Sieci handlowe zwiększyły wydatki reklamowe o jedną trzecią. Liderem Lidl, Kaufland z największym wzrostem
Sieci marketów i supermarketów zwiększyły w 2016 roku wydatki na reklamę o ponad 30 proc. wobec 2015 roku. Niemal cztery razy więcej wydały na reklamę kinową. Najbardziej wzrosły wydatki Kauflanda, Tesco i Jeronimo Martins.
W całym 2016 roku sieci handlowe przeznaczyły na reklamę w mediach tradycyjnych nieco ponad 1,9 mld zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 32,6 proc. więcej niż w 2015 roku.
Właściciele marketów zwiększyli wydatki we wszystkich - poza magazynami - mediach tradycyjnych.
Najwięcej przeznaczyli na reklamę w telewizji - 999,7 mln zł, czyli o 46,7 proc. więcej niż w 2015 roku. Drugim pod względem wydatków kanałem komunikacji do ich kampanii było radio. Stacje radiowe na reklamach marketów zarobiły 736,6 mln zł, czyli 22,2 proc. więcej niż rok wcześniej.
Trzecim rodzajem reklamy, na który w ub.r. stawiały markety był outdoor. Na tę reklamę wydały 64,3 mln zł - co oznacza wzrost rok do roku o 11,4 proc.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych na poszczególne media (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 681555636 | 999693833 | 46,7 |
Radio | 602652219 | 736598401 | 22,2 |
Gazety | 31157451 | 38017235 | 22 |
Magazyny | 61923856 | 55382359 | -10,6 |
Outdoor | 57705269 | 64276709 | 11,4 |
Kina | 2420082 | 11791906 | 387,3 |
Indoor | 1794200 | 2231600 | 24,4 |
| 1439208713 | 1907992043 | 32,6 |
Największą dynamikę wydatków można zaobserwować w reklamie kinowej. Sieci handlowe zwiększyły wydatki na nią rok do roku o 387.3 proc. - z 2,4 do 11,8 mln zł.
Mniej zarobiły magazyny - wydatki marketów w czasopismach spadły o 10,6 proc., do 55,4 mln zł.
Najwięcej na reklamy w ub.r. , podobnie jak rok wcześniej wydał Lidl Polska. Nakłady na reklamę tego marketera były kilkukrotnie wyższe od jego rynkowych konkurentów. Ta sieć przeznaczyła na wsparcie w mediach 683,2 mln zł, czyli 29 proc. więcej niż w 2015 roku.
Ta sieć w ub.r. kontynuowała komunikację opartą na reklamach z udziałem Doroty Wellman. W listopadzie marketer musiał niemal natychmiast zakończyć akcję promocyjną związaną ze zwrotem pieniędzy, bo pozwolił swoim klientom zwracać towar bez podania przyczyny, a ci zrobili sobie z tego użytek.
Drugim największym wśród sieci handlowych reklamodawców było Jeronimo Martins Polska, właściciel sklepów Biedronka. Ta portugalska firma zostawiła w tradycyjnych mediach w ub.r. 285,6 mln zł czyli 35,5 proc. więcej niż rok wcześniej.
Ten detalista, podobnie jak Lidl, miał poważny problem wizerunkowych - zakupy w swoich sklepach premiował maskotkami - Świeżakami. Musiał ją jednak szybko zakończyć, bo zabawek brakło przed planowanym zakończeniem akcji.
O 36 proc. więcej wydał trzeci pod względem wydatków reklamodawca w tej branży, czyli Tesco Polska. Reklamy tych marketów kosztowały 238,7 mln zł czyli 36 proc. więcej niż w 2015 roku. Komunikacja Tesco w znaczącej mierze oparta była o kampanie sprzedażowe i promocje cenowe.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych | ||||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana proc. | |
LIDL POLSKA SKLEPY SPOŻYWCZE | 529463603 | 683177075 | 29 | |
JERONIMO MARTINS POLSKA | 210836862 | 285646820 | 35,5 | |
TESCO POLSKA | 175513498 | 238720026 | 36 | |
CARREFOUR POLSKA | 139172856 | 181002481 | 30 | |
KAUFLAND POLSKA MARKETY | 104382588 | 162733379 | 55,9 | |
razem | 1439208713 | 1907992043 | 32,6 |
O 30 proc. rok do roku wzrosły nakłady na reklamę Carrefour Polska - z 139,2 do 181 mln zł. Ta sieć promowała się postacią Napoleona, w którą w reklamach wcielał się Jacek Braciak.
Natomiast Kaufland Polska zwiększył inwestycje we wsparcie reklamowe o ponad połowę (55,9 proc.) - z 104,4 do 162,7 mln zł. Ten marketer, podobnie jak Tesco stawiał na reklamy związane z promocjami cenowymi. Ostatnio reklamował promocję cenową „500 minus”.
Dołącz do dyskusji: Sieci handlowe zwiększyły wydatki reklamowe o jedną trzecią. Liderem Lidl, Kaufland z największym wzrostem