SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sprzęt audio i tv: wyższa sprzedaż przez mundial

W okresie od stycznia do czerwca 2018 r. wartość sprzedaży na globalnym rynku urządzeń audio wzrosła o 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego i wyniosła 4,5 mld euro. Natomiast w tym samym okresie, globalna sprzedaż telewizorów osiągnęła wartość 45 mld euro, co wynika głównie mistrzostw świata w piłce nożnej w Rosji - wynika z badań GfK.

GfK prognozuje, iż w 2018 roku całkowita sprzedaż na rynku telewizorów w ujęciu ilościowym wyniesie 238 mln urządzeń, o 2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Najważniejsze trendy przyczyniające się do tego wzrostu to najwyższej klasy urządzenia sprzedawane po wysokich średnich cenach, telewizory typu smart i connected TV oraz ożywienie na rynkach wschodzących.

Do globalnego wzrostu na poziomie regionalnym znacząco przyczyniły się kraje Ameryki Łacińskiej. W pierwszej połowie 2018 roku wygenerowały 25-procentowy wzrost wartości sprzedaży. Region odpowiadał za 11 proc. globalnej sprzedaży telewizorów. To główne wnioski dotyczące globalnego rynku TV przygotowane przez analityków GfK z okazji targów elektroniki IFA 2018, właśnie rozpoczynających się w Berlinie.

Duże ekrany za coraz więcej

Za ponad połowę globalnej sprzedaży w ujęciu wartościowym odpowiadały telewizory o przekątnej ekranu powyżej 50 cali, które kosztują nawet powyżej 4 tys. euro.

- Urządzenia klasy premium, z technologią wzmacniania kontrastu HDR lub organic LED (OLED), najpopularniejszą technologią wyświetlania w klasie cenowej premium, zanotowały wzrost wartości sprzedaży o ponad 100 proc. Za rosnącą popularność OLED odpowiada głównie Europa Zachodnia, ale trzycyfrowe wzrosty odnotowały niemal wszystkie regiony. Prognozujemy, iż w drugim półroczu 2018 na rynek wejdą kolejni producenci, co dodatkowo zwiększy dynamikę rynku. Jeśli chodzi o rozdzielczość wyświetlacza, rośnie popularność 4K, a na tegorocznym IFA mają zostać zaprezentowane pierwsze modele 8K - mówi Arkadiusz Bicki, analityk GfK w zakresie rynku telewizorów.

Telewizory smart tv windują sprzedaż kategorii

Od stycznia do czerwca 2018 roku udział telewizorów smart TV w całkowitej sprzedaży wyniósł 85 proc. wobec 79 proc. w roku 2017. Na poziomie regionalnym w krajach Ameryki Łacińskiej telewizory typu smart TV odpowiadały za 93 proc. wartości sprzedaży w pierwszym półroczu 2018, w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki – około 66 proc.

W pierwszych sześciu miesiącach 2018 roku sprzedaż internetowa odpowiadała za 18 proc. globalnej sprzedaży telewizorów w ujęciu wartościowym (wobec 15 proc. w analogicznym okresie roku 2017). W Europie Zachodniej i na wschodzących rynkach azjatyckich udział ten wynosił odpowiednio 17 i 22 proc.

Sprzęt audio: innowacje dyktują trendy

Rozwój poszczególnych segmentów rynku audio zależy od potencjału innowacyjnego producentów. Potencjał wzrostu jest widoczny przede wszystkim w segmencie urządzeń smart z wbudowanym asystentem głosowym lub wysokiej klasy funkcjami podnoszącymi jakość dźwięku.

Wzrosty segmencie słuchawek i zestawów słuchawkowych

Przychody w segmencie słuchawek i mobilnych zestawów słuchawkowych stereo wzrosły od stycznia do czerwca 2018 r. o 26 proc., czyli o blisko 2 mld euro. Na całym świecie sprzedano w sumie 59 milionów egzemplarzy. Region Europy (bez CIS) oraz Azji i Pacyfiku odpowiadał za ponad 85 proc. obrotów w skali globalnej. Wartość sprzedaży urządzeń z technologią Bluetooth wzrosła o 80 proc. Udział tej kategorii w segmencie słuchawek i zestawów słuchawkowych wyniósł 60 proc. wobec 42 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Rośnie segment multiroom audio

Segment systemów multiroom, umożliwiających odtwarzanie muzyki w różnych pomieszczeniach jednocześnie, zanotował wzrost o 11 proc. i odpowiadał za 23 proc. całkowitych obrotów w kategorii domowych systemów audio, urządzeń radiowych, stacji dokujących/minigłośników, tunerów, wzmacniaczy, odbiorników i głośników. Technologia zyskuje na znaczeniu przede wszystkim z uwagi na fakt, iż największe firmy technologiczne wprowadzają aktualizacje oprogramowania, aby umożliwić obsługę systemów multiroom.

Od streamingu muzyki do komunikacji głosowej z urządzeniem

Urządzenia, które służą do odtwarzania treści audio korzystając z łączności Bluetooth lub Wi-Fi, to obecnie standard. W analizowanym okresie segment tych produktów odpowiadał za 71 proc. wartości sprzedaży całej kategorii.

-  Na rynku pojawia się coraz więcej domowych systemów audio, minigłośników i głośników typu soundbar z wbudowanym asystentem głosowym. Wartość sprzedaży tych urządzeń wzrosła, wskaźniki wzrostu osiągnęły wartości trzycyfrowe i w pierwszej połowie roku stanowiły 6 proc. wartości sprzedaży segmentu odtwarzaczy sieciowych. W ostatnich miesiącach mogliśmy zaobserwować zjawisko, w którym coraz więcej urządzeń wykorzystuje sterowanie głosowe za pomocą dodatkowego głośnika smart, umożliwiające integrację z całym środowiskiem. Czas pokaże czy technologia ta przyjmie się na stałe, czy jest to jedynie rozwiązanie tymczasowe - ocenia Arkadiusz Bicki.

Wzrost sprzedaży internetowej

W pierwszych sześciu miesiącach roku 23 proc. globalnej sprzedaży na rynku audio w ujęciu wartościowym pochodziło ze sprzedaży internetowej (wobec 21 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego). Sprzedaż internetowa była szczególnie dynamiczna w Europie i rozwiniętych krajach Azji, gdzie jej udział wyniósł odpowiednio 27 i 24 proc. W przeciwieństwie do pozostałych kategorii, rosnące znaczenie sprzedaży online nie wpływa na wzrost popytu na przestrzeni roku.

Europejczycy wciąż lubią radia cyfrowe

W pierwszej połowie roku odbiorniki radiowe z funkcją nadawania programów w formie cyfrowej (ang. digital audio broadcasting, DAB) odpowiadały za sprzedaż w wysokości 227 mln euro, co stanowi spadek o 3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi około 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całym kraju, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych) a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.

Dołącz do dyskusji: Sprzęt audio i tv: wyższa sprzedaż przez mundial

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl