Sprostowanie i przeprosiny we „Wprost” za tekst o książkach Ryszarda Petru w Narodowym Centrum Kultury
W nowym numerze tygodnika „Wprost” znalazły się sprostowanie i przeprosiny dotyczące artykułu z grudnia ub.r. w krytycznym świetle opisującego wydanie przez Narodowe Centrum Kultury dwóch książek Ryszarda Petru.
Artykuł „Opłacanie swoich za publiczne pieniądze” Mariusza Kowalewskiego, opublikowany we „Wprost” na początku grudnia ub.r., zawierał szczegółowy opis zeszłorocznych wydatków Narodowego Centrum Kultury. Okazało się, że instytucja sfinansowała m.in. publikację dwóch książek Ryszarda Petru oraz przygotowanie przez troje dziennikarzy naTemat.pl działu kulturalnego na tym portalu. Tekst zapowiadały na okładce tygodnika wizerunki współwłaściciela naTemat.pl Tomasza Lisa i Ryszarda Petru z kodami kreskowymi na czołach i napisem: „Za ile kupiła ich Platforma”.
Narodowe Centrum Kultury zaraz po publikacji artykułu wyjaśniło, że w ramach swoich działań programowych i akcji społeczno-edukacyjnych współpracuje z różnymi mediami i dziennikarzami (ze stacji telewizyjnych i radiowych, tytułów prasowych), także na zasadach komercyjnych. Opisało także szczegóły współpracy z Ryszardem Petru, zaznaczając, że jego honoraria za napisane książki były poniżej stawek rynkowych. NCK zapowiedziało kroki prawne wobec wydawcy „Wprost” i autora tekstu.
W nowym numerze tygodnika znalazło się sprostowanie nieprawdziwych informacji z artykułu o współpracy Narodowego Centrum Kultury i Ryszarda Petru. Sprostowanie napisał Marek Mutor, dyrektor NCK.
Obok wydawca i redaktor naczelny „Wprost” we wspólnym oświadczeniu wyjaśniają, że celem artykułu nie było posądzenie instytucji o niestatutowe działania i spowodowanie utraty jej wiarygodności. - W zakresie, w którym doszło do naruszenia dobrego imienia tej instytucji - przepraszamy - stwierdzają.
Pozwanie „Wprost” za ten artykuł zapowiedział również Ryszard Petru, natomiast zastanawiał się nad tym Tomasz Lis. Z kolei dziennikarz „Gazety Finansowej” Grzegorz Jakubowski, który wcześniej opisał wydatki Narodowego Centrum Kultury, zarzucił tygodnikowi plagiat.
W lutym br. średnia sprzedaż ogółem „Wprost” wynosiła 26 283 egz. (według danych ZKDP). Cennikowe wpływy reklamowe tygodnika w pierwszym kwartale br. osiągnęły wartość 25,16 mln zł (według danych Kantar Media).
Dołącz do dyskusji: Sprostowanie i przeprosiny we „Wprost” za tekst o książkach Ryszarda Petru w Narodowym Centrum Kultury
Przyzwoity naczelny podałby się po tej kompromitacji do dymisji, ale takiego tam nie ma.