VoD.pl, Player.pl i WP.tv w dół. Mocno w górę Netflix, ShowMax z 2,6 mln użytkowników (dane serwisów VoD)
Najpopularniejszymi serwisami z wideo na żądanie są niezmiennie VoD.pl i Player.pl, przy czym w skali roku zanotowały spore spadki ruchu. Duże wzrosty osiągnęły za to strony Netflix, HBOgo.pl i sekcja VoD TVP.pl. ShwoMax w marcu odwiedziło 2,62 mln polskich użytkowników, o pół miliona więcej niż w lutym.
Według badania Gemius/PBI w minionym miesiącu VoD.pl (należący do Grupy Onet-RASP) odwiedziło 3,71 mln realnych użytkowników, czyli 13,42 proc. wszystkich polskich internautów. Wykonali oni w serwisie 17 mln odsłon, a każdy korzystał z niego średnio przez 37 minut i 59 sekund. W serwisie dostępne są odcinki autorskich produkcji Grupy Onet-RASP (na początku marca wprowadzono wiosenną ramówkę), a w lutym pojawiło się ponad 30 polskich filmów dokumentalnych (w ramach współpracy z PISF), Pod koniec ub.r. zrezygnowano z płatnej oferty subskrypcyjnej.
Player.pl, w których można oglądać przede wszystkim produkcje Grupy TVN, mając w lutym 3,15 mln użytkowników, o 656,9 tys. mniej od VoD.pl, zanotował prawie trzy razy więcej odsłon (50,97 mln) i wielokrotnie dłuższy czas korzystania przez przeciętnego użytkownika (4 godziny i 47:12 minuty).
Na trzecim miejscu pojawił się ShowMax.com, który zadebiutował w Polsce w połowie lutego br., oferuje polskie i zagraniczne seriale i filmy za 19,90 zł miesięcznie (z możliwością testowania za darmo przez 14 dni). Na początku kwietnia serwis wprowadził opcję oglądania treści w rozdzielczości Full HD.
W lutym ShowMax.com zanotował 2,14 mln realnych użytkowników (w tym 1,29 mln na komputerach i 912,7 tys. na smartfonach i tabletach), 7,12 mln odsłon (5,37 mln na komputerach, 1,75 mln w mobile’u) oraz 2:38 minuty średniego czasu korzystania. W marcu liczba użytkowników wzrosła do 2,62 mln, a odsłon do 13 mln, za to przeciętny czas wzrósł do 3:43 minuty.
Wraz ze startem polskiej wersji serwisu rozpoczęła się jej intensywna kampania reklamowa. Pierwsza odsłona akcji była oparta na spocie w stylu kina akcji z udziałem Ewana McGregora, druga promuje etiudę „Ksiądz” Wojciecha Smarzowskiego.
- Analizując dane dzienne o odwiedzalności strony internetowej ShowMax w marcu, wyraźnie widać jak etiuda „Ksiądz” Wojciecha Smarzowskiego, która pojawiła się w serwie 22 marca wpłynęła na wzrost oglądalności. To kolejny przykład, że lokalne produkcje przyciągają widzów jak magnes - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Marta Wiercińska, ekspert z firmy Gemius. - Dodatkowo ShowMax przeprowadził bardzo intensywną, internetową kampanię z reklamą wideo online, opartą o zabawne spoty przygotowany na bazie tego filmu. W badaniu gemiusAdReal widzimy, że w ostatnim miesiącu na jego reklamy natrafiło prawie 9,7 mln internautów - dodaje.
Sekcję VoD serwisu Telewizji Polskiej odwiedziło 2,61 mln realnych użytkowników, wykonując 33,65 mln odsłon i spędzając przeciętnie po 3 godziny i 21:21 minuty. Od połowy ub.r. w witrynie na wyłączność dostępne są seriale i programy TVP, po tym jak zakończono współpracę z VoD.pl i Iplą.
Serwis Ipla.tv miał 2,03 mln użytkowników, 18,76 mln odsłon oraz 2 godziny i 47:25 minuty średniego czasu korzystania. Dodatkowo Ipla jako aplikacja desktopowa zanotowała 797,4 tys. użytkowników, a jako aplikacja mobilna - 273,4 tys. użytkowników, 25,35 mln odsłon oraz 4 godziny i 47:11 minuty przeciętnego czasu korzystania.
W porównaniu z mobilną Iplą aplikacja VOD miała ponad dwa razy mniej użytkowników (109,3 tys.) i prawie dwa razy mniej odsłon (14,73 mln), za to dłuższy średni czas korzystania (5 godzin i 18:34 minuty).
Stronę www Netflixa odwiedziło 682,8 tys. polskich użytkowników, którzy wykonali w nim 9,85 mln odsłon i korzystali średnio po 8:33 minuty. Jesienią serwis udostępniono w całkowicie spolszczonej wersji.
HBOgo.pl mając zdecydowanie więcej użytkowników od NCplusgo (354,3 tys. wobec 263,4 tys.) zanotowało ponad dwa razy odsłon mniej (2,39 mln wobec 5,67 mln).
Zaznaczmy, że badanie Gemius/PBI obejmuje tylko odwiedzalność na komputerach, smartfonach i tabletach, a nie uwzględnia np. telewizorów Smart TV. Żaden z serwisów nie podaje, ilu ma subskrybentów, czyli zarejestrowanych i płacących użytkowników.
W serwisach i aplikacjach VoD.pl, Player.pl, Vod.tvp.pl, Ipla i WP.tv wszystkie lub zdecydowana większość treści jest dostępna za darmo, natomiast na platformach ShowMax, Netflix, HBOgo.pl i NCplusgo.pl - odpłatnie.
Serwisy VoD w marcu 2017 r. |
||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
średni czas korzystania [godz:min:sek] |
zasięg |
vod.pl |
3 713 900 |
17 004 841 |
0:37:59 |
13,42% |
player.pl |
3 148 025 |
50 975 252 |
4:47:12 |
11,37% |
showmax.com |
2 625 537 |
13 012 129 |
0:03:43 |
9,48% |
tvp.pl - vod |
2 613 973 |
33 656 100 |
3:21:21 |
9,44% |
ipla.tv |
2 035 680 |
18 759 221 |
2:47:25 |
7,35% |
wp.tv |
1 282 664 |
2 547 676 |
0:06:27 |
4,63% |
Player - aplikacja |
1 039 033 |
- |
- |
3,75% |
Ipla - aplikacja PC |
797 370 |
- |
- |
2,88% |
netflix.com |
682 845 |
9 855 265 |
0:11:54 |
2,47% |
hbogo.pl |
354 337 |
2 394 665 |
0:08:38 |
1,28% |
Ipla - aplikacja mobilna |
273 418 |
25 355 445 |
4:47:11 |
0,99% |
ncplusgo.pl |
263 408 |
5 668 823 |
0:21:34 |
0,95% |
vod Onet - aplikacja |
109 354 |
14 731 506 |
5:18:34 |
0,40% |
Netflix - aplikacja |
97 288 |
- |
- |
0,35% |
Tylko na komputerach VoD.pl miał o ponad 500 tys. użytkowników więcej i ponad trzy razy odsłon mniej niż Player.pl.
W tym drugim serwisie przeciętny odwiedzający spędził prawie sześć godzin, co jest zdecydowanie najlepszym wynikiem. Prawie cztery godziny przeciętnego czasu korzystania przez użytkownika zanotowały sekcja VoD TVP.pl (3 godziny i 53:13 minuty) oraz Ipla.tv (3 godziny i 45:31 minuty).
WP.tv przy 1,06 mln użytkowników miała 2,05 mln odsłon, mniej niż strona Netflix (8,38 mln odsłon przy 566,7 tys. użytkowników) i NCplusgo.pl (5,5 mln przy 233,2 tys. użytkowników).
Serwisy VoD w marcu 2017 r. na komputerach |
||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
średni czas korzystania [godz:min:sek] |
zasięg |
vod.pl |
3 032 994 |
14 061 265 |
0:42:43 |
10,96% |
player.pl |
2 491 849 |
46 839 104 |
5:59:59 |
9,00% |
showmax.com |
2 041 246 |
9 538 840 |
0:04:13 |
7,37% |
tvp.pl - vod |
1 833 190 |
23 334 772 |
3:53:13 |
6,62% |
ipla.tv |
1 489 199 |
16 505 882 |
3:45:31 |
5,38% |
wp.tv |
1 065 439 |
2 047 712 |
0:06:48 |
3,85% |
Ipla - aplikacja PC |
797 370 |
- |
- |
2,88% |
netflix.com |
566 711 |
8 391 933 |
0:12:27 |
2,05% |
hbogo.pl |
328 056 |
2 226 870 |
0:09:09 |
1,19% |
ncplusgo.pl |
233 226 |
5 501 663 |
0:24:15 |
0,84% |
Na smartfonach i tabletach najwięcej użytkowników, po nieco ponad milionie, miały VoD.tvp.pl, VoD.pl i aplikacja Player. Ten pierwszy serwis zanotował też 10,32 mln odsłon oraz godzinę i 33:27 minuty średniego czasu korzystania.
ShowMax zdecydowanie wyprzedził stronę Netflix pod względem liczby użytkowników (669,9 tys. wobec 125,5 tys.) i odsłon (3,47 mln wobec 1,46 mln), ale zanotował dużo niższy przeciętny czas korzystania (1:42 minuty wobec 8:33 minuty).
Serwisy VoD w marcu 2017 r. na urządzeniach mobilnych |
||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
średni czas korzystania [godz:min:sek] |
zasięg |
tvp.pl - vod |
1 057 261 |
10 321 328 |
1:33:27 |
3,82% |
vod.pl |
1 053 395 |
2 943 576 |
0:10:55 |
3,81% |
Player - aplikacja |
1 039 033 |
- |
- |
3,75% |
player.pl |
829 010 |
4 136 148 |
0:08:32 |
2,99% |
showmax.com |
669 913 |
3 473 289 |
0:01:42 |
2,42% |
ipla.tv |
663 780 |
2 253 339 |
0:07:28 |
2,40% |
wp.tv |
274 997 |
499 964 |
0:03:46 |
0,99% |
Ipla - aplikacja mobilna |
273 418 |
25 355 445 |
4:47:11 |
0,99% |
netflix.com |
125 499 |
1 463 331 |
0:08:33 |
0,45% |
vod Onet - aplikacja |
109 354 |
14 731 506 |
5:18:34 |
0,40% |
Netflix - aplikacja |
97 288 |
- |
- |
0,35% |
ncplusgo.pl |
30 452 |
167 160 |
0:00:50 |
0,11% |
VoD.pl zanotował w skali roku spadek zasięgu z 15,7 do 10,96 proc. (czyli o 30,2 proc.), liczby odsłon o 4,2 mln (32 proc. w dół) oraz średniego czasu korzystania przez użytkownika o 12:45 minuty (23 proc. w dół).
Mocno zmalały też statystyki Player.pl - o 2,51 pkt proc. zasięgu (21,8 proc. w dół), 15,16 mln odsłon (spadek o 24,4 proc.) i nieco ponad godzinę średniego czasu korzystania (14,3 proc. w dół). Z kolei WP.tv stracił 0,55 pkt proc. zasięgu (52,1 proc. w dół), 4,39 mln odsłon (68,2 proc.) i 6:12 minuty średniego czasu korzystania (47,7 proc.).
Za to zasięg strony www Netflixa prawie się potroił - wzrósł z 0,73 do 2,05 proc. Witryna zyskała też 7,43 mln odsłon (to wzrost aż o 774 proc.) i 5:13 minuty średniego czasu korzystania (72,1 proc. w górę). Natomiast dział VoD serwisu TVP.pl zyskał 1,77 pkt proc. zasięgu (36,5 proc. w górę), 11,7 mln odsłon (wzrost o 100 proc.) i 33:37 minuty średniego czasu korzystania (16,8 proc. w górę).
Dołącz do dyskusji: VoD.pl, Player.pl i WP.tv w dół. Mocno w górę Netflix, ShowMax z 2,6 mln użytkowników (dane serwisów VoD)