Reklama telewizyjna 3,7 proc. w górę. Wielka czwórka traci, mocno zyskują inne stacje z naziemnej tv cyfrowej
W I kwartale br. wydatki reklamowe w telewizji wyniosły niecałe 873 mln zł, o 3,7 proc. więcej niż rok wcześniej - szacuje Starlink. Wpływy czterech głównych stacji zmalały o 3,3 proc., za to pozostałych kanałów z naziemnej telewizji cyfrowej wzrosły aż o 34,4 proc.
Szacowany przez Starlink wzrost faktycznych wydatków reklamowych w telewizji obejmuje wszystkie formy promocji: spoty, sponsoring i lokowanie produktów. Z kolei cennikowe nakłady na reklamy telewizyjne, mierzone przez Kantar Media, zmalały w I kwartale o 2,5 proc. w skali roku (zobacz szczegóły).
- W pierwszym kwartale na dodatnią dynamikę w reklamie telewizyjnej wpłynął wzrost inwestycji branży farmaceutycznej - o 7 proc., a także sektora żywność, który wydał więcej o 7,5 proc. - opisuje Anna Lembas, analityk mediów w Starlinku.
Według Starlinka cztery największe kanały (TVP1, TVP2, TVN i Polsat) w I kwartale br. zarobiły z reklam o 3,3 proc. mniej niż przed rokiem, na co złożyły się o 3,7 proc. niższe wpływy ze sprzedaży spotów i o 1,8 proc. niższe ze sponsoringu i lokowania produktów. Przy czym kanały te dopiero w drugiej połowie lutego zaczęły wprowadzać wiosenne ramówki.
Za to przychody pozostałych kanałów nadawanych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej wzrosły w skali roku aż o 34,4 proc., a ich udział w rynku reklamy tv - z 14,7 proc. do prawie 20 proc. W tej grupie najwięcej zarabia z reklam TV Puls, a największy wzrost wolumenowy osiągnęło TV4.
Z kolei wpływy reklamowe kanałów tematycznych dostępnych w sieciach kablowych i na platformach satelitarnych zwiększyły się rok do roku o 2,2 proc., a ich udział w rynku nieznacznie zmalał - z 22,2 do 21,9 proc.
Dołącz do dyskusji: Reklama telewizyjna 3,7 proc. w górę. Wielka czwórka traci, mocno zyskują inne stacje z naziemnej tv cyfrowej