Polski rynek dań gotowych: dynamiczny rozwój we wczesnej fazie wzrostu
Rynek dań gotowych w Polsce rozwija się dynamicznie, będąc w stosunkowo wczesnej fazie wzrostu. W 2021 r. rynek dań gotowych do spożycia (wykluczających produkty mrożone) wart był 2,6 mld zł - wynika z raportu firmy PMR.
Rynek dań gotowych, w porównaniu z rynkiem przekąsek piekarniczych czy sklepową gastronomią, jest w mniejszym stopniu zależny od mobilności społecznej. I nawet pandemia COVID-19 sprzyjała rozwojowi sprzedaży w tej kategorii. Producenci, z którymi firma PMR rozmawiała specjalnie na potrzeby raportu, podkreślali, że krótkoterminowo kategoria dań gotowych, jako pakowanych fabrycznie, postrzegana była jako bezpieczna alternatywa dla rynku HoReCa i wygodna forma domowych zapasów. W styczniu 2022 r. 29% respondentów wciąż wskazywało, że na ogół posiada w domu zapas dań gotowych.
Według prognoz PMR, wartość polskiego rynku dań gotowych będzie w latach 2022-2027 rosnąć średniorocznie o 7%. W opinii zespołu ekonometryków PMR, wpływ wojny na Ukrainie bezpośrednio na segment dań gotowych, choć obecnie wciąż trudny do przewidzenia, powinien być umiarkowany i zaznaczy się w wyższej nominalnej dynamice wzrostu rynku (w wyniku wyższych cen, przede wszystkim żywności), a niższej realnej dynamice wzrostu (wskutek silniej ostudzonego popytu).
Z badania PMR przeprowadzonego na przełomie grudnia 2021 r. i stycznia 2022 r. wynika, że najczęściej kupowaną kategorią dań gotowych są wyroby garmażeryjne (pierogi, krokiety czy naleśniki). Tego typu produkty najczęściej kupują osoby w grupie wiekowej 25-34 lata (46%), a najrzadziej sięgają po nie osoby poniżej 25 lat (37%). Im większa miejscowość zamieszkania, tym częściej konsumenci sięgają po dania garmażeryjne. Produkty te znajdują się w stałej ofercie większości sieci spożywczych oraz niektórych większych piekarni oraz wpisują się w upodobanie Polaków do tradycyjnych smaków: 52% badanych deklaruje, że kupując dania gotowe woli wybrać kuchnię domową, tradycyjną, aniżeli typowe danie fast-food. Szczególnie z tym stwierdzeniem zgadzali się badani w wieku 50 lat i więcej.
Dla 61% badanych dyskonty są najczęstszym miejscem zakupu dań garmażeryjnych. Format ten plasował się jako pierwszy również w innych badanych kategoriach dań gotowych, najmniejszą przewagę mając w gotowych zestawach obiadowych (kuchni polskiej oraz zagranicznej). Według szacunków PMR, dyskonty odpowiadają za ponad połowę sprzedaży dań gotowych w Polsce. Ta tendencja ma utrzymać się do końca okresu prognozy.
Na potrzeby raportu "Handel produktami food-to-go w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027", na przełomie grudnia 2021 r. oraz stycznia 2022 r. firma PMR przeprowadziła badanie ilościowe na próbie 2122 dorosłych Polaków, techniką wywiadu online – CAWI. Schemat losowania próby do badania miał charakter losowo-kwotowy, uwzględniający dostępne dane na temat populacji generalnej dorosłych Polaków, takie jak wiek, płeć, wielkość miejscowości zamieszkania, poziom wykształcenia oraz wielkość gospodarstwa domowego.
Kategoria produktów food-to-go, w definicji PMR, obejmuje produkty przygotowywane na ciepło w miejscu sprzedaży oraz słodkie i słone wyroby piekarnicze klasyfikowane razem jako produkty (ready-to-eat) oraz dania gotowe do spożycia, które nie wymagają zagotowywania bądź rozmrażania (ready-to-serve), z wykluczeniem żywności dla niemowląt.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek dań gotowych: dynamiczny rozwój we wczesnej fazie wzrostu