Pasażerowie skarżą się na skanowanie dowodów przez Ryanair. Reaguje UODO
Spora grupa pasażerów linii lotniczych Ryanair poskarżyła się do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, że przewoźnik podczas odprawy przed lotem wymaga m.in. skanów dowodów osobistych. UODO przekaże sprawę irlandzkiemu organowi nadzorczemu oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W komunikacie Urzędu Ochrony Danych Osobowych podano, że pasażerowie Ryanaira kierowali zawiadomienia dotyczące ich zdaniem niewłaściwego postępowania z danymi osobowymi. Opisywali m.in., że przewoźnik w celu przeprowadzenia odprawy żąda, np. skanów dowodów osobistych. Jeśli pasażer się na to nie zgadzał, oczekiwano od niego, że zapłaci dodatkowo za weryfikację jego tożsamości w systemie komputerowym.
- Konsekwentnie przypominamy, że utrata kontroli nad danymi osobowymi rodzi niebezpieczeństwo nieuprawnionego wykorzystania tych danych. Także ich nadmiarowe pozyskiwanie przez administratorów bywa nieuzasadnione. Dlatego cieszę się, że Polacy zwracają uwagę, jak i gdzie wykorzystywany jest ich dowód osobisty. Podjęliśmy odpowiednie działania, aby wyjaśnić, czy bezpieczeństwo ich danych osobowych nie jest zagrożone - komentuje Jakub Groszkowski, zastępca prezesa UODO.
W ostatnim czasie zaniepokojeni pasażerowie skierowali do organu nadzorczego liczne sygnały – poprzez infolinię @UODOgov_pl, zawiadomienia i skargi – na spółkę Ryanair, której zarzucają – ich zdaniem – niewłaściwą praktykę postępowania z danymi osobowymi.
— Urząd Ochrony Danych Osobowych (@UODOgov_pl) August 28, 2023
Urząd zapowiedział, że po analizie skarg i uzupełnieniu braków formalnych sprawa zostanie przekazana do irlandzkiego organu nadzorczego - The Data Protection Commission. - Zaangażowanie w sprawę irlandzkiego organu nadzorczego wynika z faktu, iż spółka Ryanair ma siedzibę w Irlandii. Jak przewiduje ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) w takich przypadkach dalsze procedowanie odbywać się może w ramach mechanizmu współpracy między wiodącym organem nadzorczym a innymi organami nadzorczymi, których sprawa dotyczy (art. 60) - wyliczono w komunikacie UODO.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Ponadto prezes UODO zwrócił się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o „rozważenie zbadania praktyk stosowanych przez tę linię lotniczą pod kątem tego, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów”.
Dołącz do dyskusji: Pasażerowie skarżą się na skanowanie dowodów przez Ryanair. Reaguje UODO