Serwisy VoD: Netflix mocno w górę, VoD.TVP.pl przed Ipla.tv., w dół Player.pl, Wp.tv i ShowMax
Liderem wśród serwisów VoD na polskim rynku pod względem liczby użytkowników pozostaje VoD.pl, a pod względem liczby odsłon i średniego czasu korzystania - Player.pl. W skali roku duże spadki odwiedzalności zanotowały Player.pl i Wp.tv, a w skali miesiąca - ShowMax. Natomiast duży wzrost osiągnął Netflix.
W maju br. serwis VoD.pl (należący do Grupy Onet-RAS Polska) odwiedziło 2,99 mln realnych użytkowników, czyli 10,91 proc. wszystkich polskich internautów. Wykonali oni 12,45 mln odsłon, a każdy spędził na stronie przeciętnie 42 minuty i 19 sekund - pokazują dane z badania Gemius/PBI opracowane przez Wirtualnemedia.pl.
VoD.pl miał o 812,8 tys. użytkowników więcej niż zajmujący drugą pozycję Player.pl (Grupa TVN). Jednocześnie zanotował prawie trzy razy więcej odsłon (33,55 mln) i ponad siedem razy dłuższy średni czas korzystania przez odwiedzającego (5 godzin i 20:35 minuty).
Serwis WP.tv (Wirtualna Polska) miał 1,47 mln użytkowników, 3,71 mln odsłon i 7:15 minuty przeciętnego czasu korzystania. Dział VoD portalu TVP.pl przy nieznacznie mniejszej liczbie odwiedzających (1,41 mln) zanotował wielokrotnie więcej odsłon (18,39 mln) i wielokrotnie dłuższy średni czas spędzony przez użytkownika (3 godziny i 39:52 minuty).VoD.TVP.pl miał też o 48,6 tys. więcej użytkowników i 3,04 mln odsłon więcej niż Ipla.tv (Cyfrowy Polsat), a o 10:28 minuty krótszy przeciętny czas korzystania. Dodatkowo Ipla jako aplikacja miała 462,4 tys. użytkowników.
Z dwóch w pełni odpłatnych globalnych platform ShowMax miał więcej użytkowników niż Netflix (1,08 mln wobec 742,9 tys.), ale mniej odsłon (8,96 mln wobec 12,44 mln) i krótszy średni czas korzystania (7:04 minuty wobec 11:07 minuty).
Z kolei spośród usług VoD oferowanych przez dostawców telewizyjnych, NCplusgo.pl osiągnęło wyższe statystyki niż HBOgo.pl, zwłaszcza pod względem liczby odsłon i przeciętnego czasu spędzanego przez użytkownika.
Badanie Gemius/PBI obejmuje ruch na komputerach, smartfonach i tabletach.
Serwisy VoD w maju 2017 r. |
||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
średni czas korzystania [godz:min:sek] |
zasięg |
vod.pl |
2 989 711 |
12 449 603 |
0:42:19 |
10,91% |
player.pl |
2 176 939 |
33 556 097 |
5:20:35 |
7,94% |
wp.tv |
1 467 618 |
3 713 247 |
0:07:15 |
5,35% |
tvp.pl - vod |
1 405 855 |
18 386 457 |
3:39:52 |
5,13% |
ipla.tv |
1 357 214 |
15 341 330 |
3:50:20 |
4,95% |
showmax.com |
1 085 154 |
8 960 309 |
0:07:04 |
3,96% |
netflix.com |
742 857 |
12 436 679 |
0:11:07 |
2,71% |
aplikacja Ipla |
462 355 |
- |
- |
1,69% |
ncplusgo.pl |
234 065 |
5 966 505 |
0:29:48 |
0,85% |
hbogo.pl |
214 104 |
1 248 191 |
0:05:09 |
0,78% |
Uruchomiony w Polsce w połowie lutego br. ShowMax wspiera kampania reklamowa, której najintensywniejszy etap trwał do maja. Jej pierwsza odsłona była oparta na spocie z udziałem Ewana McGregora, a druga promowała etiudę „Ksiądz” z Arkadiuszem Jakubikiem.
Najlepsze jak dotąd statystyki - 2,62 mln użytkowników i 13 mln odsłon - witryna osiągnęła w lutym. W kolejnych miesiącach zanotowała spadek liczby odwiedzających (do 1,7 mln w marcu i 1,08 mln w maju) i liczby odsłon (do 7,23 mln w kwietniu i 8,96 mln w maju), natomiast średni czas korzystania przez użytkownika wzrósł w maju do 7:04 minuty).
W połowie maja ruszyła promocja Play, w ramach której klienci podpisujący umowę abonamentową mogą przez rok korzystać z ShowMaxa za darmo. Obecnie wspiera to kampania reklamowa z udziałem Arkadiusza Jakubika.
Showmax.com w 2017 r. |
||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
średni czas korzystania [godz:min:sek] |
zasięg |
luty |
2 138 883 |
7 125 058 |
0:02:38 |
7,78% |
marzec |
2 625 537 |
13 012 129 |
0:03:43 |
9,48% |
kwiecień |
1 696 273 |
7 227 401 |
0:03:45 |
6,10% |
maj |
1 085 154 |
8 960 309 |
0:07:04 |
3,96% |
W ciągu roku Vod.pl zanotował spadek zasięgu z 14,1 do 10,91 proc. (czyli o 22,6 proc.). Liczba odsłon serwisu zmalała o 2,92 mln (to 19 proc. w dół), a średni czas korzystania przez użytkownika wzrósł o 5:32 minuty (15 proc. w górę). Podawanie zmiany liczby użytkowników w skali roku jest mało miarodajne, bo w maju ub.r. łączna liczba internautów była znacząco niższa niż w maju br.
Z VoD.pl, tak samo jak z Ipli, w pierwszej połowie ub.r. zniknęły seriale, filmy i programy Telewizji Polskiej, ponieważ nadawca nie przedłużył wygasających umów. Jesienią VoD.pl zrezygnował z odpłatnej oferty subskrypcyjnej.
Jeszcze większe spadki zanotowały Player.pl i WP.tv. Serwis Grupy TVN stracił 23,4 proc. zasięgu, 13,66 mln odsłon (to 28,9 proc. w dół) i 18:13 minuty średniego czasu korzystania przez użytkownika (5,4 proc. w dół), a witryna Wirtualnej Polski - 33 proc. zasięgu, 3,53 mln odsłon (48,7 proc. w dół) i 5:19 minuty przeciętnego czasu korzystania (42,3 proc. w dół).
Z kolei dział VoD portalu TVP.pl przy spadku zasięgu o 14,5 proc. osiągnął wzrost liczby odsłon (o 3,8 mln, czyli 26,1 proc.) i przeciętnego czasu korzystania przez użytkownika (o 15:46 minuty, a więc 7,7 proc.). Pod koniec maja br. witryna została udostępniona w nowej wersji.
Serwis Ipla.tv stracił w skali roku 21,7 proc. zasięgu i 4,46 mln odsłon (to 22,5 proc. w dół), a średni czas spędzany w nim przez użytkownika wydłużył się o 15:05 minuty (czyli o 7 proc.). Natomiast zasięg aplikacji Ipla zmalał o 28,1 proc.
Za to zasięg Netflixa wzrósł w skali roku ponad pięciokrotnie (z 0,48 do 2,71 proc.), liczba odsłon - 16-krotnie (z 787 tys. do 12,44 mln ), a przeciętny czas korzystania przez odwiedzającego - dwukrotnie (z 5:29 do 11:07 minuty). Jesienią ub.r. serwis został uruchomiony w pełni spolszczonej wersji, natomiast 30 maja pojawił się w nim piąty sezon hitowego serialu „House of Cards”.
HBOgo.pl zanotował duże spadki, natomiast NCplusgo.pl w maju ub.r. zanotował zbyt małą odwiedzalność, by została ona oszacowana w badaniu Gemius/PBI.
Dołącz do dyskusji: Serwisy VoD: Netflix mocno w górę, VoD.TVP.pl przed Ipla.tv., w dół Player.pl, Wp.tv i ShowMax
a chwila... ilość reklam i ich czas trwania idą w górę!