RMF FM ucieka Radiu ZET. Jedynka z rekordowo słabym wynikiem
Pozycja lidera rynku radiowego w Polsce w okresie od grudnia ub.r. do lutego br. należała do RMF FM, notującego największy wzrost. Najwięcej straciło Radio ZET, a Jedynka zanotowała rekordowo słaby wynik - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
Udział RMF FM pod względem słuchania w okresie od grudnia 2014 roku do lutego 2015 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 25,8 proc., po wzroście względem analogicznego okresu rok wcześniej o 3,7 pkt. proc. - wynika z najnowszej fali badania Radio Track Millward Brown, przygotowanej dla portalu Wirtualnemedia.pl. Jednocześnie był to największy wzrost w zestawieniu.
Tak duży wzrost słuchalności RMF FM, to przede wszystkim efekt kampanii promocyjnej tej rozgłośni w związku z 25-leciem nadawania. W grudniu i styczniu w telewizji, internecie i prasie trwała duża kampania reklamowa, w której radio RMF FM zapowiadało, że ufunduje wyprawki wszystkim dzieciom, które urodzą się w Polsce 15 stycznia 2015 roku (dowiedz się więcej).
Drugie miejsce zajęło Radio ZET z udziałem na poziomie 13,8 proc., po spadku o 2,3 pkt. proc. Jednocześnie był to najsłabszy wynik tej stacji w historii prowadzenia pomiarów słuchalności (taki sam jak w fali listopad 2014 - styczeń 2015). Ponadto przewaga RMF FM nad Radiem ZET w analizowanym okresie zwiększyła się o 6 pkt. proc. do 12 pkt. proc.
Na podium znalazła się publiczna Jedynka, której udział w rynku wyniósł 8,9 proc., po spadku o 1,3 pkt. proc. To również najniższy wynik stacji w historii pomiaru.
- Radiowa Jedynka jest anteną publiczną. Z mocy ustawy nadajemy program misyjny, czyli uniwersalny i programowany blokowo, dbając o wysoką jakość i wszechstronną tematykę w przekazie. Badania słuchalności pełnią tylko pomocniczą rolę programowaniu tym bardziej, że metodologia dostosowana jest do komercyjnej części rynku radiowego i przez komercyjną cześć tegoż rynku zarządzana - tak wynik stacji w rozmowie z Wirtualnemedia.pl komentuje Kamil Dąbrowa, szef radiowej Jedynki.
Od stycznia br. zmienił się sposób pomiaru słuchalności radia - z 50 proc. do 70 proc. zwiększył się odsetek wywiadów z respondentami przeprowadzanych przez telefony komórkowe (więcej na ten temat). Czy on mógł wpłynąć na zmniejszenie udziału w rynku PR1?
- Z naszego punktu widzenia metodologia pozostawia wiele do życzenia, a zmiany w metodologii nie służą porównywaniu wyników. Mamy podstawy sądzić, że w kolejnych miesiącach zasięg, czyli liczba osób słuchających radiowej Jedynki będzie wzrastała. Informacji zwrotnych o jakości programu dostarcza nam intensywny, codzienny kontakt ze słuchaczami, realizowane ad hoc przez Polskie Radio badania marketingowe oraz powołane do tego jednostki organizacyjne Polskiego Radia - dodaje Dąbrowa.
Oczko niżej uplasowała się Trójka z wynikiem na poziomie 7 proc. Udział PR 3 poszedł w dół o 0,4 pkt. proc.
Z szóstego na piąte miejsce awansowała stacja VOX FM, której udział w badanym okresie wyniósł 3,7 proc., czyli o 2,1 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej, gdy stacja zaczynała emisję (ruszyła w grudniu 2013 roku zastępując Eskę Rock).
Zaś na szóstą lokatę spadło Radio Maryja, które odnotowało spadek udziału, wynoszący 0,4 pkt. proc. do 2,1 proc.
O połowę - z 0,4 pkt. proc. do 0,2 pkt. proc. - zmniejszył się wynik ZET Chilli - stacji, która w zestawieniu była 11., czyli przedostatnia. Z kolei ostatnią pozycję zajęło Muzo FM, które do września ub.r. nadawało jako Radio PiN. Jego udział w rynku radiowym, wynoszący również 0,2 pkt. proc., się nie zmienił.
Udział w czasie słuchania % (Wszyscy 15-75) | grudzień 2009 : luty 2010 | grudzień 2010 : luty 2011 | grudzień 2011 : luty 2012 | grudzień 2012 : luty 2013 | grudzień 2013 : luty 2014 | grudzień 2014 : luty 2015 |
Radio RMF FM | 26,9% | 25,5% | 25,4% | 24,2% | 22,1% | 25,8% |
Radio ZET | 16,0% | 15,9% | 15,3% | 15,2% | 16,1% | 13,8% |
Jedynka | 13,0% | 12,4% | 11,6% | 10,2% | 10,2% | 8,9% |
Trójka | 7,3% | 8,8% | 7,7% | 7,5% | 7,4% | 7,0% |
VOX FM (do 12.2013 r. Radio Eska Rock) | 1,5% | 1,3% | 1,7% | 1,8% | 1,6% | 3,7% |
Radio Maryja | 1,9% | 2,7% | 3,0% | 2,7% | 2,5% | 2,1% |
Radio TOK FM | 1,0% | 1,6% | 1,5% | 1,1% | 1,2% | 1,3% |
RMF CLASSIC | - | 0,8% | 0,7% | 0,9% | 1,1% | 1,2% |
Czwórka | 0,2% | 0,4% | 0,5% | 0,5% | 0,6% | 0,5% |
Dwójka | 0,7% | 0,7% | 0,6% | 0,5% | 0,5% | 0,5% |
ZET CHILLI | 0,5% | 0,5% | 0,4% | 0,5% | 0,4% | 0,2% |
Radio Muzo.fm / do 2014-09 Radio PiN | 0,2% | 0,2% | 0,2% | 0,1% | 0,2% | 0,2% |
1 2
Dołącz do dyskusji: RMF FM ucieka Radiu ZET. Jedynka z rekordowo słabym wynikiem
Z rana trójka śmieszków sypie sucharami i sami wskazuja swoim wymuszonym śmiechem w którym momencie słuchacz ma się smiać...