Reklama w I kw.: radio mocno w górę, tv w dół (raport)
W I kwartale br. stacje telewizyjne cennikowo zarobiły z reklam 3 proc. mniej niż rok wcześniej, natomiast stacje radiowe - jedną trzecią więcej. Kto zyskał, a kto stracił najwięcej?
Jak pokazują dane Kantar Media (wcześniej Expert Monitor) przygotowane dla portalu Wirtualnemedia.pl, w I kwartale br. cennikowe wpływy reklamowe stacji telewizyjnych były o 3,1 proc niższe niż rok wcześniej – licząc bez autopromocji, natomiast 2,8 proc. niższe – przy uwzględnieniu autopromocji. Wydatki na autopromocję wzrosły w skali roku o 32,5 proc.
1 mld zł na reklamę prasową. Kto zyskał, kto stracił
Wśród największych stacji dwucyfrowy wzrost cennikowych wpływów reklamowych rok do roku – konkretnie 13,9 proc. – osiągnął Polsat. Więcej niż rok wcześniej zarobiły też na reklamach TVN 24 (o 3,4 proc.), TVP 2 (o 2,7 proc.), a także Discovery Channel i TV 4, które za I kwartał ub.r. nie znalazły się w czołowej dziesiątce.
Z drugiej strony przychody reklamowe TVN i TVP 1 były w skali roku o 3,1 proc. mniejsze, a Viva Polska – o 3 proc. mniejsze. Natomiast w przypadku AXN spadek tych wpływów wyniósł 23,6 proc., a w przypadku MTV – 21,8 proc.
Cennikowe wpływy reklamowe stacji telewizyjnych (bez autopromocji) | ||
I kwartał 2011 | I kwartał 2010 | |
Polsat | 653 537 236 zł | 573 524 957 zł |
TVN | 603 462 634 zł | 622 815 178 zł |
TVP 1 | 515 128 393 zł | 531 699 956 zł |
TVP 2 | 342 018 693 zł | 333 102 047 zł |
Viva Polska | 133 406 800 zł | 137 470 000 zł |
AXN | 96 179 901 zł | 125 961 388 zł |
Discovery Channel | 73 605 930 zł | - |
TV 4 | 69 320 330 zł | - |
TVN 24 | 66 927 762 zł | 64 737 292 zł |
MTV | 57 125 755 zł | 73 027 540 zł |
monitorowane stacje razem | 3 132 121 911 zł | 3 231 002 799 zł |
monitorowane stacje razem - z autopromocją | 3 162 295 466 zł | 3 253 783 220 zł |
monitorowane stacje razem - autopromocja | 30 173 555 zł | 22 780 421 zł |
Z kolei polskie stacje radiowe w I kwartale br. ogółem zarobiły cennikowo z reklam 35,6 proc. więcej niż rok wcześniej – bez uwzględnienia autopromocji, a 33,2 proc. więcej – licząc z autopromocją. Natomiast wydatki na autopromocję zmniejszyły się w skali roku o 30,7 proc.
Największe wzrosty cennikowych przychodów reklamowych rok do roku osiągnęły Program I Polskiego Radia (102, 4 proc.) i RMF FM (90,9 proc.). Natomiast Program III Polskiego Radia zarobił z reklam 60,9 proc. więcej niż rok wcześniej, Eska Warszawa – 21,9 proc., Eska Poznań – 16,8 proc. więcej, a Eska Łódź – 12,4 proc. (wszystkie Eski wchodzą w skład Grupy Radiowej Time). Duży wzrost tych wpływów zanotowało też TOK FM (Agora), które rok wcześniej nie znalazło się w czołowej dziesiątce zestawienia.
Wśród czołowych stacji tylko Radio ZET (Eurozet), Eska Wrocław (Grupa Radiowa Time) i radio Złote Przeboje Pogoda Warszawa (Agora) osiągnęły jedynie nieznaczne wzrosty przychodów reklamowych – wynoszące odpowiednio 0,4, 2,5 i 3 proc.
Cennikowe wpływy reklamowe stacji radiowych (bez autopromocji) | ||
I kwartał 2011 | I kwartał 2010 | |
RMF FM | 259 204 050 zł | 135 800 075 zł |
Radio ZET | 130 560 320 zł | 130 103 227 zł |
Program III Polskiego Radia | 28 229 425 zł | 17 543 130 zł |
Eska Wrocław | 13 003 504 zł | 12 684 230 zł |
Program I Polskiego Radia | 11 661 650 zł | 5 762 725 zł |
Eska Warszawa | 11 025 650 zł | 9 046 740 zł |
Eska Poznań | 10 219 672 zł | 8 748 088 zł |
TOK FM | 9 185 370 zł | - |
Złote Przeboje Pogoda Warszawa | 8 064 236 zł | 7 827 089 zł |
Eska Łódź | 6 980 012 zł | 6 207 398 zł |
monitorowane stacje razem | 701 855 316 zł | 517 397 875 zł |
monitorowane stacje razem - z autopromocją | 715 342 283 zł | 536 857 740 zł |
monitorowane stacje razem - autopromocja | 13 486 967 zł | 19 459 865 zł |
Dołącz do dyskusji: Reklama w I kw.: radio mocno w górę, tv w dół (raport)