Rynek eCommerce w Polsce na fali wznoszącej, a wraz z nim rodzime platformy handlowe.
W ostatnich dniach głośno na rynku e-commerce mówi się o wejściu do polski Amazona, amerykańskiego giganta z branży e-commerce. Jednak już dzisiaj w kraju nad Wisłą, w siłę rosną także rodzime, mniejsze podmioty, które odnotowują znaczące wzrosty i mają ambicję zmienić status quo w branży platform zakupowych. Jednym z takich przykładów może okazać się poznańska spółka Arena.pl.
Już 54 proc. Polaków robi zakupy w sieci, a wartość rynku e-commerce w Polsce wyceniana jest na 35-40 mld zł. – wynika z najnowszego badania Gemiusa. Kupujący mogą korzystać z coraz nowocześniejszych udogodnień, a platformy zakupowe wdrażają nowoczesne rozwiązania, które mają za zadanie sprawić, aby zakupy można było wykonać szybko, wygodnie i w pełni bezpiecznie. W ostatnich dniach branżą e-commerce niczym wybuch wulkanu, wstrząsnęła informacja o możliwym wejściu do polski amerykańskiej platformy handlowej, która miałaby stanowić konkurencję dla liderów polskiego rynku.
Jednak w Polsce są już platformy, które skutecznie krok po kroku budują swoją pozycję i stają się coraz bardziej widocznymi graczami na zakupowej szachownicy. Jedną z takich firm może okazać się, poznańska platforma zakupowa Arena.pl, która od początku swojej działalności notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych, na rynku New Connect. Według raportów giełdowych, sąsiadka Allegro, już od kilku miesięcy notuje ciągły wzrost sprzedaży, co według Zarządu, wiąże się również ze wzrostem zainteresowania ze strony jej Klientów, Sprzedawców oraz Kupujących. Wizyt tych ostatnich, według źródła Similarweb.com, w roku 2017 spółka ma na koncie już blisko 3 mln, z czego w miesiącach wakacyjnych, Arena.pl odnotowała ich przeszło 600 tys. Może to świadczyć o tym, iż staje się ona coraz ciekawszą alternatywą na rynku. Berliński ośrodek East Value Research GMBH, zajmujący się niezależnym audytem spółek na europejskich rynkach wschodzących, również wziął pod lupę potencjalnego konkurenta Allegro. W swoim ostatnim raporcie za wrzesień 2017, w kontekście raportowanych wzrostów ruchu oraz sprzedaży, podniósł rekomendację dla wyceny akcji firmy z wartości 2,40 zł z początku roku, na aktualną 2,90 zł, co finalnie przekłada się wycenę spółki przekraczającą 60 mln złotych.
Rzeczowa alternatywa
Nie ulega wątpliwości, że polski rynek e-commerce w najbliższych latach będzie się nadal rozwijał. Polacy przekonali się, że zakupy w sieci są wygodniejsze i przede wszystkim bezpieczne. Z kolei sprzedawcy coraz chętniej korzystają z narzędzi, które zwiększą ich sprzedaż i szukają alternatyw dostępnych na rynku. Co na tym polu może wyróżniać naszą rodzimą markę i dać jej szansę w walce z aktualnymi gigantami?
Po pierwsze może być to mocna weryfikacja sprzedających, która oznacza, że za pomocą platformy mogą sprzedawać tylko firmy. Co więcej spółka na swoich stronach dla Sprzedawców informuje o tym, jakie kryteria musi spełnić ew. e-sklep, rozpoczynający współpracę z Areną, aby zagwarantować Kupującym należyty poziom transakcji. Formularz zgłoszeniowy, a nie rejestracyjny, wskazuje także na to, iż zapewne nie każdy chętny może zostać Sprzedawcą na Arenie. Drugim wyróżnikiem jest na pewno mniejsza ilość dostępnych kategorii, a co za tym idzie zapewne przedmiotów. Czy pozytywnym? Z jednej strony może okazać się minusem, aczkolwiek w tym przypadku ma szansę stać się atutem, jeżeli platforma pójdzie w kierunku sprawnej nawigacji do zakupowego celu. Wówczas zapewne wiele osób, które cenią sobie czas, odetchnie od natłoku niekiedy bardzo podobnych do siebie towarów i wyszukiwaniu spośród milionów ofert, jak ma to miejsce w przypadku konkurencji. Trzeci aspekt, to poza w miarę szybkim procesem zakupowym, nieustępujący wcale Allegro czy Amazonowi, pakiet usług typowych dla platform handlowych, tj. Program Ochrony Kupujących, infolinia dla Klientów, płatności online czy raty. Gdy dodamy do tego relatywnie niską prowizję w kontekście ostatnich podwyżek Allegro, a także fakt, iż w Zarządzie Areny zasiadają właśnie osoby z byłej kadry zarządzającej Grupą Allegro – Prezes Marcin Jabłoński (były współzałożyciel i CEO Grupy PayU) oraz Wiceprezes Sławomir Kubicki (wieloletni CFO Grupy Allegro), otrzymamy ciekawą recepturę na internetowy biznes eCommerce.
Przetasowanie na podium – duże i małe zmiany na rynku eCommerce
Fakt, że zagraniczne firmy coraz uważniej obserwują polski rynek i zastanawiają się nad inwestycjami w Polsce pokazuje, że jesteśmy ważnym graczem na zakupowej mapie Europy i Świata. Przykład transakcji Allegro.pl z końca ubiegłego roku, sprzedanego za blisko 13 mld złotych, pokazuje, iż ten model handlu jeszcze nie odchodzi na naszym rynku do lamusa. Wszystko wskazuje na to, że najbliższe miesiące również będą stały pod znakiem przetasowań i rewolucji w tym sektorze i to nie tylko za sprawą zagranicznych podmiotów, ale może także i w jakiejś mierze za sprawą polskich platform handlowych. Pokazują to zresztą statystyki z raportu „European Ecommerce Report 2017”, w którym prognozuje się, że e-biznes w Europie urośnie w tym roku o 14 proc., a jego wartość może wynieść nawet 600 mld euro. A jak duży jest potencjał tego sektora rynku, świadczyć może fakt, że prawie połowa Polaków zakupów przez internet jeszcze nie robi.
Pytanie czy i jak takie podmioty jak Arena.pl poradzą sobie z ewentualnym wejściem do Polski Amazona? Czy wykorzystają ewentualną szansę, jaką może stworzyć światowy gigant, teoretycznie rozbijając wieloletni monolit Allegro, przy okazji budując jeszcze większy, nowy rynek? Pozostaje nam tylko bacznie obserwować takie krajowe inicjatywy, które mają szansę napędzać lokalną gospodarkę i zwiększać konkurencję na rynku z korzyścią dla sprzedawców i kupujących.