już ponad 30% populacji wpływają na renesans podcastów, znanego już od ponad 10 lat formatu mediowego. Głos jako medium, głos jako interfejs sterowania urządzeniami, zastąpienie linearności emisją audycji na życzenie, niski koszt produkcji oraz dystrybucji pozwalają na przygotowanie materiałów zarówno przez stacje radiowe, wydawców prasowych czy internetowych, jak i półprofesjonalistów. Zrozumienie przez komputery języka mówionego, automatyzacja konwersji tekstu pisanego na dźwięk (i odwrotnie) dają szansę na pojawienie się kolejnych, innowacyjnych sposobów przekazu treści - podsumowuje Michał Kreczmar, dyrektor w zespole ds. transformacji cyfrowej w PwC.

Dołącz do dyskusji: PwC: wideo OTT najszybciej rozwijającym się segmentem na rynku mediów i rozrywki. Książka i prasa coraz mniej warta

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Lukas Podolsky
To wielka szansa dla serwisów vod
odpowiedź